Bhg eller ikkje

-blomsterpiken

Forumet er livet
Juli13-jentene
VIP
Skal dere ha storesøskna i bhg dere som får dem tett eller skal dere ha dem hjemme??
Eg gikk hjemme med mine to tette første til storebror var 3 år og hu var 1,5. Da begynnte begge i bhg.
Men nå vet vi ikkje hva vi skal. Han eldste begynner på skolen og nr to skal i førskole avdeling....

Nå har ikke jeg barn fra før av så skal ikke svare utifra erfaring, eller hva jeg skal gjøre, men jeg tenker at hvis jeg hadde hatt tette barn ville jeg hatt valget til begge deler.Du kan jo søke om en plass på 50% i bhg, så kan du ha storesøster hjemme av og til, tenker at i barsel tiden er det "deg og baby-tid" og derfor tror jeg ikke jeg ville hatt eventuelle storesøsken hjemme på fulltid, men skjønner at der er praktisk, greit og kjekt av og til ;)

I tillegg ser jeg du skriver at hun skal begynne på førskole avdeling, og det er vel litt kjekt å være med på også? :)

eg har 100 % bhg plass til kommende storesøter. Kommer til å sende hun i bhg som vanlig. Ser ikke noen grunn til å ta hun ut av sine daglige rutiner. Pluss eg syns permisjonstia eg min og baby sin tid. Å når jentungen kommer fra barnehagaen, er det min og hennes tid, pluss kos med pappan og babyen og. Men eg vil gi henne like mye oppmerksomhet da som nå ;)

Vi har 100% bhgplass til eldste og regner med at hun kommer til å være i bhg hver dag. Mulig hun får kortere dager, men jeg klarer kikke å ha henne hjemme sammen smed de to nye som kommer. Det er mulig at jeg kommer til å være hjemme med alle tre senere, men det er ikke helt bestemt enda.

Hun eldste storesøster kommer til å gå som hun pleier.. Var lillestoresøster eg tenker på... Hun er akkorat blitt 1 år... klarer ikkje å bestemme meg om eg skal søke henne inn eller om eg skal ha henne hjemme...

Kommer til å ha plassen som før, men heller ha korte dager og fridager innimellom. Førstemann er født i september så var ikke en selvfølge å få bhgplass så nært her vi bor (2 minutter fra døra vår til bhg), så aldri i verden om jeg gir slipp på den nå! ;)

Ser også at han stortrives i barnehagen, blir fort grinete etter for mange dager hjemme, så da tror jeg å ha hele dager hjemme med en liten baby kan bli litt vel kjedelig. Men fridager og korte dager skal han få masse av, gleder meg så!

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Skal ha henne i Bhg :) 100 % plass. Har det morsommere der enn hjemme med meg :p Også er det babyen sin alenetid med mamman sin :)

Har 100% plass i en kjempe bra bhg som mini trives så godt i. Så vil ikke gi slipp på den.
Vil ha tiden alene med babyen den første tiden og. Så da kan det heller bli noen fridager og kortere dager i bhg.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

Her skal storebroren gå i bhg! Han trives godt der, og jeg vil ha tid til den nye babyen utover høsten! :) Men kan kommer nok til å få mye fri også! :)

Storebror som blir 4 til våren skal gå fult i bhg, men han får ofte fridager. Jeg sliter derimot med lillebror som blir 1 år når babyen kommer...Jeg har aldri ville sende barna mine i bhg når de er så små. Jeg hadde planlagt å være hjemme et år til med lillegutt, men nå som det kommer en ny baby, anbefaler helsesøster at jeg søker inn lillebror til høsten....dette har jeg ikke mye lyst til. Føler jeg "straffer" han for at vi får en ny baby i hus. vil nyte småbarnstiden med nr 2 også, selv om jeg har baby også... ikke enkelt, men tror jeg velger å være hjemme med de to minste og sender nr 2 i bhg neste sommer..:)

Min jente er så stor at hun skal få gå i barnehagen som vanlig, men med litt kortere dager og en og annen ekstra fridag. Hadde jeg derimot hatt en ettåring ville jeg vurdert å hatt det barnet også hjemme. Jeg kjenner ei som var hjemme med en nyfødt og en storebror, og de hadde det veldig kjekt. Jeg vet ikke om hun er eksepsjonelt flink til å aktivisere ungene, men det gikk helt fint. Og eldste var faktisk kjempeglad for å være hjemme sammen med mamma og babyen.

Hvis man ønsker det selv, så hvorfor ikke? Da kan man jo heller fokusere på hvor heldig eldste er som får masse mer tid sammen med familien.

Jeg har ikke så mye valg. For jeg har en skolegutt til høsten. Har termin 30.juli. Så den aller første tiden blir han hjemme med oss. Ferietid. Så ca.20 dager etter bsgynner han på skolen. Men han trenger ikke sfo da :-) Veldig kjekt det da :-)

Veslesnuppa mi på da 4 år skal i barnehagen fulltid og storesøster begynner på skolen. Storesøster var fullt i barnehagen da veslesnuppa ble født også, selv om hun var bare 2,5 år. Det var hennes tid som hun ikke trengte å ta hensyn til lillesøster og vi hadde mer mulighet til å prioritere henne da hun kom hjem fra barnehagen. Synes ikke noe om å ta de ut fra deres hverdag og rutiner for ei stund bare fordi de får søsken. De skal få lov til å ha sin hverdag og sine rutiner forde. Men de kan helt fint ha kortere dager og en fridag innimellom, det er jo bare koselig og en fordel når en er hjemme. Men å gi slipp på en barnehageplass når en har den, er også en stor risiko, kan ikke akkurat garantere å få den igjen. Og vet aldri hvordan mistemann blir, kanskje den trenger ekstra oppfølging, kolikk el som gjør at en virkelig trenger den tida. Jeg for min del kommer nok ikke til å ha veslesnuppa så masse hjemme under permisjonen, da jeg håper at jeg kan få kommet meg igjen litt helsemessig i løpet av permisjonen og skal da prøve å ta det mest mulig med ro og håpe jeg blir bedre rustet til å stå i jobb igjen når permisjonen er slutt. Men jeg vet også at hun stortrives i barnehagen og har det kjempebra der, så har ingen dårlig samvittighet for det.

Jeg ville nok ikke tatt en førskoleunge ut fra barnehagen, heller ikke redusert ned plassen. Da ville jeg heller hatt litt kortere dager og en fridag innimellom. Det er mye som skjer det siste året i barnehagen, både av organisert læring og opplegg og ikke minst det sosial sammen med de de skal videre på skole med. Det er dumt å ha den ungen som blir utenfor fordi den har gått hjemme sammen med mamma og småsøsken og derfor ikke fikk med seg det kule/spennende/morsomme osv som skjedde i barnehagen en dag. Litt annerledes hvis en har fri en dag iblant eller er syk, men når dette gjentar seg, havner en lett utafor i ei gruppe, selv om det kanskje ikke er like tydelig å se for oss voksne, verken de barnehageansatte eller oss foreldre. Bare tenk hvor masse som skjer og en kan gå glipp av på en arbeidsplass i løpet av en arbeidsdag, og enda mer hvis det da faktisk skjer noe den dagen.

Men dette er min mening. Jeg er utdannet barnevernspedagog og veldig opptatt av de barna som havner utenfor og spesielt de som tydelig trenger barnehageplass, men som er de som er minst i barnehagen, som barn av utenlandske foreldre, "sosialklienter" (vet ingen bedre måte å skrive det på akkurat nå) osv som virkelig har behov for å komme i barnehagen, men der dette ikke blir prioritert. En barnehage er mye mer enn en oppbevaringsplass, det er en arena for læring, for sosialisering, for utforskning osv som de trenger i TILLEGG til hjemme. Og til eldre de blir, til mer trenger de det. Så en 1 åring kan helt fint være hjemme sammen med mamma og småsøsken et år ekstra (selv om jeg mener de kanskje har godt av å i barnehagen en halv plass i hvert fall for å komme ut til noe annet enn bare småsøsken som må tas hensyn til), mens en på 4-5 som har gått i barnehage i noen år ikke etter min mening skal måtte tas ut fra sin hverdag bare fordi de får småsøsken. Men som sagt, dette er min mening. Vet andre har andre meninger, og det er godt vi er forskjellige. :)

Storesøster på 4(skal på førskolegruppa til høsten) kommer til å gå som normalt,hver dag med heller kortere dager og fri dag i ny og ne... Men den kommende storesøster som er 1 år nå(1,5 når beibien komme),det er henne eg lurer på om eg skal ha henne i barnehagen eller ikkje....

Jeg har to skolejenter til høsten, en i 1. Og en i 2., så de skal selvfølgelig være på skolen. Vi kutter ut SFO på morgenen og reduserer til SFO etter skolen 4 dager i uken da, så får storesøstrene litt mer tid hjemme. Vi velger å ha dem på Sfo en god del fordi vi ser at storesøster trives veldig godt på SFO, og alle vennene dems kommer til å være der, så det bil være mest moro for dem. De kjeder seg fort hjemme.

De store er det under 2 år i mellom, og eldste hadde full plass i barnehagen da minste ble født. For henne og oss var det den beste løsningen, siden hun er veldig sosial og hadde behov for litt action og mennesker rundt seg.

Jeg har ikke så mye valg. For jeg har en skolegutt til høsten. Har termin 30.juli. Så den aller første tiden blir han hjemme med oss. Ferietid. Så ca.20 dager etter bsgynner han på skolen. Men han trenger ikke sfo da :) Veldig kjekt det da :)

eldstemann er skolegutt til høsten, tenker at vi da dropper sfo det første året!

jeg kommer til å ha 100% plass i bhg, men kommer nok til å ha kortere dager og fridager innimellom (dersom han ønsker det) :) jeg vil veldig gjerne ha han hjemme, men jeg vet at han har godt av å komme seg ut blant andre barn :)

Eldstemann her blir 3 i februar. Han går 100% i bhg, med litt fri het og der. Det kommer vi til å fortsette med. Nr 2 er 6 mnd nå, 1 år når hun blir storesøster. Hun skulle egentlig begynne når hun ble 10 mnd og permisjonen tok slutt. Nå blir hun å vente med å starte i bhg til hun blir 1,5 år. Hun blir altså hjemme med oss det første halve året, og dermed får jeg også en del tusen ekstra i kontantstøtte. Bhg vår er helt super, jeg jobber der selv, så vet hun ville fått det helt supert der. Samtidig, når vi har mulighet til å utsette bhg start litt, gjør vi gjerne det. Jeg mener ikke at så små barn MÅ gå i bhg for å ha det bra. Men man må være litt kreativ å finne på ting med dem. De fleste kommuner har jo åpen bhg, babysang osv som man kan slenge seg med på. Hektisk blir det helt klart, men sånn er det jo med små barn :)

Storesøster på 4(skal på førskolegruppa til høsten) kommer til å gå som normalt,hver dag med heller kortere dager og fri dag i ny og ne... Men den kommende storesøster som er 1 år nå(1,5 når beibien komme),det er henne eg lurer på om eg skal ha henne i barnehagen eller ikkje....

Jeg for min del ville hatt plass til henne i barnehagen, 80 eller 100%, men med litt kortere dager og ekstra fridager innimellom. Jeg har sett på mine barn at de har syntes det har vært veldig fint å komme ut blant andre unger og jevnaldrende for å leke og sosialisere seg på en måte jeg ikke klarer hjemme når de begynner å bli såpass store. Og ellers vil hun jo være 2,5 år innen hun begynner i barnehagen og min erfaring er at de har lettere for å tilpasse seg en barnehagehverdag når de er 1-1,5 år enn når de er 2,5 år. Her er det heller ikke noe tilbud om åpen barnehage, babysang for så store eller lignende.

Ser broren min og svigerinna mi har valgt å ha sin nå 1 år gamle sønn (fylte 1 år i november og startet i barnehagen dagen etter han fylte 1 år) i barnehagen, mens lillesøster som er 11 måneder yngre enn ham er hjemme. Han stortrives i barnehagen og har veldig godt av å komme ut blant andre unger. Samtidig får lillesøstra oppmerksomhet på dagen og får være litt "alene" fra en klåfingret storebror som krever masse oppmerksomhet. Og så sover hun dårlig om natta og krever en god del både dag og natt og da trenger de litt tid uten storebror innimellom. Svigerinna mi går også på skolen fulltid, så har trengt dette litt. Men nå skal broren min starte permisjon og være hjemme til i sommer så hun får konsentrert seg mer om skolen igjen. Men de har i hvert fall tatt et valg med å ha han i barnehagen som de absolutt ikke angrer på.

Men som jeg skrev selv, dette er et valg som hver enkelt må ta utfra hva en selv føler passer best en selv og sine barn og livssituasjonen. Jeg hadde ikke klart å ha to hjemme hele tiden, men jeg sliter konstant med slitenhet og trøtthet grunnet en kronisk sykdom, så jeg tar mine valg utfra det og ikke hva "normale, oppegående mennesker" gjør.

Back
Topp