Betale for legetime?

Linsa

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Hei,

Var hos legen sist uke på rutineundersøkelse. Jeg har jevnt over vært mer hos legen enn det som er "oppsatt/vanlig"pga. sykemelding etc. Sist bad jeg om en blodprøve på toxo ettersom jeg har vært i spania og derfor var litt bekymret. Har fått tilsendt regning på 250 kr egenandel fra legen nå, + ekstra for frakt. Kan dette stemme at jeg skal betale for dette? Er det et visst antall man får gratis?Koster det om man vil ha ekstra blodprøver?

Jeg mener at hvis det er svangerskspsrelatert skal man ikke betale.. men legekontoret kan ta betalt for brukt utstyr :-)

Siden det er i forbindelse med graviditet så skal det være gratis. Ring de og si dette! Jeg har ikke betalt for noe siden jeg ble gravid, ikke engang legevakten på en søndag da jeg kom inn for dobbeltsyn! Dette kan ikke stemme, du skal etter hva jeg forstår ikke betale. Med mindre det er privat.

Ring og hør :) enkelte typer utstyr og slikt må en betale for, men da skal de opplyse om det:)

Ja de burde opplyse om det. Jeg har tatt mange prøver, men aldri betalt alikevel. Kan forskjellige kontorer ha forskjellig praksis, da? :s
Det kan være at ulike kontor har ulikt redskap/utstyr som de bruker til prøvetaking. Jeg måtte betale for utsyr til ørerens for ene jentungen på mitt faste legekontor, mens på et annet kontor var alt gratis..

Legen må krysse av for at konsultasjonen er svangerskapsrelatert. Men noen tar betalt for utstyr, prøver og henvisninger ut over vanlig konsultasjon...

Hei,

Var hos legen sist uke på rutineundersøkelse. Jeg har jevnt over vært mer hos legen enn det som er "oppsatt/vanlig"pga. sykemelding etc. Sist bad jeg om en blodprøve på toxo ettersom jeg har vært i spania og derfor var litt bekymret. Har fått tilsendt regning på 250 kr egenandel fra legen nå, + ekstra for frakt. Kan dette stemme at jeg skal betale for dette? Er det et visst antall man får gratis?Koster det om man vil ha ekstra blodprøver?

Bare ring og sjekk opp! Jeg fikk regning etter første time jeg også, men ringte opp og sa jeg var gravid og det hadde legen glemte å krysse av på. De sletta regningen umiddelbart! :)

Frakt skal man betale for, da det er sykehuset som analyserer prøvene som sender svar i posten.

Noen tar penger for prøver/materiell. Mulig de ville gjøre det denne gangen siden det er en "ekstra" prøve. Dette varier fra legekontor til legekontor tror jeg. Selv har jeg ikke betalt for noen ting, uansett hvilke prøver jeg tar (bortsett i fra frakt for prøveresultater som skal sendes hjem for å inkluderes med svangerskapspapirene)

Da jeg var og tok glukosebelastning fikk jeg tilsendt regning for dette. Jeg betalte, men burde kanskje tatt en telefon og hørt om det var riktig..

Dersom man selv ønsker ekstra prøver utenom det legen mener er nødvendig, blir det ikke dekket. Og da vil det jo være forskjell fra lege til lege hva de mener er nødvendig eller ei. Jeg måtte betale for noe nå sist, husker ikke om det var blodprøver for å sjekke stoffskiftet eller glukosebelastningstest, begge deler etter eget ønske.

Min lege har ved 2 anledninger glemt å krysse av for at timen var svangerskapsrelatert. Da mottok jeg faktura. Men ringte bare til legekontoret, og så sletta de fakturaen.
Har fått beskjed om at alt svangerskapsrelatert skal være gratis.

Da jeg var og tok glukosebelastning fikk jeg tilsendt regning for dette. Jeg betalte, men burde kanskje tatt en telefon og hørt om det var riktig..

Man betaler for den drikken man må drikke i den forbindelse. Så det er nok riktig at du har fått faktura akkurat for dette. Ellers er vel det meste av oppfølging i forbindelse med svangerskap gratis. Men som det skrives her så kan de i alle fall ta betalt for brukt utstyr :)

Du skal ikke trenge å betale hos legen når det er svangerskapsrelatert. Jeg var på ulike kontroller hver uke da jeg gikk gravid i fjor og betalte aldri. Jeg tok blodprøver, gbs og urinprøver hyppig og betalte aldri noe da det var på grunn av svangerskapet.

Betalte også for glukosebelasting, altså sjølve drikka, det vart opplyst om så ikkje alt som er gratis nei :)

Last edited:
Alt som er svangerskapsrelatert skal være gratis. Men man må betale for utstyr som ved f.Eks glukosebelasting for det er en ren utgiftspost for legesenteret, men blodprøver og konsultasjoner skal man inne betale for.
Men dersom du kommer for forkjølelse eller lignende som ikke er svangerskapsrelatert så er det mange leger som tar betalt for dette.

Jeg måtte inn til lege når jeg hadde bihulebetennelse, pga at jeg har slitt så mye med tett nese i graviditeten. Fikk ikke ta sykedager siden jeg alt var 20 % sykemeldt og måtte da inn for å få ekstra sykemelding. Dette tok de betalt for og fikk beskjed om at det ikke var svangerskaps relatert..

Jeg ble henvist av jordmor sist fredag til å sende inn en urinprøve da hun mente jeg kunne ha en påbegynnende urinveisinfeksjon. Drar ned til legen og de sjekker den med engang i et apparat. Fant ingenting, dette var utenom legetime og nesten rett før stengetid. I dag fikk jeg faktura på 155,- Var ikke dette svangerskapsrelatert???

Jeg ble henvist av jordmor sist fredag til å sende inn en urinprøve da hun mente jeg kunne ha en påbegynnende urinveisinfeksjon. Drar ned til legen og de sjekker den med engang i et apparat. Fant ingenting, dette var utenom legetime og nesten rett før stengetid. I dag fikk jeg faktura på 155,- Var ikke dette svangerskapsrelatert???
Ring og spør dem!! ;)

Det er ikke alltid de som sitter i skranken/helsepersonell er like oppdaterte på at du er gravid og skal ha gratis behandling, så det kan være en misforståelse! Det var en ny på mitt legesenter som begynte å spørre de andre hvordan det skulle gjøres med betaling. Jeg måtte da raskt påpeke kulen på magen og alt var løst :) ellers så vet jeg at man kan ta betalt for utstyr selv om det er svangerskapsrelatert.. Aldri skjedd meg, men noen legekontor gjør det..

Back
Topp