Betakaroten

Isadore

Blir kjent med forumet
Kan man spise betakaroten når man er gravid? Fikk tips om at d kunne hjelpe mot sol eksem...

vet ikke. men jeg vil ikke innta noe som helst utenom det legen min har sagt at jeg skal ta

Nei, det vil ik jeg heller, skal høre med legen først iallefall :)

Jeg skal til legen i morgen å spørre om akkurat dette, så kan si ifra hva han sier til meg [:)]

Min lege ville at jeg ikke skulle ta noe betakaroten i første trimester pga at det var for mye A-vitamin i produktet. Etter 12 uker kunne vi snakke om det igjen og han skulle sjekke litt mer om dette til neste legetime jeg har 28. aug [:)]

formye av A-vitamin er ikke bra før kvinner [;)]

Kan betakaroten være skadelig?
Betakaroten er ikke skadelig for kroppen. Store doser vitamin A kan være skadelig for mennesker, men ved inntak av betakaroten kosttilskudd blir kun kroppens behov gjort om fra provitamin A til vitamin A i organismen. Betakaroten bør allikevel ikke spises av mennesker med nedsatt leverfunksjon eller ved graviditet og amming. Røykere som bruker store mengder nikotin daglig bør heller ikke innta betakaroten.

står på sidene til produktet

Hvilken type er det dere andre bruker da? På min boks står det ingenting om at man ikke skal bruke det ved graviditet og amming... [8|]

Jeg er ikke så glad i tilføre kroppen så mye. Spiste folat de første 12 ukene forrige svangerskap, og gjøre det samme denne gang. I tillegg tar jeg to trankapsler hver dag gjennom hele svangerskapet, akkurat som sist. Utover det har jeg ikke tenk å ta noe med mindre jeg får beskjed av legen om å ta noe annet. Tok kalsiumtabletter mot slutten sist da jeg hadde "restless legs".

Har ingen erfaring med betakaroten, men vil anbefale å prate med legen før du tar det, for å være på den sikre siden:-)

Nå hørtes jeg kanskje litt snerpete ut, det var absolutt ikke meningen :-)

Back
Topp