Betakaroten?

Spire nummer fire <3

Spire nummer fire på vei <3
Noen som vet om man kan bruke dette mens man ammer? Kan ikke gå ut i sola uten å få elveblest liknende utslett og klør som pokker.. :-( Aldri hatt sånn her før, hater hormoner! Hørt at betakaroten skal hjelpe mot solsensitiv hud.

Mener å ha lest at det ikke er så bra.. men er ikke 100% sikker asså. :-)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg fant dette på nett:

Betakaroten er en naturlig forløper til vitamin A, som igjen er en naturlig bestanddel i brystmelk (1). Betakaroten anses som trygt å bruke under amming selv om man ikke har data på slik bruk (2).

Norske anbefalinger for ammende angir et daglig inntak av vitamin A på 1100 RAE (retinol aktivitetsekvivalenter). 1 RAE tilsvarer 1 mikrogram retinol som igjen tilsvarer 12 mikrogram betakaroten (3). Dette betyr at anbefalt inntak av vitamin A under amming tilsvarer inntak av 13,2 mg betakaroten daglig. Bruk av det aktuelle preparatet med 3 mg betakaroten daglig vil være altså være innenfor gjeldende anbefalinger.

Det anbefales ikke særskilt tilskudd av vitamin A eller betakaroten til ammende, da et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger vil dekke behovet for næringsstoffer (3). På generell basis anbefales det varsomhet med bruk av kosttilskudd under amming. Bakgrunnen er at produktene kan inneholde mye større mengder aktiv substans enn det som finnes i matvarer, og de kan være mangelfullt undersøkt i forhold til effekt og trygghet. I tillegg til en eventuell ukjent virkning av innholdsstoffene i produktet, finnes det også eksempler på at kosttilskudd og andre naturprodukter har inneholdt aktive substanser som ikke er deklarerte på pakningen.

Veit ikke med amming, men jeg kan iallfall skrive under på at det hjelper på sensitiviteten! Tidligere ble jeg solbrent bare av å se på sola, et par runder betalarotenkurer senere og jeg blir brun i sola og jeg slipper unna med å bruke faktor 15 :)

Jeg bruker alltid betakaroten om sommeren, spesielt om vi er i syden..Mye mindre soleksem etter at jeg begynnte med det,og får fin farge som varer lenger.. :) Har ikke tatt enda i år...

Tok betakaroten før jeg ble gravid med storebror. Jeg blir ikke brun, men med betakaroten ble jeg brun :)

Jeg fikk det i posten 1 gang i mnd. Hvordan får dere tak i det?

Kjøper på helsekost, enkelt og greit :P

Er dette noe man tar hele året? Blir en brun av det?( trodde det bare var lureri) ;)

Mina Alis 15.04.13 ❤Felix 28.08.08

Back
Topp