Bihulebetennelse og antibiotika

• Trådstarter Trådstarter Sunshine*
  • Opprettet Opprettet
S

Sunshine*

Guest
I forrige veka var eg innlagt på sjukehuset og fekk antibiotika intravenøst for bihulebetennelse. Har gått på tabletter etterpå. No er kuren snart ferdig, men bihulebetennelsen er ikkje vekke. Er blitt mykje bedre. Noken som har vore borti da før? Fekk dåke eventuelt meir antibiotika eller måtte da gå over av seg sjøl?
Skal ringa til legen i måro, men kjekt med litt erfaringa :-) Har aldri hatt bihulebetennelse før.

Sunshine* skrev:
I forrige veka var eg innlagt på sjukehuset og fekk antibiotika intravenøst for bihulebetennelse. Har gått på tabletter etterpå. No er kuren snart ferdig, men bihulebetennelsen er ikkje vekke. Er blitt mykje bedre. Noken som har vore borti da før? Fekk dåke eventuelt meir antibiotika eller måtte da gå over av seg sjøl?
Skal ringa til legen i måro, men kjekt med litt erfaringa :-) Har aldri hatt bihulebetennelse før.

Jeg sliter med akkurat det samme,blir ikke kvitt det... sist gikk jeg i 4 mnd før det slapp. Ikke feber eller noe sånn,bare svie,smerter ,og tett i absolutt hele hodet.

Det kan sitte i veldig lenge, vil tro det kommer an på CRP din om du evt trenger mer AB. Ta en telefon til legekontoret ditt å spør. Mange får kroniske bihuleproblemer i ettertid, lite AB gjør med det dessverre. 

jeg får ikke antibiotika når jeg har bihulebetennelse fordi legene mener det ikke hjelper noe særlig på den typen betennelse, får heller nesespray med stereoid i da det åpner opp. Kan for øvrig anbefale nesehorn og skylle iallfall to ganger daglig, da får man skylt vekk alt slimet som tetter igjen bihulene og skaper trykk og smerte! Hvis du ikke er gravid kan Rinexin hjelpe, det er et reseptbelagt preparat, er litt som nesespray i tablettform som løser opp slim og tette bihuler. For meg har det hjulpet bedre enn antibiotika  ...men ring legen og snakk med han/henne, da får du svar, men antibiotika er ikke alltid nødvendig. 

Lite oppløftande.. :-p
Hadde 150 i crp når eg blei sendt til sjukehuset. Fekk beskjed om å gå på antibiotika i 10 daga og at eg skulle fortsetta fordi om symptoma blei vekke ellers kunne da komma igjen. Er blitt mykje bedre, men det sitter fortsatt i, spesielt på ei sida. Har brukt nesehorn og skyllt kvar dag, opptil fleire ganger.
Får høyra ka legen seier, kjem nok an på crp'en ja. Takk for svar :-)

L86 skrev:
Det kan sitte i veldig lenge, vil tro det kommer an på CRP din om du evt trenger mer AB. Ta en telefon til legekontoret ditt å spør. Mange får kroniske bihuleproblemer i ettertid, lite AB gjør med det dessverre. 

Man har som regel ikke CRP ved bihulebetennelse, men det er feil at det er lite å gjøre med det. Både min far og jeg har det kronisk og får rinexin: Eller jeg har ikke det kronisk nå lenger, men min far har åpen resept.

Lissyjane skrev:

L86 skrev:

Man har som regel ikke CRP ved bihulebetennelse, men det er feil at det er lite å gjøre med det. Både min far og jeg har det kronisk og får rinexin: Eller jeg har ikke det kronisk nå lenger, men min far har åpen resept.

Eg hadde 150 i crp så håpte at da skulle gje seg med antibiotika. Men godt å veta at da er noke som kan hjelpa ivertfall :-)

Jeg hadde en normal crp, men fikk antibiotika nå fordi jeg gikk på 3.uka med bihulebetennelse. Og den hjalp altså! Er første gangen det ikke har gått over av seg selv, men så tror jeg det har sammenheng med at jeg er gravid.

Bihulebetennelse kan dessverre bli kronisk og da hjelper det lite med antibiotika...
Jeg har hatt god erfaring med Fenumax som du får kjøpt på helsekost, det er timian og bukkehorn. I tillegg har jeg puttet hvitløksbåter i neseborene, men OBS: Ikke snitt de opp, da svir du av deg slimhinnene ;-)

Lissyjane skrev:

L86 skrev:

ja, men nå er ikke rinexin AB, det var det jeg refererte til ;) Regner med at HI hadde en høy CRP siden hun ble innlagt og fikk AB behandling, legene kaster ikke akkurat det rundt seg. 

Lizz83 skrev:
Jeg hadde en normal crp, men fikk antibiotika nå fordi jeg gikk på 3.uka med bihulebetennelse. Og den hjalp altså! Er første gangen det ikke har gått over av seg selv, men så tror jeg det har sammenheng med at jeg er gravid.

Kor lang tid tok da før du blei kvitt da etter at du starta på antibiotika?

Eg gjekk med da nesten 1 veka før eg gjekk til legen, var kjempedårlig. Pga høg crp og fordi legen ikkje fant ut av ka da va så blei eg innlagt. Fekk 2 intravenøse behandlingar der og no har eg gått 7 1/2 dag på tabletta. Er blitt mykje bedre, men har vondt i kjeven og i "kinnet" på ei sida. Er redd for å slutta på antibiotika for tidlig sånn at da kjem igjen, men får vell bare ringa legesenteret i måro tidlig å få ein time og høyra.

Jeg har gått på antibiotika for bihulebetennelse, når kuren var over så var jeg ikke frisk, men jeg var myye bedre.

Fortsatte med nesespray jeg, og ca 1 uke etter avsluttet kur så var jeg frisk igjenn.

Aner ikke hva som er vanligt da..

God bedring :)

L86 skrev:

Lissyjane skrev:

L86 skrev:

ja, men nå er ikke rinexin AB, det var det jeg refererte til ;) Regner med at HI hadde en høy CRP siden hun ble innlagt og fikk AB behandling, legene kaster ikke akkurat det rundt seg. 

Haha jeg trodde AB var short for antibiotika My bad Rinexin er antibiotika ;)

Lissyjane skrev:

L86 skrev:

Lissyjane skrev:

L86 skrev:

AB er antibiotika. Rinexin er et slimhinnedempende middel, ikke antibiotika..

L86 skrev:

Lissyjane skrev:

L86 skrev:

Lissyjane skrev:

L86 skrev:

AB er antibiotika. Rinexin er et slimhinnedempende middel, ikke antibiotika..

Åååå, jeg har alltid bare gått utifra det når jeg har tatt imot resepten liksom :p

*UtspyttaLaban* skrev:
Jeg har gått på antibiotika for bihulebetennelse, når kuren var over så var jeg ikke frisk, men jeg var myye bedre.

Fortsatte med nesespray jeg, og ca 1 uke etter avsluttet kur så var jeg frisk igjenn.

Aner ikke hva som er vanligt da..

God bedring :)

Takk :-)

Får høyra med legen i måro då, men godt å høyra at du blei frisk etter kuren ;-)

Within skrev:
Hvordan går det?hva sa legen?

Eg var mykje bedre når eg våkna i dag, så då ringte eg ikkje til legen. Kjenner da såvidt no, men har nok antibiotika til lørdags morgen. Satser på at da er over til då :-)

God bedring til deg forresten :-) Håper da gjer seg snart!

Sunshine* skrev:

Within skrev:
Hvordan går det?hva sa legen?

Eg var mykje bedre når eg våkna i dag, så då ringte eg ikkje til legen. Kjenner da såvidt no, men har nok antibiotika til lørdags morgen. Satser på at da er over til då :-)

God bedring til deg forresten :-) Håper da gjer seg snart!

Takk for det:)
         Det var godt,det er noe skikkelig dritt å styre med bihuler!! Jeg er bare tett i ørene og kjeven nå,så satser på bedring her også! 

Back
Topp