Bihulebetennelse - ekstremt smertefullt!

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Update: Har heldigvis blitt mye bedre nå! Tusen takk for alle tips :Heartred

Hei,

Jeg har fått bihulebetennelse og holder på å bli gal. Var hos legen i dag da det ble akutt verre over helga, og fikk en nasonex nesespray og pencilin siden jeg hadde feber og høy crp og det hadde vart ganske lenge. Ingenting hjelper dog mot smertene. Jeg tar paracet, men det hjelper ikke mot noe annet enn feberen. Jeg har driiitvondt i pannen og over øyenbrynet og nesen og det ene øyet renner konstant. Jeg vet snart ikke hvor jeg skal gjøre av meg for det gjør så vondt. Sist jeg hadde bihulebetennelse var det kun ibux som hjalp, men det kan man jo ikke ta som gravid. Heller ikke de slimhinne tablettene. Så nå er jeg desperat etter noe som letter på trykket!

Har dere noen tips til noe som kan lette på trykket og muligens åpne litt?

Kan ikke bruke Otrivin fordi jeg har brukt det i 10 dager allerede. Skyller nå med saltvannsspray med kraftig stråle, men det hjelper ingenting.

Last edited:
Full sympati frå meg. Penicillin skal virka ganske kjapt. Sa legen at du skulle ta kontakt om du ikkje ble bedre? Kva penicillin bruker du? Kan du bruka rinexin tabletter? Dei er resept på. Eg får da når eg får bihulebetennelse. Eg har hatt da kronisk tidligere, opp i mot 10-11 mnd sammenhengende.

Drit litt i max 10 dgr på nesespray! Du kan trenge litt avvenning etterpå, men heller det enn å tilte av smerter. Sov med hodet høyt, kok opp vann i ei gryte og stå lent over dampen med et håndkle over gryta og hodet kan hjelpe å løsne på slimet. Drikk godt med, vann så sekretet i bihulene holder seg så tyntflytende som mulig.

Jeg brukte nesespray i begge mine svangerskap. Slutta tvert da unga ble født. Lite aktuelt å være potte tett.

Nesehorn!!

Man får som regel ikke antibiotika mot bihuler lenger, da det som oftest er virus, og man må få bort det som blokkerer inngangen til bihulene for å bli bra. Der er nesehorn det beste. Da skyller du inn ett nesebor, gjennom bihuler og ut det andre, men saltvannsløsning. Det ble redningen min etter en svært smertefullt og langvarig bihulebetennelse hvor jeg også prøve antibiotika uten hell. Nå tyr jeg til den hver gang. Skyller hvertfall 3 ganger om dagen når det er riktig ille.

Litt ubehagelig før man blir vandt til det.

Nesehorn med saltvann. Da får du skylla gjennom systemet
Jeg blander ca 1/2 t-skje havsalt i et nesehorn fullt med vann.

Full sympati frå meg. Penicillin skal virka ganske kjapt. Sa legen at du skulle ta kontakt om du ikkje ble bedre? Kva penicillin bruker du? Kan du bruka rinexin tabletter? Dei er resept på. Eg får da når eg får bihulebetennelse. Eg har hatt da kronisk tidligere, opp i mot 10-11 mnd sammenhengende.

Fikk Apocillin 1mg fra legen. Kan ikke bruke rinexin som gravid, men har prøvd dem tidligere uten at jeg følte at det hjalp.

Jeg ville egentlig ikke ha antibiotika fordi jeg er litt «motstander» av overbruk. Syntes noen leger skriver det ut litt for ofte, noe som kan gjøre vondt verre. Legen sa jeg kunne avvente 2 dager for å se og om det ble noe bedre, men om det ble verre fikk jeg streng beskjed om å starte med en gang. Jeg ble egentlig bare verre og verre for hvert minutt som gikk fra jeg sto opp den dagen og smertene var så utholdende at jeg bare henta ut resepten med en gang.

Gikk kanskje en og en halv dag før jeg begynte å bli bedre, men er veldig takknemlig for at jeg valgte å sette viljen min til sides og starta på den kuren! Nå er jeg mye bedre, trykksmertene har dempet seg en del. Har fremdeles vondt i panna og rundt øyet bare jeg såvidt kommer borti, men nå funker paracet igjen i heldigvis. Er fremdeles pottetett og sliter med å sove, men jeg tar det over trykket når som helst!

Vet ikke om det er medisinen som virker eller bare generell bedring, men jeg er uansett ekstremt glad jeg har blitt bedre. Nå må jeg bare krysse fingrene for at det ikke blir verre igjen!

Drit litt i max 10 dgr på nesespray! Du kan trenge litt avvenning etterpå, men heller det enn å tilte av smerter. Sov med hodet høyt, kok opp vann i ei gryte og stå lent over dampen med et håndkle over gryta og hodet kan hjelpe å løsne på slimet. Drikk godt med, vann så sekretet i bihulene holder seg så tyntflytende som mulig.

Takk for tips! Jeg har vurdert det så mange ganger å bare drite i det og spraye, men var redd det kunne gjøre ting verte igjen. Var vanskelig å få i seg noe som helst på det værste så ble litt dehydrert, men har passet på å få i meg mye vann siden, takk! Prøvde å sove med hode høyt, men tror jeg tok litt hardt i, for jeg fikk så vondt i nakken at det gjor smertene verre :dead: Mye bedre nå heldigvis!

Nesehorn!!

Man får som regel ikke antibiotika mot bihuler lenger, da det som oftest er virus, og man må få bort det som blokkerer inngangen til bihulene for å bli bra. Der er nesehorn det beste. Da skyller du inn ett nesebor, gjennom bihuler og ut det andre, men saltvannsløsning. Det ble redningen min etter en svært smertefullt og langvarig bihulebetennelse hvor jeg også prøve antibiotika uten hell. Nå tyr jeg til den hver gang. Skyller hvertfall 3 ganger om dagen når det er riktig ille.

Litt ubehagelig før man blir vandt til det.

Takk for tips! Jeg har brukt saltvannsspray som spyler godt gjennom bihulene, men det hjalp ikke denne gangen (Brukte opp to store flasker) :( Var veldig effektivt sist gang når jeg hadde mer vondt i de nedre bihulene! Jeg ble frarådet nesehorn fordi det ikke kommer inn i bihulene skikkelig, og ble anbefalt en saltvannsspray på sånn trykk flaske fra merket Physiomer med sterk stråle som skyller godt. Brukte den 3-4 ganger om dagen i sånn 5 dager og ble bare verre denne gangen :( men det er et veldig godt tips! Det var det eneste som funka forrige gang jeg hadde bihulebetennelse! Synd det ikke funka denne gangen.

Var en bakteriell infeksjon da sa legen siden jeg hadde betennelse i kroppen og feber. Har heldigvis blitt mye bedre nå etter jeg startet behandling, men er fremdeles pottetett i nesen så kanskje jeg kan prøve å skylle igjen nå for å løsne opp litt!

Takk for tips! Jeg har brukt saltvannsspray som spyler godt gjennom bihulene, men det hjalp ikke denne gangen (Brukte opp to store flasker) :( Var veldig effektivt sist gang når jeg hadde mer vondt i de nedre bihulene! Jeg ble frarådet nesehorn fordi det ikke kommer inn i bihulene skikkelig, og ble anbefalt en saltvannsspray på sånn trykk flaske fra merket Physiomer med sterk stråle som skyller godt. Brukte den 3-4 ganger om dagen i sånn 5 dager og ble bare verre denne gangen :( men det er et veldig godt tips! Det var det eneste som funka forrige gang jeg hadde bihulebetennelse! Synd det ikke funka denne gangen.

Var en bakteriell infeksjon da sa legen siden jeg hadde betennelse i kroppen og feber. Har heldigvis blitt mye bedre nå etter jeg startet behandling, men er fremdeles pottetett i nesen så kanskje jeg kan prøve å skylle igjen nå for å løsne opp litt!

Så rart, jeg har alltid blitt anbefalt nesehorn av flere leger. Bruker også physionomer innimellom, når jeg bare er forkjøla, men beste er nesehorn. Da kommer det ut endel guffe du ikke visste du hadde oppi der :shy:

Så rart, jeg har alltid blitt anbefalt nesehorn av flere leger. Bruker også physionomer innimellom, når jeg bare er forkjøla, men beste er nesehorn. Da kommer det ut endel guffe du ikke visste du hadde oppi der :shy:

Har du brukt den med strong jet eller normal? Og bruker du den som nesespray, eller holder du inne og skyller godt oppi der?

Syntes du nesehorn er bedre? Åpner det mer?

Det kommer gørr ut når jeg bruker den sprayen også. Nå når jeg er så tett så kjenner jeg det trykker og ingenting går igjennom til andre nesebor. Må skylle en stund før det «presser» gjennom så jeg har litt vanskelig for å se for meg at «tyngdekraften» skal klare å skylle når den sprayen med sterk stråle såvidt klarer det hvis du forstår hva jeg mener :P

Jeg har jo aldri prøvd nesehorn fordi legen og apotekaren sa at sprayen var mer effektiv, men hvis nesehorn faktisk funker og løser opp så er det jo billigere i lengden. Er på min 3. Flaske til nå og det er 390kr bare i saltvann liksom..

Last edited:
Har du brukt den med strong jet eller normal? Og bruker du den som nesespray, eller holder du inne og skyller godt oppi der?

Syntes du nesehorn er bedre? Åpner det mer?

Det kommer gørr ut når jeg bruker den sprayen også. Nå når jeg er så tett så kjenner jeg det trykker og ingenting går igjennom til andre nesebor. Må skylle en stund før det «presser» gjennom så jeg har litt vanskelig for å se for meg at «tyngdekraften» skal klare å skylle når den sprayen med sterk stråle såvidt klarer det hvis du forstår hva jeg mener :p

Jeg har jo aldri prøvd nesehorn fordi legen og apotekaren sa at sprayen var mer effektiv, men hvis nesehorn faktisk funker og løser opp så er det jo billigere i lengden. Er på min 3. Flaske til nå og det er 390kr bare i saltvann liksom..

Bruker den strong jet, men når det er bihulebetennelse er det bare nesehornet som kan ta det. Blir kanskje riktig å si brukte, for nå gidder jeg som regel ikke bruke penger på det, siden jeg bare trenger hornet. :)

er egentlig anbefalt å bruke nesehornet daglig for forebygging, det har jeg aldri gjort. Men merker hvis jeg er flink å begynne med det helt i starten av forkjølelse slipper jeg bihulebetennelse. Er bare så treig med å begynne med det.

Bruker den strong jet, men når det er bihulebetennelse er det bare nesehornet som kan ta det. Blir kanskje riktig å si brukte, for nå gidder jeg som regel ikke bruke penger på det, siden jeg bare trenger hornet. :)

er egentlig anbefalt å bruke nesehornet daglig for forebygging, det har jeg aldri gjort. Men merker hvis jeg er flink å begynne med det helt i starten av forkjølelse slipper jeg bihulebetennelse. Er bare så treig med å begynne med det.

Har ikke nesehorn, men i desperasjonens hete brukte jeg saltvann på en imsdalflaske. Tok 2 spiseskjeer med salt i 1 Liter vann som det sto på en side hvis du ville ha en ekstra effektiv løsning.

Det rant ikke gjennom til andre siden, men det føltes ut som jeg hadde snorta opp dødehavet så noe må det ha gjort. Kom ut mye når jeg pussa nesen etterpå, og følte meg bedre. Tetta seg igjen med en gang på den betente siden, men regner med det tar noen ganger før det hjelper skikkelig. Følte det hjalp vel så godt som den sprayen i hvert fall så tror nok ikke jeg kommer til å kjøpe den igjen. Det var myyyye eklere da :wacky: men heller det enn vondt!!!

Back
Topp