BHG bekymring

Pia84

Forelsket i forumet
Hallo jenter.
Jeg sliter litt med å glede meg over den lille spira vår.... Og det er rett og slett fordi det for oss en en økonomisk kattastrofe å få ett høstbarn.

Vi må velge kort permisjon med 100% lønn, dvs at permisjonen vår vil være over i juli 2013 men at vi ikke får bhg plass før august 2014....

Dette skjønner jeg bare ikke hvodan vi skal få til, da det ikke er noen dagmammaer og oppdriver rundt her heller...

Kjenner at dette setter en stoor demper på gleden, og lurer på hvordan dere andre har tenkt å løse dette problemet???

Men det var jo unektelig koselig å få se ett bankende hjerte på UL i går:)

Jeg kjenner nok litt på det samme som deg. Har tenkt mye på dette med pengene og har nok kommet frem til at vi også må velge 100% lønn. Har ei som skal i barnehage fra høsten av og det koster jo sitt hver mnd. Trodde det var noe som het søskenprioritet men det gjelder gjerne ikke de som er født etter 31. august?

Er mye å tenke på. Glad jeg har noen mnd enda tenke på hvordan vi skal gjøre ting:)

her bllir det 100% permisjon + 10 veker ulønna permisjon.. Blir ike lenge som 80%, meg meir utbetalt.. Her er førstemann heime, og skal vere det ihvertfall til han fyller 2.. 

Gubben har 100% jobb og jobbar annakvar veke, og eg har ein liten stilling i kommunen, og den eine dagen eg treng barnepass på 6veker står tanter og onklar i kø for å få passe, so her har me ikkje uroa oss over det..

Vi håper på bhg plass fra januar 2014, vi er vant med å klare oss på veldig lite og det skal vi klare en stund til. Jeg vil ikke sende babyen min i bhg før h*n er over året, så håååååper veldig vi kan få plass fra januar, hvis ikke håper jeg mannen min får en godt betalt jobb så vi ikke blir helt fattiglus.

hvorfor får dere ikke barnehageplass før august 2014? er det dårlig barnehagedekning i området der dere bor?

Her i ålesund er det barnehageplass for alle som ønsker. Til og med for barn helt ned i 7 månedersalderen! (helt sykt)

Nei her er det langt unna full barnehagedekkning. Derfor hjelper heller ikke søskenprioriteten stort, da de sliter med å gi alle som er født før 31 august plass...

Har hatt datteren i bhg siden i høst, og der er det ikke kommet inn ett eneste nytt barn, og det har det ikke i de 3 andre bhg i nærheten heller.

Derfor føler jeg at jeg må finne en løsning på 1 år uten plass og heller bli gledelig overasket hvis vi skulle få noe før:)

Sånn er det her også...Men har allerede to i bhg,så er garantert å få plass til mini som kommer i oktober også. Men det blir jo ikke før i august 2013...Jeg har ikke fast stilling,så kommer til å ta ut 100% lønn så kommer jeg til å ta strøvakter når det passer slik med mannen min sin turnus...Aldri fått penger når jeg har hatt permisjon tidligere,så er egentlig veldig usikker på hvordan det fungerer! 

Når me fekk jentungen i des 09 var me enige om at me tok 100% utbetalt og en del ulønna permisjon. Håpet var å få bhg plass januar 11 men slik blei det ikkje, og då for å spe på inntektene våre var eg dagmamma for ei jenta. Var ikkje møje betalt, men det hjalp litt, og så er me vande me å spare.

Denne gongen håper eg at me får bhgplass januar 14, og dersom ikkje det blir slik, så ser eg for meg å muligens å gjer d samma igjen... men det blir jo ennå meir trangt økonomisk når me har ei som allerede går i bhg.

Men som eg alltid seie: Alt ordne seg for snille jenter

Både jeg og gutten på 2 år er i privat bhg, og der går søsken før andre uansett når det er født. Så det blir heldigvis ingen problem her :) Men skjønner godt bekymringen for dere som får førstemann så sent på året. Håper dere finner en løsning snart, så dere kan nyte svangerskapet :)

For oss kvinnene har det egentlig ikke så mye å si om vi velger 100% eller 80%, men har ofte mye å si for mannen, for hans uker med enten 80% eller 100% har mye å si som regel. Vi regnet på det sist, vi ville tapt over 10.000kr ved å ha 100%, og da regnet vi i tillegg med at jeg var ullønna i differansen mellom 80 og 100%.

Kontantstøtta har gått opp til 5000kr, det hjelper jo:)

Jeg har hørt noe om at hvis man tar ulønnet permisjon, så har man ikke de samme fordelene om man skulle bli syk under den perioden..`? 

Tenker ikke all verdens på det, for jeg har et oktoberbarn fra før og da fikk jeg barnehageplass med en gang :) En mnd for tidlig faktisk, men vi valgte å ta den og betale for en mnd da hun ikke var der, for å være sikker på at vi hadde plassen :) 
Man blir gjerne prioritert når man har barn fra før også og vi vil gjerne ha inn lillebror/søster inn i samme barnehage vesla er i, så regner med at det ordner seg! 
Ellers har jeg jobbet litt i en annen barnehage i nærheten, så jeg er ikke bekymra for å få plass...

Det KAN selvsagt bite oss i rævva hehehe men hva kan man gjøre? Det er ingen verdens ting å gjøre med på veldig lenge enda, så da velger jeg å glemme det :D 

Tenker faktisk ikke så mye på det. har en november jente fra før og hun kom inn uten problem, jeg søkte henne inn for 1 november og fikk plass fra 15 oktober. vi tok det med en gang og brukte bare de 15 dagene i resten av pappa perm som tilvenning.. tok bare et par dager så ville ho være der alene..

Når man har kort perm når ungen er født i september så ser jeg for meg at ungen kan begynne rett i nytt barnehage år og at det ikke blir noe problem og siden vi har en unge der fra før så har jeg ikke tenkt at selvom ungen er født etter 31/8 så gjør ikke det noe.

Back
Topp