Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ingen aning.. høre med "Trygg Mammamedisin"?
Jeg fant dette på klikk.no fra 2012. JM som hadde svart på samme spm, men er ikke sikkert det samme gjelder nå, selvom det kan gi en pekepinn:
Skrevet Mars 16, 2012
Hei, på deg!
Jeg har liten erfaring med dette, men har klippet ut følgende fra relis når det gjelder betakaroten og amming:
Betakaroten er en naturlig forløper til vitamin A, som igjen er en naturlig bestanddel i brystmelk (1). Betakaroten anses som trygt å bruke under amming selv om man ikke har data på slik bruk (2).
"Norske anbefalinger for ammende angir et daglig inntak av vitamin A på 1100 RAE (retinol aktivitetsekvivalenter). 1 RAE tilsvarer 1 mikrogram retinol som igjen tilsvarer 12 mikrogram betakaroten (3). Dette betyr at anbefalt inntak av vitamin A under amming tilsvarer inntak av 13,2 mg betakaroten daglig. Bruk av det aktuelle preparatet med 3 mg betakaroten daglig vil være altså være innenfor gjeldende anbefalinger.
Det anbefales ikke særskilt tilskudd av vitamin A eller betakaroten til ammende, da et sunt og variert kosthold i tråd med helsemyndighetenes anbefalinger vil dekke behovet for næringsstoffer (3). På generell basis anbefales det varsomhet med bruk av kosttilskudd under amming. Bakgrunnen er at produktene kan inneholde mye større mengder aktiv substans enn det som finnes i matvarer, og de kan være mangelfullt undersøkt i forhold til effekt og trygghet. I tillegg til en eventuell ukjent virkning av innholdsstoffene i produktet, finnes det også eksempler på at kosttilskudd og andre naturprodukter har inneholdt aktive substanser som ikke er deklarerte på pakningen."
Da ville jeg nok spurt noen ja. Kan evt ringe helsestasjonen?Jepp, har spurt men tar litt tid før svaret kommer![]()
Ja jeg har lest dette, og her sier de jo begge deler.. Finner liksom ikke noe entydig svar.. noen sier ja og andre nei, vil gjerne ha oppdaterte kilder![]()
Jeg hååper sånn at det er trygt, for jeg sliter med soleksem, og betakaroten er det eneste som hjelper![]()
Sniker fra juli: På eska jeg har med betakaroten står det at betakaroten ikke skal brukes av gravide eller ammende. Jeg sliter også med soleksem, men i år får jeg heller være mer i skyggen..