bi-lyd/hull i hjertet

vAskepott

Elsker forumet
Flere små som ble født med bi-lyd/hull i hjertet?

Dette ble jo oppdaget da barnelegen på sykehuset sjekket lillegutt. De regnet med at det ville gro sammen i løpet av de neste dagene vi var på sykehuset.
Blei igjen sjekket dagen vi skulle dra hjem, og lyden var der fortsatt.
Ble sendt ned til barnelegen for UL av hjertet. Satt der inne ..veeel.. en halv time.
Han sa ikke mye da han holdt på. Men da han var ferdig viste han oss på skjermen at lillegutt har ett hull i hjerte, på ca 3mm. Så det er heldigvis ikke store greiene.
De sa det ikke var noe å tenke på, men vi skulle få innkalling til ny time til etterkontroll da han er ca 3mndr. Men vi har fortsatt ikke hørt noe.
Tenkte jeg skulle ringe å høre på mandag........
Man blir jo litt urolig! Må innrømme det! :P

Noen som har vært borti dette før?
Eller har små som er født med det samme?

Jeg har ikke personlig vært borti dette, men jeg jobber på en avdeling hvor man opererer på dette.

Dette med hull i hjertet er nok mer vanlig enn folk tror og ganske mange går rundt med hull uten å vite det. Og en del hull gror igjen av seg selv i løpet av det første året...

Hvis det blir snakk om operasjon så er det en operasjon med veldig gode prognoser!

Behandlingen av dette er veldig individuelt! Og mye kommer an på hvordan man er preget av det!

Det som stortsett er med disse barna er at de blir veldig fort slitne ved aktivitet, og der hvor dere kan kanskje merke det mest er i matsituasjoner... De orker ikke mye av gangen, blir veldig svette, kaver kanskje litt....legger dårlig på seg... Også er det de som ikke har symptomer i det hele tatt!

Hvis han hadde vært preget av det, så hadde dere sett det! Men jeg skjønner veldig godt at du blir bekymret, er jo gullet ditt! Og uansett hvor bra helsesystem vi har, så er det ikke uten feil og jeg hadde tatt en telefon bare for å høre hvis jeg var deg :)

Heisann :))

Mi lille tulle på 6 år no er født med hull i hjerte. Dem fant bi lyder på hjerte når hun hva 6 uker og blei som du sendt på UL, og vi fikk besjed om at det kom sikkert å gro heilt fint av seg selv, men skulle på etter kontroll når hun hva 4 mnd, men vi heller hørte ikke noe, før vi fikk brev i posten når hun va nesten 5 mnd. Vi hva på kontroll men det hadde ikke grod heilt av seg selv, så hun måtte operere.

Hun er i dag en frisk fin aktiv jente :)))) men det tok noe tid, før hun blei like aktiv som andre barn i hennes alder.

Så jeg ønsker deg masse lykke til, og ditte går heilt sikkert kjempe fint <3

Vi opplevde akkurat det samme som dere, med unntak av at ultralyden viste at alt så normalt ut.

Var overhodet ikke forberedt på å få denne beskjeden når vi var på legekontrollen, så jeg gikk på en smell da. Må legge til at det var etter en nesten søvnløs natt også, så alle forsvarsverker lå nede. Skjønte først etterpå hvor vanlig dette er når jeg snakket med pleierene på barsel. Fikk en ny nedtur når lyden fortsatt var der dagen etter, men det gikk seg til. Dagen etter der igjen var vi på UL, og fikk altså beskjeden om at alt nå var normalt.

En av pleierene fortalte oss at forekomsten av bilyder på hjertet var langt lavere i Danmark enn her. Noe som trolig skyldes at der blir ikke hjertet sjekket før barna er seks uker gamle. Mange klaffer som rekker å lukke seg på den tiden, og mange bekymringer spart.

Back
Topp