Bidrag til melkebanken

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Nå som amming er et tema i fremtiden kan det jo være en ting å vurdere å bidra til melkebankene rundt om i landet. Mange småtasser som er født for tidlig og som gjerne skulle hatt morsmelk for å komme seg raskere. Dessverre er det litt dårlig med levering til sykehusene for tiden. Les mer her:

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/morsmelkkrise-pa-sykehusene-1.12889338

Det er mye strengere regler enn for å gi blod. Jeg prøvde sist, men de ville ikke ha. Kunne lett ha gitt noen liter i uka.

Du må f.eks. være 100% medisinfri. Det gjøres ingen vurdering på hva slags medisiner som ev. brukes.

Jeg fikk gi til ungen til ei venninne (har felles lege som gikk god for det).

Jeg har lyst til å gi etter hvert, men litt pes nå i starten. Har ei venninne som gir, veldig bra :-)

Står at de tar blodprøver og sjekker melken. Vet du hvorfor du ikke fikk gi melk?
Fordi jeg tar levaxin (et hormon det ikke er mulig å skille syntetisk/medisin og det kroppen selv produserer).

Når jeg kom hjem fra føden sist pumpet jeg 400ml gul tykk råmelk som helt sikkert hadde vært flott for en liten som fikk litt tøff start.

Fikk ikke gi sist pga blodoverføring etter fødselen, måtte gå ett år etter man hadde mottatt blod :(
Kjempe strenge regler, men de er jo til for en grunn, de små kroppene som så sårt trenger melka tåler nok ikke å bli syk av den heller. !

Ga en del etter forrige fødsel, ekstremt strengt og jeg synes personlig at det ble veldig mye styr, men fortsatte så lenge jeg orket, pga. de små babyene som trengte det.
De tester melka for bakterier, så er viktig at alt utstyr steriliseres hver gang, og man må ha plass i fryseren til melka fram til den leveres.

Men absolutt fantastisk å kunne hjelpe til altså :)

Åh dette var en flott god oppfordring! Vi var SÅ glade da tvillingene ble tilbudt testet morsmelk fra banken de første dagene. Det føltes så godt å gi de det aller beste, når jeg ikke kunne tilby dem puppen selv (pga CPAP pustehjelp og sonde, klarte ikke pumpe nok råmelk i starten). Jeg og vi er evig takknemlige for de gylne dråpene vi fikk fra andre gode mødre <3

Fordi jeg tar levaxin (et hormon det ikke er mulig å skille syntetisk/medisin og det kroppen selv produserer).

Når jeg kom hjem fra føden sist pumpet jeg 400ml gul tykk råmelk som helt sikkert hadde vært flott for en liten som fikk litt tøff start.
Litt kjedelig når de er så strenge ja. Det er nok sikkert en grunn, men kjedelig å la edle dråper gå til spile når man vet at det er noen som trenger dem :( Men alt hjelper så om noen her får mulighet til å bidra så er det jo bra for alle småtassene som trenger det :)

Flott at du delte denne artikkelen! Har selv syke mengder melk (i hvert fall med de andre 2), men fikk så lite info når jeg spurte på Ahus vedr å donere så ble aldri noe til!
Men når nr 3 nå kommer skal jeg helt klart sjekke om jeg får lov å donere! Flott å kunne hjelpe de som trenger det!! :)

Bor såpass langt unna her at det blir nok endel strev for å få det til desverre. Forventer ikke slike mengder med melk heller, så all ære til de som har rikelig å donere vekk <3

Jeg gjør det hvis jeg får nok melk, men foreløpig har jeg ikke nok til mitt eget barn engang. Så må vente å se :)
Klart man skal bidra bare så lenge det ikke går ut over egne barn. Ikke alle har mulighet eller får lov, men for de som har mulighet er jo dette en fin anledning til å bidra :)

Back
Topp