Betalt fri

Summer

Flørter med forumet
Har pappan rett på betalt fri dag når vi må kjøre babyen vår på kontroller? Helsestasjonen vår ligger et stykke unna og jeg har ikke lappen.

I utgangspunktet, Nei. Alle kontroller på seg selv og barna skal så langt det lar Seg gjøre legges utenfor arbeidstid, eller til et tidspunkt som er til minst mulig byrde for arbeidsplassen. Noen arbeidsplasser har avtale om et x-antall timer som kan brukes til legetimer osv i løpet av et år :-)

Det må evt gå av sykt barn-tiden. Vi har klipt tungebåndet til lillebror nå og må flere turer inn til Oslo. Det tar hele dagen. Han får ikke betalt fri hvis han ikke bruker sykt barn-dager.
Kontroller på helsestasjon er jo strengt tatt ikke nødvendig for far å være med på heller :)

Har pappan rett på betalt fri dag når vi må kjøre babyen vår på kontroller? Helsestasjonen vår ligger et stykke unna og jeg har ikke lappen.
Pappaen kan ikke bruke omsorgsdager (sykt barn dager) til rutinekontroller på helsestasjonen, så det tror jeg dessverre ikke.

Du kan jo evt. høyre med helsestasjonen om slike reiser blir dekka som pasientreise. Dersom det ikkje går ann å reise kollektivt, så dekker dei drosje, trur eg.

Back
Topp