Betale for juleavslutning??

ORIGINAL: Student1

ORIGINAL: Maelle

ORIGINAL: *bølla*

Det står i loven at skolen skal være gratis. Det er ikke mye med 20 kr pr barn og innpakkingsting, men det er faktisk brudd på loven.

Grunnen til at den loven er der er jo for at alle barn skal få lik rett og at barn med foreldre som ikke kan betale skal få være med.

Men julefest som foreldrene/samarbeidsutvalget steller istand er utenfor skolen..iallfall her.
Og hvis d e brudd på loven, så trur æ d hadde vært anmeldt og stått i avisa for lenge sia.
Sånn gjøres d over hele landet.

Nå var vel dette strengt tatt I skolen/skoletiden?? Og det gjøres IKKE i hele landet!!

Åja, okej..så e d i skoletia.
Men å betale for at barna får nissepakke synes æ e ganske rimelig forlangt. Kem sku i såfall stått for nissepakken ? Sku dem ikke hatt nisse? Juleavslutning uten nisse??

Klassekassen??

Det står i loven at skolen skal være gratis. Det er ikke mye med 20 kr pr barn og innpakkingsting, men det er faktisk brudd på loven.

Grunnen til at den loven er der er jo for at alle barn skal få lik rett og at barn med foreldre som ikke kan betale skal få være med.

Men julefest som foreldrene/samarbeidsutvalget steller istand er utenfor skolen..iallfall her.
Og hvis d e brudd på loven, så trur æ d hadde vært anmeldt og stått i avisa for lenge sia.

Nå var vel dette strengt tatt I skolen/skoletiden?? Og det gjøres IKKE i hele landet!!

Men å betale for at barna får nissepakke synes æ e ganske rimelig forlangt. Kem sku i såfall stått for nissepakken ? Sku dem ikke hatt nisse? Juleavslutning uten nisse??

Klassekassen??

Hvem som har gitt penger til klassekassen da? Det er jo også foreldrebetalt.

ORIGINAL: Mammaen til Linde

Du er så utrolig kverulerende, Sicily... Jeg skjønner at du er ute etter andres synspunkter på saken, men du begynner jo bare å krangle med en gang noen mener noe annet enn deg. Da er vel litt av poenget med å etterspørre andres synspunkt borte???

Jeg er fullstendig klar over at ikke alle har like mye å rutte med og at det da kan bli mye når det er diverse avslutninger etc. Jeg synes Nesing oppsummerte det på en veldig grei måte; vi vet jo at dette er utgifter som ofte følger med det å ha barn, og da kan man planlegge og periodisere økonomien utfra dette. Man kan f.eks droppe lørdagsgodteri den påfølgende helgen siden barnet/barna jo fikk snop på avslutningen, og da er jo det fort spart inn.

Jeg vet ikke med dine unger, men det argumentet hadde garantert ikke falt i god jord her i heimen. [:D]

Jeg er også enig i at Nesing argumenterer på en saklig og grei måte, og også at innlegget har gode poenger. Jeg vet ikke hvilke erfaringer som ligger til grunn for hennes argumenter, men jeg vet av erfaring at de ikke nødvendigvis er så vanntette som de gir uttrykk for å være.

Jeg har selv to skolebarn, i femte og syvende klasse. Det koster ubegripelig mye å ha barn i skolealder. Så snart man tror man har lagt seg opp litt penger, så er det en eller annen utgift som må dekkes. Om det er nye vintersko eller en rattkjelke som må kjøpes fordi skolen skal på "gratis" aketur er likegyldig. Det koster like fult det hvite ut av øya.

Klassekassen??

Ka e forskjellen? D e foreldre som må bidra til klassekassen likevel?

Nei, det er ikke bare foreldrene som bidrar til klassekassen (som regel).. Av arrangementene arrangert av. feks. FAU går ofte en del til klassene.. Og hver enkelt klasse står jo fritt til å tjene egne penger ved å finne på ting (vi har f.eks hatt salg av grønnsaksplanter, hjemmelagede drops, og bueskyting) [:)]

Nei, det er ikke bare foreldrene som bidrar til klassekassen (som regel).. Av arrangementene arrangert av. feks. FAU går ofte en del til klassene.. Og hver enkelt klasse står jo fritt til å tjene egne penger ved å finne på ting (vi har f.eks hatt salg av grønnsaksplanter, hjemmelagede drops, og bueskyting) [:)]

D va jo smart.. katti pågår sånne arrangementer ?
Må foreldre ta seg fri, eller e d på ettermiddagene,helgene?

D va jo smart.. katti pågår sånne arrangementer ?
Må foreldre ta seg fri, eller e d på ettermiddagene,helgene?

Her er det vel stort sett ettermiddager, prøver å ikke legge ting til helger siden mange reiser bort eller bare vil være med familien da.. Når klassen arrangerer ting så er det litt forskjellig.. Da vi hadde bod med bueskyting så var det i sommerferien- under ei messe- de som kunne hjalp til og de som var på jobb eller bortreist "slapp unna" og tar det heller igjen en annen gang..

For eksempel? Og hva i all verden er galt med det? Hvilke 7-åringer kjenner du som tror på nissen? Tror neppe noen av dem har tenkt på det som naturlig å ha nissen på besøk utenom julaften heller, hvis kke foreldrene har satt dem på ideen..

Jeg er helt enig med deg, selv om jeg ikke har barn som går på skolen.. Alt som foregår i skoler for tiden er ting som koster penger.. Da jeg gikk på skolen var alle skoleavslutninger og utflukter gratis.. Tilogmed på vgs..
Det er ikke alle som faktisk har råd til å betale flere hundre kroner i løpet av ett skoleår.. Men skjønner også hva du mener med prinsippsak..

ORIGINAL: Sicily

For eksempel? Og hva i all verden er galt med det? Hvilke 7-åringer kjenner du som tror på nissen? Tror neppe noen av dem har tenkt på det som naturlig å ha nissen på besøk utenom julaften heller, hvis kke foreldrene har satt dem på ideen..

d e jo ikke snakk om dem tror på nissen eller ikke.. e jo bare slik juleavslutninger har brukt å vært. E ikke noe
2009-fenomen akkurat .
Og æ sa ikke at d var galt å ha avslutning uten nisse, æ spurte jo bare.

Og vet ikke kem som setter dem på den ideen, men når d e bestemt at d skal være juleavslutning og nisse (bestemt av arbeidsutvalget, lærere, foreldremøte,uansett), så er d rimelig å ta betaling for gaven d skal få.

Sånne ting må jo foreldre si ifra tidligere , på foreldremøter og kontaktmøter---at de må planlegge avslutning uten nisse, fex fordi barna ikke tror på nissen likevel, mange ikke har råd, prinsipp om gratis skole osv..det burde jo vært gjort en brukerundersøkelse på høsten, d kan du jo foreslå til neste gang.

Jeg har ikke lest hele tråden, men en del...

Jeg ser poenget til Sicily veldig godt. Trenger man virkelig nisse på juleavslutningen, og MÅ de få nissepose?
Og om det koster 20 eller 50 eller 1000, det finnes de som ikke har råd, og som ved å gi beskjed vil føle seg som en mindre person fordi "alle andre" har råd.

Jeg syns igrunn at man ikke skal legge opp til ting som koster ekstra penger i skolen. Ta med egen mat og drikke - greit, men ikke utover det. (Og jeg regner med det blir dyrt når vår jente kommer på skolen).
Skidag f.eks... De som skal stå på slalom eller snowboard må ut med et par hundre for skikort, og de som går på langrenn er de "teite"... (Been there)

Vi hadde en greie i barnehagen for en stund siden, en kunstutstilling der barna hadde laget bilder og figurer og pengene for tingene skulle gå til et spesifikt veldedig formål (kjempeflott å kunne hjelpe), og man kunne gi akkurat det man ville for kunsten. Men man føler seg litt ussel når første person som gir senger oppi en 500-lapp, og en selv står og vurderer om man skal gi 100 eller 200. (Men må nå si at et var noe som gav mynter også, så man gav etter evne altså).

Hvis man er så imot en liten egenandel på tilstelninger arrangert av foreldrerepresentanter, så synes jeg man skal melde seg som foreldrerepresentant selv. Synes det blir feil å blande seg opp i hvordan de som faktisk gjør noe for ungene gjør det.

Ser poenget med at skolen skal være gratis, at ikke alle har så god økonomi, og at man gjerne ikke vil at andre skal vite hvor dårlig råd man faktisk har. Men her er det snakk om en uskyldig sum, og som det blir nevnt tidligere her, så tror jeg nok skolen klarer å fange opp dersom det er familier som ikke har råd til de 20 kronene og litt papir som det her er snakk om. 

ORIGINAL: babyT

Hvis man er så imot en liten egenandel på tilstelninger arrangert av foreldrerepresentanter, så synes jeg man skal melde seg som foreldrerepresentant selv. Synes det blir feil å blande seg opp i hvordan de som faktisk gjør noe for ungene gjør det.

Ser poenget med at skolen skal være gratis, at ikke alle har så god økonomi, og at man gjerne ikke vil at andre skal vite hvor dårlig råd man faktisk har. Men her er det snakk om en uskyldig sum, og som det blir nevnt tidligere her, så tror jeg nok skolen klarer å fange opp dersom det er familier som ikke har råd til de 20 kronene og litt papir som det her er snakk om. 

Og som flere lærere i tråden har presisert: nei, det er ikke tilfelle.

ORIGINAL: babyT

"for de som faktisk GJØR noe for ungene...."??? Å være foreldrerepresentant er altså det eneste gjeldene i den sammenheng? Fy, så provosert jeg blir...[8|]

Og hva privateøkonomi angår. Hvordan ser du for deg at skolen skal ha oversikt over dette?

ORIGINAL: Nikki!

ORIGINAL: Annicken*

Det er faktisk ikke lov! Skolen kan ikke be dere om penger ell matriell!
Dette pga barn som kanskje kan komme fra hjem med dårlig råd og div[;)]

20 kr har da alle råd til uansett

Hvis du tror det står om 20 kroner eller ikke, har du ikke skjønt noe som helst av denne tråden og hva den er ment å handle om.

ORIGINAL: Piffi Allkrydda

Hvis du tror det står om 20 kroner eller ikke, har du ikke skjønt noe som helst av denne tråden og hva den er ment å handle om.

Hvorfor kan du ikke bare godta at folk har en annen mening enn deg? I stedet for å påstå at folk ikke har skjønt noe som helst?

Annen mening er helt greit, men det er faktisk sant at de som tror det står om de 20 kronene ikke har skjønt trådens emne. [;)]

tråden her viser vertfall at aktivitetene i forbindelse med skolen er veldig ulik i praksis. Det at det hele tatt skjer noe- er jo bare positivt ? eller? Synes det er flott man arrangerer noe for barna jeg, selv om det er penger inn i bildet. Ingenting er på dugnad eller gratis lengre desverre..

håper bare barna koser seg i adventstiden vertfall[:)]

ORIGINAL: Piffi Allkrydda

Hvorfor kan du ikke bare godta at folk har en annen mening enn deg? I stedet for å påstå at folk ikke har skjønt noe som helst?

Annen mening er helt greit, men det er faktisk sant at de som tror det står om de 20 kronene ikke har skjønt trådens emne. [;)]

Du kan jo kanskje påpeke dette på en annen måte? Normal kommunikasjon gjør jo at tema og fokus i en slik tråd endrer seg etterhvert. Det betyr IKKE at folk er dumme og ikke skjønner noenting, det betyr bare at de responderer på tråden slik den utvikler seg. I mine ører er det faktisk ganske frekt å si at enkelte ikke skjønner noenting.

er imot betaling i skola. føler det blir en på tvunget utgift, å får di som ikke har så mye ekstra så blir det en belastning.

jeg kommer ikke å nekte ungene mine pengene di skal ha med seg på skola, men det er en utgift vi må spare inn på andre omeråder. hær e det 100 kr ++++ som skal betales

Back
Topp