BHG

LilleUllsokk

Forumet er livet
Septembermødre <3
Desemberlykke 2018
Januarlykke 2019
Trenger råd fra dere :) Vi fikk et barn i desember, og fikk først beskjed om at vi ikke ville få bhg plass før august 2020. Vi har derfor valgt 80 % og flere uker permisjon, og tenkte å samle opp ferie og bruke litt ulønnet. Nå får vi beskjed om at vi sannsynligvis får plass fra barnet er et år (desember 2019) i stedet. Jeg synes et år er litt tidlig/at barnet er veldig lite da. Men synes det er lenge å vente til august 2020. Det ideelle tror jeg ville vært et sted i mellom, f.eks mars. Men da må vi betale for de månedene vi ikke bruker (DES, JAN, FEB) også. Hva tenker dere? Erfaringer?
 
Det er en fordel å ha en barnehageplass . Har en gutt og en jente.. Gutten er født februar og jenten januar. Begge måtte vente til august når de var 18 mnd. Storebror var klar for barnehage da, søsteren var klar ved 12-13 mnd men måtte vente. Det er veldig dyrt. Her har det røket ferieturer og vi har ikke hatt mulighet til å ha ferie sammen .. Vi hadde 100%+ferie og ulønnet Man får kontantstøtte .. Men det er ikke all verden
 
Vi hadde tenkt å gjøre akkurat det samme som dere, ha barnehageplass og betale uten at hun gikk der til hun var klar og samboeren skulle ta ulønnet permisjon de månedene det ble snakk om (veldig fleksibel arbeidsplass). Etterhvert som tiden gikk ble det mer og mer klart at hun var absolutt klar til å gå i barnehage når hun var 1 år. Hun er veldig sosial og storkoser seg i barnehagen, de kaller henne den blideste jenten der (noe som er veldig kjekt å høre). :) Men tenker det er veldig individuelt, har flere jeg kjenner hvor deres barn definitivt ikke har vært klar for det, og motsatt. Hvis dere har mulighet ville jeg gjort som du sier, og eventuelt sett det an om dere trenger tidligere/senere oppstart. :) Man får ikke kontantstøtte hvis man har barnehageplass, så man taper jo den i tillegg til utgift til barnehageplass de månedene det gjelder, og det er jo noe å tenke på også.
 
Det er en fordel å ha en barnehageplass . Har en gutt og en jente.. Gutten er født februar og jenten januar. Begge måtte vente til august når de var 18 mnd. Storebror var klar for barnehage da, søsteren var klar ved 12-13 mnd men måtte vente. Det er veldig dyrt. Her har det røket ferieturer og vi har ikke hatt mulighet til å ha ferie sammen .. Vi hadde 100%+ferie og ulønnet Man får kontantstøtte .. Men det er ikke all verden

Skjønner. Eldste måtte vente på bhg plass og begynte da han var nesten to år. Var klar en stund før det.. Men synes et år er litt tidlig igjen! Men koster jo en del å betale for en plass man ikke bruker også!
 
Vi hadde tenkt å gjøre akkurat det samme som dere, ha barnehageplass og betale uten at hun gikk der til hun var klar og samboeren skulle ta ulønnet permisjon de månedene det ble snakk om (veldig fleksibel arbeidsplass). Etterhvert som tiden gikk ble det mer og mer klart at hun var absolutt klar til å gå i barnehage når hun var 1 år. Hun er veldig sosial og storkoser seg i barnehagen, de kaller henne den blideste jenten der (noe som er veldig kjekt å høre). :) Men tenker det er veldig individuelt, har flere jeg kjenner hvor deres barn definitivt ikke har vært klar for det, og motsatt. Hvis dere har mulighet ville jeg gjort som du sier, og eventuelt sett det an om dere trenger tidligere/senere oppstart. :) Man får ikke kontantstøtte hvis man har barnehageplass, så man taper jo den i tillegg til utgift til barnehageplass de månedene det gjelder, og det er jo noe å tenke på også.

Ja, er akkurat det.. Det er jo tap av kontant støtten og i tillegg utgift til bhg. Men føles feil for mamma hjertet å sende henne så tidlig i bhg som et år! (Vet mange starter da, ikke kritikk av noen).
 
Kommer an på barn og foreldre vil jeg si :) vår går ikke i barnehage (1,5 år) og vi koser oss hjemme. Nå bor vi i UK så har ikke barnehage på lik linje med Norge, men hadde nok vært hjemme til nå uansett fordi vi liker oss hjemme
 
Her fikk vi BHG plass til lillesøster i august 2018. Hun ble 1 år i august og hadde rett på plass da. Vi ønsket oppstart i slutten av nov. Da var vår permisjon inkl ferie ferdig. Vi fikk beskjed om at hvis vi takket nei til plassen i aug ville vi mest sannsynlig ikke få plass i nov siden det var mange på venteliste. Vi betalte derfor for plassen frem til nov. For oss ville kostnaden ved å ikke gjøre det være mye større.

Når det gjelder om barnet er klar når det er 12 mnd er det veldig avvhengig av barnet. Begge mine var 15 mnd. Lillesøster var veldig klar da, storebror hadde nok trengt noen mnd til hjemme.
 
Trenger råd fra dere :) Vi fikk et barn i desember, og fikk først beskjed om at vi ikke ville få bhg plass før august 2020. Vi har derfor valgt 80 % og flere uker permisjon, og tenkte å samle opp ferie og bruke litt ulønnet. Nå får vi beskjed om at vi sannsynligvis får plass fra barnet er et år (desember 2019) i stedet. Jeg synes et år er litt tidlig/at barnet er veldig lite da. Men synes det er lenge å vente til august 2020. Det ideelle tror jeg ville vært et sted i mellom, f.eks mars. Men da må vi betale for de månedene vi ikke bruker (DES, JAN, FEB) også. Hva tenker dere? Erfaringer?
kan be om.perm de mnd
 
Skjønner. Eldste måtte vente på bhg plass og begynte da han var nesten to år. Var klar en stund før det.. Men synes et år er litt tidlig igjen! Men koster jo en del å betale for en plass man ikke bruker også!
Min eldste fikk tilbud om barnehage plass når han var 9,5 mnd. Det var ikke første valget . Men har angret noen ganger at vi sa nei.. Hadde han begynt der, så hadde søsteren sluppet å vente til august.. Det er absolutt mye penger å betale for en plass man ikke bruker. Men det er dyrere å gå hjemme ulønnet. Går man også ulønnet over tid mister man rett til å bruke egenmelding når man begynner i jobb igjen, man får også veldig lite ferie penger året etter.
Det kunne vært en kjempe fin ting å få plassen. Bruke den litt. Vær der mye på besøk. Barnet blir kjent og trygg. Før dere begynner på jobb igjen. Da går oppstarten veldig fint .

Jeg jobber i barnehagen. Jeg var også slik at jeg synes det var alt for tidlig å begynne rundt 1 år. Nå vet jeg at det kan gå kjempefint. Vi hadde oppstart av flere bittesmå i høst, han ene bare gikk inn og var klar, han andre brukte litt tid på fanget de første dagene. Og en som begynte i januar. For han tok det ca en uke før det var kjekt å være der. Siden vært blid som en sol. De yngste på småbarn får mest oppfølging og kos fra de voksne, vi har fks bærebelte og bæresele slik at barnet kan være nær primær perso så mye som mulig i starten. etterhvert blir de opptatt av de andre barna
 
Flere og flere forskere/psykologer/studier viser det beste for barnet er gå hjemme til hun/han er 2 år. Og tiden mellom 1 og 2 skjer det så enormt mye, det er en helt unik tid og du vill gå glipp av så mye med å sende barnet i bhg. Vi var hjemme til hun var 23 mnd, kjenner flere som tok samme avgjørelse som oss. Ingen angrer og anbefaler det til absolutt alle. Trangere økonomisk men det er verdt det!
Samt en på 1 år er en baby fortsatt og mer eller mindre hjelpeløst, kan oftes ikle gjøre seg spesielt forstått eller er særlig mobile.
 
Vell planen her er at det blir barnehagestart i september rett før hun fyller 1 år, jeg skulle helst ha ventet til neste år, men kontantstøtten er rett og slett ikke nok. Vi har boliglån, billån, mye faste utgifter og jeg har studielån, selv ved å få avdragsfrihet på de lånene vi kan er ikke det nok for å dekke opp inntektsgapet vi mangler for å få ting til å gå rundt, og unødvendige utgifter kuttet vi for lenge siden. Så planen blir at jeg tar litt ulønnet perm nå etter permisjonsslutt (ca de 5 uke e vi mistet fra fellesperioden, så får tulla litt mer tid for å tilvenne seg fast føde også:) derretter tar mannen etter ferien sin ca 4 uker pappaperm før hun starter i barnehage og hans perm videre blir da gradert til at han har fri en gang eller to i uken sammen med henne så hun kan få en roligere barnehagestart, jeg kommer til å se på løsning for å gå ned 10-20% i stilling de neste årene. Slik at hun også de dagene hun er i barnehagen kan få kortere dager. Så vill hun nok etterhvert gradvis måtte være mer og mer i barnehagen, men med litt hjelp fra familie i tillegg håper vi at hun også på den måten kan får færre og kortere dager.

Barnehage 5 dager i uken fra 7-17 er i allefall alt for mye for en stakkar 1 åring synes jeg og det sier også de jeg kjenner som jobber i barnehager.
 
Min var absolutt klar for å begynne i bhg som 1 åring , han synes barnehage og lek med andre barn var helt supert.
Men vi valgte kortere dager og fri en dag hver uke etter noen mnd for jeg synes det ble fir lite tid med han.
 
Jeg begynte selv i barnehage da jeg var 7 måneder(! Bare et par timer om dagen i begynnelsen altså), og mannen min da han var 9 måneder. Og det gikk fint for oss begge. Dette var på åttitallet.

Vår eldste begynte ikke før hun var 20 mnd fordi hun var født i desember. Men hun var veldig klar til å begynne da hun var ett år. Da hun var 20 mnd var det litt vanskeligere enn jeg tror det hadde vært tidligere. Hun var jo større og skjønte mer og var veldig vant til å være hjemme med meg.

Mi yngste som er født i juli (nettopp pga barnehageplassreglene) skal begynne når hun er 13 mnd gammel, og jeg er ikke noe bekymra for det. Hun er med i barnehagen flere ganger i uka for å hente/levere storesøstera, og er også mye mer vant til bråk og skrik og sånt fordi storesøster er så intens og høylytt :D hehe.

Vi har tenkt å bruke god tid på innkjøring. Siden dere har tatt 80% og har litt ferie kan jo dere ha en myk start også! For eksempel: betale for plassen men ikke bruke den den første måneden, deretter ha veldig korte dager i begynnelsen og gradvis lenger dager.

Mi eldste var og er veldig energisk og intens og det var SLITSOMT å gå hjemme med henne til hun var 20 mnd... lillesøster er en roligere type (typisk nok når vi har time’a at hun skulle komme i juli for å få barnehageplass når hun er ett år) og jeg hadde fint kunnet være hjemme med henne lenger :) men tror likevel hun vil kose seg veldig i barnehagen
 
Har du mulighet ville jeg ikke sendt barnet i barnehage så tidlig, du går glipp av så mye, en tid man aldri får tilbake. Jeg sendte mitt første barn i barnehagen ved 13 måneders alder, de andre har da begynt ved 18 måneder og 17 måneder. Bedre for de og oss, tryggere barn og kunne selv vise hva de trengte. Babyer på ett år er for små i barnehagen mener jeg.
 
Vi har valgt å holde Leah hjemme til august 2020 (søker om plass januar 2020, men tviler vi får napp). Dette er med bakgrunn i sosiale utfordringer pga prematuritet.

Og vet du hva? Jeg føler meg 1000 kilo lettere når avgjørelsen ble tatt. Blir nok et slitsomt år, trangt økonomisk og hektisk - men jeg tror Leah vinner på det i lengden. Vi vil benytte oss av åpen barnehage + at jeg søker jobb kveld/helg på eldresenter så jeg har litt kontakt med arbeidslivet.
 
Kommer helt an på barnet og familieøkonomien. Om det går rundt økonomisk og dere har et miljø rundt med barn på rundt samme alder så kan det være kjempegøy å være hjemme med barnet i alderen ett år til halvannet. Du trenger heldigvis ikke bestemme deg helt ennå. Jeg hadde sett an barnet og fulgt magefølelsen.
 
Kommer an på barn og foreldre vil jeg si :) vår går ikke i barnehage (1,5 år) og vi koser oss hjemme. Nå bor vi i UK så har ikke barnehage på lik linje med Norge, men hadde nok vært hjemme til nå uansett fordi vi liker oss hjemme

De aller fleste ønsker vel å være hjemme til barnet er 1.5 år, men de færreste har jo råd til det.
 
Vi har vært så heldig å fått bhg fra den tiden vi har ønsket.

Hvis vi skulle utsette bhg start så måtte vi betale for de månedene.
 
Back
Topp