Veslesnuppa mi på da 4 år skal i barnehagen fulltid og storesøster begynner på skolen. Storesøster var fullt i barnehagen da veslesnuppa ble født også, selv om hun var bare 2,5 år. Det var hennes tid som hun ikke trengte å ta hensyn til lillesøster og vi hadde mer mulighet til å prioritere henne da hun kom hjem fra barnehagen. Synes ikke noe om å ta de ut fra deres hverdag og rutiner for ei stund bare fordi de får søsken. De skal få lov til å ha sin hverdag og sine rutiner forde. Men de kan helt fint ha kortere dager og en fridag innimellom, det er jo bare koselig og en fordel når en er hjemme. Men å gi slipp på en barnehageplass når en har den, er også en stor risiko, kan ikke akkurat garantere å få den igjen. Og vet aldri hvordan mistemann blir, kanskje den trenger ekstra oppfølging, kolikk el som gjør at en virkelig trenger den tida. Jeg for min del kommer nok ikke til å ha veslesnuppa så masse hjemme under permisjonen, da jeg håper at jeg kan få kommet meg igjen litt helsemessig i løpet av permisjonen og skal da prøve å ta det mest mulig med ro og håpe jeg blir bedre rustet til å stå i jobb igjen når permisjonen er slutt. Men jeg vet også at hun stortrives i barnehagen og har det kjempebra der, så har ingen dårlig samvittighet for det.
Jeg ville nok ikke tatt en førskoleunge ut fra barnehagen, heller ikke redusert ned plassen. Da ville jeg heller hatt litt kortere dager og en fridag innimellom. Det er mye som skjer det siste året i barnehagen, både av organisert læring og opplegg og ikke minst det sosial sammen med de de skal videre på skole med. Det er dumt å ha den ungen som blir utenfor fordi den har gått hjemme sammen med mamma og småsøsken og derfor ikke fikk med seg det kule/spennende/morsomme osv som skjedde i barnehagen en dag. Litt annerledes hvis en har fri en dag iblant eller er syk, men når dette gjentar seg, havner en lett utafor i ei gruppe, selv om det kanskje ikke er like tydelig å se for oss voksne, verken de barnehageansatte eller oss foreldre. Bare tenk hvor masse som skjer og en kan gå glipp av på en arbeidsplass i løpet av en arbeidsdag, og enda mer hvis det da faktisk skjer noe den dagen.
Men dette er min mening. Jeg er utdannet barnevernspedagog og veldig opptatt av de barna som havner utenfor og spesielt de som tydelig trenger barnehageplass, men som er de som er minst i barnehagen, som barn av utenlandske foreldre, "sosialklienter" (vet ingen bedre måte å skrive det på akkurat nå) osv som virkelig har behov for å komme i barnehagen, men der dette ikke blir prioritert. En barnehage er mye mer enn en oppbevaringsplass, det er en arena for læring, for sosialisering, for utforskning osv som de trenger i TILLEGG til hjemme. Og til eldre de blir, til mer trenger de det. Så en 1 åring kan helt fint være hjemme sammen med mamma og småsøsken et år ekstra (selv om jeg mener de kanskje har godt av å i barnehagen en halv plass i hvert fall for å komme ut til noe annet enn bare småsøsken som må tas hensyn til), mens en på 4-5 som har gått i barnehage i noen år ikke etter min mening skal måtte tas ut fra sin hverdag bare fordi de får småsøsken. Men som sagt, dette er min mening. Vet andre har andre meninger, og det er godt vi er forskjellige.
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)