Bevisste rundt det å få i dere nok jod?

GravidPåHjemmebane

Elsker forumet
Oktoberskattene 2015
Novemberlykke 2018
gjør dere noe ekstra for å få i dere nok jod?

Selv tar jeg vitamintilskudd for gravide, hvor det er noe jod. Jeg er ikke særlig glad i vanlig melk, så kan ikke bare pimpe melkeglass etter melkeglass. Spiser mer brunost enn før, og kjøper ekstra lett sjokomelk fra Tine. Tenker hele tiden at jeg må spise mer hvit fisk, samt mer frokostblanding med melk, men det blir ikke særlig ofte. Har alltid melk i havregrøten (som spises iblant) og spiser yoghurt noen ganger i uka. Får nok sjeldent i meg anbefalt dose, som vel er rundt 7 dl daglig (eller rundt der). Dere da? Tenker dere over det i hverdagen? Dere som ev ikke spiser melkeprodukter eller fisk da?

Sist jeg var på svangerskapskontroll nevnte jordmor at det er kommet nye rutiner for inntak av jod. At det nå anbefales å ta tilskudd for gravide og ammende (jordmor til ei venninne bekreftet også dette for henne siden jeg bad henne om å dobbeltsjekke om hun hadde fått samme beskjed).

Så jeg tar jod tabletter annen hver dag (siden det blir for mye å ta hver dag) :-)

Jeg tar multivitamin med jod i. Pluss brunost, ost, yoghurt og så drikker jeg melk med smak. Er kommet en med bringebærsmak som jeg elsker. Håper det er nok. Er hvertfall mye mer enn før jeg ble gravid!

Jeg drikker melk, spiser ost og yoghurt og har kjøpt inn salt med jod. Jeg spiser også en god del kokt egg. Spiser innimellom hvit fisk, fiskeboller og fiskekaker. Før jeg ble gravid fikk jeg påvist D- vitamin mangel ved blodprøve og tar trankapsler for det hver dag.

Jeg tar gravidtilskudd og håper det holder :)

Som jeg nevnte over her så er det kommet nye retningslinjer fra helsedirektoratet angående norske kvinner (gravide og ammede), om at kostholdet ikke er nok (da skal man drikke 6 dl melk hver eneste dag - hvis jeg husker riktig mengde). Jeg anbefaler dere derfor å spørre jordmor på neste kontroll om dette, da min jordmor hadde fått denne beskjeden for bare noen uker siden. Altså en ny retningslinje fra helsedirektoratet, men som foreløbig ikke er lagt ut på nhi, men det kommer vel fortløpende :)

Redigert:
Nå fant jeg det faktisk på helsedirektoratet sin side: https://helsedirektoratet.no/nyheter/jod-og-folat-ved-graviditetsstart

Last edited:
Back
Topp