betent sår

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Tar dere kontakt med lege om dere har sår som blir betente og evt hvor lenge venter dere føre dere tar kontakt?

Jeg har nemlig et sår på armen som var i utgangspuntet bare et overflate skrubbsår, dette har nå hvert betent i ca 1,5 uke. Har nå gått fra å skifte kompress 2-3 ganger om dagen til å måtte skifte etter maks 2 timer for da er det så vått at det detter av.

Jeg er litt hoven, noe rød, det vesker veldig og gjør til tider vondt og er litt varmt. Men jeg har ikke feber så har derfor ikke kontaktet lege, min far har nå kjeftet på meg i en uke så jeg har sagt at om det ikke er bedre til i morgen så skal jeg kontakte legevakten.

Men da er jeg nysgjerrig på hva dere hadde gjort jeg?

nå spørs det hvor betent det er. men jeg ville ha prøvd med grønnsåpe før jeg ringte legen hvis det ikke var for ille.

mener de skal en reseptfri antibiotika salve på apoteket

Som hovedregel skal våte sår behandles vått og tørre sår behandles tørt. Så om du har et sår som væsker mye og bare legger på tørre kompresser kommer du ikke til å komme noen vei.. Ta kontakt med legekontoret du og få hjelp, der har de sannsynligvis også sykepleier/helsesekretær som er flinke med sår og kan stelle de for deg og lære deg å stelle det også og hvilke bandasjer du bør bruke... Kan hende du trenger annen behandling i tillegg - ikke lurt å vente for lenge for blir det skikkelig infeksjon i det er det vanskeligere å behandle.... M.a.o - ring legen - ikke noe å vente på..

Pearl skrev:
Som hovedregel skal våte sår behandles vått og tørre sår behandles tørt. Så om du har et sår som væsker mye og bare legger på tørre kompresser kommer du ikke til å komme noen vei.. Ta kontakt med legekontoret du og få hjelp, der har de sannsynligvis også sykepleier/helsesekretær som er flinke med sår og kan stelle de for deg og lære deg å stelle det også og hvilke bandasjer du bør bruke... Kan hende du trenger annen behandling i tillegg - ikke lurt å vente for lenge for blir det skikkelig infeksjon i det er det vanskeligere å behandle.... M.a.o - ring legen - ikke noe å vente på..

Jeg vet våte sår skal behandles vått, så det vaskes med klorhexedin og påføres bacimusin salve:) (hatt sykdomslære på skolen og jobber innen helse, så vet hvordan jeg skal stelle sår:) ) Legekontoret har ferie og de oppgitte legene tok ikke telefonen, så er ikke mye hjelp å få der. Saken er vel helst den at jeg ikke liker å dra til legen for alt mulig, så drøyer det lengst mulig men da skal jeg få tatt en telefon ned til legevakten iløpet av helgen.

Back
Topp