Betalt matpause?

jente 92

Elsker forumet
Hei.

Jeg jobber i en Kiwi butikk hvor jeg har jobbet i snart 5 år. Vi er normalt bare 2 stykker på jobb samtidig, vi får ikke forlate arbeidsplassen og har sjeldent 30 minutters pause sammenhengende da vi må gå på pling fra den som er i kassa. Jeg er låsansvarlig også så har ekstra ansvar.

Men det er først nå i det siste det har gått opp for meg at vi ikke får betalt pause.. Er ikke dette noe vi egentlig burde hatt? Eller tar jeg helt feil?

Kanskje noen jobber i samme type arbeid og kan svare meg på hvordan det er hos dere? :D

Hadde blitt veldig glad for svar :-)

jeg hadde heller ikke betalt pause hos kiwi, og fikk innimellom klager på at jeg forlot arbeidsplassen for å røyke i matpausene, men da fortalte jeg sjefen ganske krast at det kan han faktisk ikke nekte siden vi ikke har betalt matpause..... :p sur ble han men jeg holdt på mitt......

jeg hadde heller ikke betalt pause hos kiwi, og fikk innimellom klager på at jeg forlot arbeidsplassen for å røyke i matpausene, men da fortalte jeg sjefen ganske krast at det kan han faktisk ikke nekte siden vi ikke har betalt matpause..... :p sur ble han men jeg holdt på mitt......
Det er faktiskt sant :-) siden pausen ikke er betalt sees det på som fritid på en måte og ikke arbeidstid :)

Men siden vi faktiskt "tvinges" til å være her i pausene på grunn av lite bemanning så trur jeg man burde ha det betalt :D lurer på om jeg skal kontakte handel og kontor...

Har du ikke betalt matpausen så kan du bare forlate arbeidsplassen i 30 minutter! Skal du være tilgjenlig i pausen så skal den være betalt!
Til og med i restaurantbransjen så fikk vi betalt pause!
Dette ville jeg tatt opp med sjefen, og endrer de ikke praksis så hadde jeg tatt pausen min i bilen og ikke på bakrommet ;)
De vil nok endre praksis fort om køene bare blir større og større, forklar også dine kollegaer at dette må vi stå sammen om!
Er du organsiert så kontakt din fagorganisasjon!

Har du ikke betalt matpausen så kan du bare forlate arbeidsplassen i 30 minutter! Skal du være tilgjenlig i pausen så skal den være betalt!
Til og med i restaurantbransjen så fikk vi betalt pause!
Dette ville jeg tatt opp med sjefen, og endrer de ikke praksis så hadde jeg tatt pausen min i bilen og ikke på bakrommet ;)
Det som er problemet er at sjefen jeg har nå er en dust. Det går ikke an å prate med han fordi han klarer ikke og svare :P han klarer ikke å bruke ord.. :P haha. Men lurer på om jeg skal gå direkte til handel og kontor å fortelle dem hvordan det er her. Er mye andre ulovligheter her også :D men da skal det vel være mulig og få tilbakebetalt endel også??

Men tusen takk for ett oppklarende svar :) var akkurat sånn jeg trudde det var.

Du har krav på betalt pause hvis du ikke får forlate arbeidsplassen. Vi lønner våre ansatte for alle timer de er der, og så må de ta pause når det passer, og trå til hvis det trengs.

Jeg jobber på Kiwi :) å jeg har betalt pause :) vi er å en liten butikk så er ikke nok folk på jobb så vi må være tilgjengelige i pausen.. Dermed skal vi jo å ha betalt :) vi stempler ikke ut til pause på min jobb ;)

Dersom man ikke har betale pause bør man kunne forlate jobben og få 30 min helt fri sammenhengende. Ville tatt dette videre.

Jeg driver bensinstasjon og mine ansatte får betalt spisepause om de er 1, 2 eller 3 på jobb, fordi jeg forlanger at kunden og god service går foran dems lunsj hvis det trengs;)

Jeg driver bensinstasjon og mine ansatte får betalt spisepause om de er 1, 2 eller 3 på jobb, fordi jeg forlanger at kunden og god service går foran dems lunsj hvis det trengs;)
Ja ikke sant :-)! Skulle ønske min sjef tenkte sånn, han tenker kun sparing hele tiden.. Spare, spare, spare... Han skal spare absolutt overalt hvor det kan spares..

Man har krav på 30 min pause så lenge arbeidstiden er over 6 timer. Kan man ikke forlate arbeidsplassen i denne tiden har man krav på betalt :)

Håper det ordner seg.

Om du må være tilgjengelig i pausen din så skal du ha betalt ;)

Ja ikke sant :)! Skulle ønske min sjef tenkte sånn, han tenker kun sparing hele tiden.. Spare, spare, spare... Han skal spare absolutt overalt hvor det kan spares..

Du kan fortelle han at det koster penger å tjene penger ;) Jeg har betalt matpause og får mat på jobb, men til gjengjeld kan jeg nok telle på en hånd hvor mange ganger jeg kan sitte i 30 min :p

Ja ikke sant :)! Skulle ønske min sjef tenkte sånn, han tenker kun sparing hele tiden.. Spare, spare, spare... Han skal spare absolutt overalt hvor det kan spares..

Det kalles ikke sparing, det kalles lovbrudd. Ville tatt det videre. Din sjef har vel også en sjef, eller har dere en tillitsvalgt på jobb eller noe? Medlem av noe forbund?

Vi hadde det også sånn i Bunnpris, men vi fikk mat på jobb som en kompensasjon. Dere har ikke noen sånne goder da? Sjekk det ut med handel og kontor du, og så må du jo legge en plan for hvordan du skal få sjefen din til å betale dere lønn. Selv om du sier til han at han bryter loven så betyr ikke det at ting blir gjort. Kanskje du skulle kontaktet arbeidstilsynet også? Har dere en tillitsvalgt du kan få med på laget ditt?

Vi hadde det også sånn i Bunnpris, men vi fikk mat på jobb som en kompensasjon. Dere har ikke noen sånne goder da? Sjekk det ut med handel og kontor du, og så må du jo legge en plan for hvordan du skal få sjefen din til å betale dere lønn. Selv om du sier til han at han bryter loven så betyr ikke det at ting blir gjort. Kanskje du skulle kontaktet arbeidstilsynet også? Har dere en tillitsvalgt du kan få med på laget ditt?
Vi får brød på jobben, det er det eneste. Ja skal hvertfall høre med handel og kontor å høre hva dem mener ;)

Jeg jobbet på Kiwi i studietiden og da fikk vi betalt pause når vi var to på jobb, og ikke betalt når vi var flere. Rart det er så ulik praksis.

Back
Topp