Betaling ifm svangerskapskontroll

toko81

Andre møte med forumet
Jeg var på første svangerskapskontroll i går, og måtte betale 480,- Legen sa jeg måtte betale første gang, så er resten gratis. Jeg tror jeg betalte første kontroll i forrige svangerskap også, men husker ikke hvor mye. Jeg leser jo på nettet at alt skal være gratis, så jeg lurte på hva dere andre har gjort?? Synes det var litt merkelig..

??? Hva. Det var jo sinnsykt dyrt også da, det er ikke vanlig takst hos min lege utenom graviditeten. Jeg 2.gangs gravid og har ikke betalt for noe som har med graviditet å gjøre. så alle prøver, legetimer osv når man er gravid så skal man ikke betale, ikke første timen heller...

Synes det hørtes veldig merkelig ut.

Oi skit, så dyrt. Her betaler jeg ingen ting i det hele tatt igjennom hele svangerskapet. Verken glukose eller ekstra blodprøver osv.

Det der høres veldig spesielt ut. Man skal jo ikke betale noen ting på noen av kontrollene..og i tillegg virket dette veldig dyrt!

Jeg betalte ingenting når jeg var på første kontroll.

Jeg har kun betalt for en graviditetstest en gang! 80 kr.. Ellers har jeg aldri betalt noe.. Med jennie fikk jeg tilogmed legetimen ved brystbetennelsen da hun var 3 uker og 6 ukerskontrollen gratis.. Var hos legen denne gang i uke 6 pga pollen og til og med den var gratis :P selv om det ikke var svangerskapsrelatert!

Som de andre skriver betalte heller ikke jeg noe for førstekontroll ved graviditet. Eller andre timer i forhold til graviditeten..

hmm, det synes jeg var rart. var på min første kontroll for et par uker siden, og fikk beskjed om at alt var gratis med mindre jeg bestilte time til tidlig UL uten henvisning...

Jeg har fått klar beskjed om at alt er gratis, jeg skal ikke tenke på noe. Fikk til og med satt b12-sprøyte gratis, selv om dette ikke har noe med graviditeten å gjøre. Høres veldig rart ut at du måtte betale for svangerskapskontroll....

Så rart. Jeg var til første kontroll i dag og betalte ingenting. Det gjorde jeg ikke i det første svangerskapet heller. Rart at det ikke er likt overalt!

Så rart. Jeg var til første kontroll i dag og betalte ingenting. Det gjorde jeg ikke i det første svangerskapet heller. Rart at det ikke er likt overalt!

det skal være gratis. Hva med å ta det opp? si at du ikke var innstilt på at det skulle koste noe....

Jeg har aldri betalt et øre!  eneste jeg betalte for var utskrift av ultralydbildene på sykehuset....

Det hørtes veldig rart ut.. Har ikke betalt noen ting i noen av disse sv.skapene..!

Man skal ikke betale, de pengene skal du ha tilbake... 

Jeg betalte ingenting. ikke engang når jeg bare var å tok graviditetstest.

hæ? alt relatert til graviditeten er gratis!!! hvis ikke det er egenvalgte ultralyder og sånn da!
jeg hadde bedt om pengene tilbake!!!!!
til og med når jeg har vært hos legen å tatt graviditetstest (negativ) så har det vært gratis!
og jeg har aldri betalt for noe utstyr heller!?

Høres ut som legen har prøvd å snike til seg noen ekstra kroner ;) Du skal ikke betale for noen svangerskapsrelaterte kontroller! Eneste jeg betaler for, er hvis legen min tar ul og det er ca. 50kr.

Nei! Du skal ikke betale for svangerskapskontroll!! Og det beløpet var jo skyhøyt i tillegg.. .egenandel på legetime ligger da vel på rundt 180 kroner eller noe sånt?? 

Unntak er i blant et lite beløp for materiell, vet for eksempel på ordinær ultralyd her så koster det 50 kroner om man vil ha med seg bilder hjem.. Nei fy! Det var en enten sleip eller uvitende lege!

Tusen takk for svar alle sammen. Nå er det hvertfall merkelig, jeg kommer til å spør neste kontroll. Jeg får ul på hver kontroll, men det skal vel ikke koste så mye for det. Synes det var et litt høyt beløp!

Direkte frekt syns jeg å lure gravide slik... INGEN skal betale for svagerskapskontroll.....jeg har ikke betalt en kr verken for kontroll eller andre ting som IKKE har m svangerskapet å gjøre

Back
Topp