Bevegelser og spark

Skrapelodd

Blir kjent med forumet
Jeg er straks i uke 28, og det er jo da man skal begynne å registrere mønsteret i babyens bevegelser. Ifølge kjennliv.no så øker bevegelsene fram til uke 32 hvor de stabiliserer seg. Men jeg opplever at det kan være kjempestor forskjell fra dag til dag, og sånn har det vært helt siden jeg begynte å kjenne bevegelser. Et par dager med masse bevegelser gjennom hele døgnet, etterfulgt av flere dager med bevegelser bare av og til, og mindre sterke. Og så blir de sterkere igjen.
Jeg har allerede ringt føden én gang pga bekymring, og snakka med jordmor (i uke 24 eller noe, da var det jo ikke så viktig med et fast mønster)

På kjennliv.no sier de at bevegelsene skal ikke bli færre eller svakere. Men hvordan forholder jeg meg da til at det er så stor forskjell fra dag til dag? Noen som har noen erfaringer å komme med på dette?

Hadde morkaken foran med forrige, og da registrerte eg pressingen, da sparkene ble mer dempet i morkaken. Selv om du ikke kjenner spark, så kan du prøve å kjenne igjen andre tegn :) drikk evt ett glass kald saft innimellom når du trenger å kjenne mer :)

Varierer veldig her også, litt vanskelig å forholde seg til syns jeg.. Kan jo ha noe med ulik plassering i magen fra dag til dag da de fortsatt har god plass? Har først de siste dagene kjent spark samme område med et noe jevnere mønster, mulig han begynner å legge seg til :) 28+5

Jeg har morkaken foran og har merket veldig stor forskjell fra uke 28 til uke 30 som jeg er i nå. Er først nå jeg kan registrere skikkelige spark og bevegelser.:happy:

Takk for svar! Jeg har også morkaka foran
Så dere tenker at så lenge man kjenner noe bevegelse så er det ok? Jeg tenker jo at det varierer veldig i forhold til plasseringa av babyen.. ble bare litt stressa av den setninga "bevegelsene skal ikke være færre eller svakere"
I dag har jeg kjent mye mindre enn i går f.eks., men har jo kjent noe flere ganger ila dagen :)

Jeg synes også dette er vanskelig. Sist uke hadde jeg masse bevegelser som gikk utover og var kraftige . Denne uka er det ofte dulting og små bevegelser, men ikke samme styrke som tidligere.

Jeg ringte føden 17. mai etter lite bevegelse tidlig på dagen og ingen etter middag og godt ut på kvelden. Fikk beskjed om å drikke saft eller juice og kjenne etter. Kom 10-12 bevegelser på en time, noen av de så vidt merkbare, alle var svake og ikke i nærheten av vanlig. Beskjeden når jeg ringte opp igjen var at så lenge jeg kjente bevegelse var det godt nok, selv om de var svake. I uke 28 var det fortsatt god plass og babyene snur seg og det påvirker hvordan vi opplever bevegelsene.

Jeg følte det var litt motsigende fra det jeg er blitt fortalt, men bevegelsene tok seg opp igjen utover natten og jordmor mente jeg gjorde alt rett og var enig når jeg var hos henne onsdag.

Nå prøver jeg å følge med på hvor bevegelsene er og ikke bare styrken og hyppigheten, for å prøve å finne ett system med hvor jeg kjenner best og forhåpentligvis klare å analysere bedre hvor mini ligger inni der.

Samme her, og har morkake bak :pompus:
Har også en annen sak - jeg kan se på magen at babyen beveger seg, men ikke kjenne noe (er altså ikke så følsom inne i magen).. Det telles vel fortsatt som å "kjenne liv"? Eller hva? :confused:

Takk for svar! Jeg har også morkaka foran
Så dere tenker at så lenge man kjenner noe bevegelse så er det ok? Jeg tenker jo at det varierer veldig i forhold til plasseringa av babyen.. ble bare litt stressa av den setninga "bevegelsene skal ikke være færre eller svakere"
I dag har jeg kjent mye mindre enn i går f.eks., men har jo kjent noe flere ganger ila dagen :)

Jepp! Tenker at så lenge man kjenner bevegelse er det i orden :) Ble gal av det der med styrke sist, og det er faktisk litt vanskelig å bedømme når baby sparker inn i morkaka! Ville heller fokusert på hvor mye bevegelse man kjenner, men det varierer jo også med hvordan baby ligger. Synes også han påvirkes veldig av hva jeg spiser, så dager hvor jeg spiser mye søtt går han jo gjerne litt mer bananas inni der :hilarious: Jeg tenker i alle fall at om man kjenner flere ganger i løpet av dagen er det greit :) Er fryktelig slitsomt å engste seg hele tiden i alle fall..

Back
Topp