Bf har downs i familien...

Snaffen87

Glad i forumet
Det er onkelen eller fettern hans som har det.. Er det arvelig til vår baby da? Kan man finne ut det på noen måte nå? Det er vel for seint å måle nakkefoldene nå på ultralyd... [&:]

Han har ikke sakt noe om dette til meg.. [&o]

Er 21 uker og noen dager nå.

Hmmmm.. Er vel bare å ringe jordmor eller noe hvis du er bekymret? Eller google?

ORIGINAL: IkkjeBareMarita

Hmmmm.. Er vel bare å ringe jordmor eller noe hvis du er bekymret? Eller google?

Litt seint å ringe lege eller jordmor nå... [8D]

Uff, det også. Tror det er litt for sent med nakkefold scanning nå ja. Og sånn fostervannsprøve skal en jo tenke seg godt om. Det er jo de som har fått punktert fostersekken, og da er det jo natta med babyen. Men det er jo ikke sikkert at du har Downs barn fordi det er noen i familien som har. Kjenner noen som har downs barn og neste barn var helt frisk og fin. Men kann egentlig ikke så mye om det. Ta en prat med jordmor kanske?!?!?!?[8|]

Har ikkei hørt at Downs er arvelig. Ikke bekymre deg, du, ta det som det kommer[:)]

Vet ikke.. tror det meste går på tilfeldighet.. en trenger ikke ha det i familien for at barnet har det. det er kromosomfeil som er årsaken til downs. ring jm og hør kanskje. det varierer visst i grad  og hvilken type downs det er. Men kan være arvelig i noen prosenter. Men en kan vel se dette på ul?

Nevne det på neste kontroll tror jeg [:)]

Ikke arvelig? Trodde det var det jeg..

Det er jo ikke nærmeste familie som har det, da. Selvom onkel eller fetter er familie. Om det er arvelig vet jeg ikke.

Og nakkefolden skal scannes ca uke 12. Etter den tid vil den være borte, så det er for sent.

Det du kan, er å ta en duotest. Det er en blodprøve av deg som vil gi ca 95% sikkerhet i forhold til kromosomfeil.

Fostervannsprøve er skumle saker, synes jeg. Det er fryktelig leit om det går galt fordi en har tatt den. Noen ganger kan det være påkrevd, men tror nok jeg skulle vurdert både en og to og tre ganger før jeg tok den.

Du er nok også over den tiden da det innvilges abort, vil jeg tro. Tror grensen går ved ca uke 18? Så det eneste du vil oppnå med å få tatt prøver er at du evt. vil være forberedt når babyen kommer.
Snakk med jordmor om det, og hør hva hun sier. Det er svært sjelden det fødes barn med downs...

Tenkte at kanskje jordmor eller lege visste om det var arvelig?[;)]

ORIGINAL: Indigo

Det er jo ikke nærmeste familie som har det, da. Selvom onkel eller fetter er familie. Om det er arvelig vet jeg ikke.

Og nakkefolden skal scannes ca uke 12. Etter den tid vil den være borte, så det er for sent.

Det du kan, er å ta en duotest. Det er en blodprøve av deg som vil gi ca 95% sikkerhet i forhold til kromosomfeil.

Fostervannsprøve er skumle saker, synes jeg. Det er fryktelig leit om det går galt fordi en har tatt den. Noen ganger kan det være påkrevd, men tror nok jeg skulle vurdert både en og to og tre ganger før jeg tok den.

Du er nok også over den tiden da det innvilges abort, vil jeg tro. Tror grensen går ved ca uke 18? Så det eneste du vil oppnå med å få tatt prøver er at du evt. vil være forberedt når babyen kommer.
Snakk med jordmor om det, og hør hva hun sier. Det er svært sjelden det fødes barn med downs...

duo test må og tas mellom uke 8-12 tror jeg det var...

Ja, får ta det opp med hun [:)] Men da jeg var på ultralyd forrige uke fikk jeg beskjed om at den så helt frisk ut. Og at han strakk armene godt ut, noe som skulle være et godt tegn på at det ikke var kromosonfeil på han.. De vet vel hva de snakker om [;)]

Kunne nok aldri tatt noen abort nå uansett, men å være forbredt ville jeg vært... Men om det eneste de kan gjøre er å ta en fostervannsprøve nå, så tror jeg at jeg skal stå over det.

ORIGINAL: skruen med spire

ORIGINAL: Indigo

duo test må og tas mellom uke 8-12 tror jeg det var...
Ja, for å få innvilget abort om de skulle finne feil... Men svarene vil være rette senere i svangerskapet også (trodde jeg [:)])

Men er det meg de skal ha blodprøve av på en eventuel duotest? [8|] Ikke barnefar som i tillfelle "bærer" det?

ORIGINAL: Snaffen87

Men er det meg de skal ha blodprøve av på en eventuel duotest? [8|] Ikke barnefar som i tillfelle "bærer" det?
Det er deg de tar blodprøve av da.

Ja, det hadde kanskje vært noe! [:D]

Her ble neseben og nakkefold sjekket i uke 12. Men slik scanning gir bare ca 75% sikkerhet, i følge legen. 

Mener de skal oppdage sånt på rutineultralyden. Det sa i hvert fall venninnen min som er jordmorstudent.. Så hvis du ikke har hørt noe, så vil jeg tro alt er bra.....

Back
Topp