Beta-hemolytiske streptokokker gruppe b?

Ellie ♡

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Hva er det? Finnes det noe "normalt vanlig navn " på det? Er det uvi? Fikk prøvesvar i posten i stad, med resultater fra blant annet dyrkning av urinprøve som hadde 3+ i leukocytter.

Står også følgende :
Nitrofurantoin RNI følsom
Trimetoprin-sulfa RTS følsom
Fenoxymetylpenicillin RPV følsom
Amoxicillin RAC følsom

Hva betyr det?

Ble satt på antibiotika i ein uke btw... Men bare lurer på hva dissa streptokokkene er for noe. .. Googler fort og leser om blant annet fosterdød og hjernehinnebetennelse, blir jo engstelig men regner med legen ville kontaktet meg hvis d var noe alvorlig selvfølgelig! :)

Har Googlet meg frem til noe som kalles for GBS, bakterieflora i underlivet... Aldri hørt om før. Tror jeg ringer jm i morgen! Leste blant annet at gravide med GBS må få antibiotika intravenøst under fødsel osv. Men må la vær å google mer, så jeg får sove i natt :P

Holder på med enn kur eg og. Legen sa 3+ hos meg og . Det er 3 farger på test strimel. Da er 3+ en kraftig infeksjon. Vis du blir behandla med antibiotika og infeksjoner er over så er "probleme" og over. Er vell vist du har uvi under fødsel du trenger det intravenøst ? Men alle gravide skal behandles med antibiotika pga fare for foster og for tilig fødsel. Men når behandlingen virker så er alt bra igjenn :)

Har Googlet meg frem til noe som kalles for GBS, bakterieflora i underlivet... Aldri hørt om før. Tror jeg ringer jm i morgen! Leste blant annet at gravide med GBS må få antibiotika intravenøst under fødsel osv. Men må la vær å google mer, så jeg får sove i natt :P
Google kan være skremmende! Hør med jm☺
Alternativt er nhi.no en pålitelig kilde, men hjelper deg ikke å søke på rett ting...

Streptokokk type B er ikke det samme som uvi. Streptokokk B finnes naturlig i skjeden hos en del kvinner, og noen ganger kan det overføres til barnet under fødselen. Noe som kan gi sykdom hos barnet. Viktig å få antibiotika og at det følges opp så det ikke blir noen risiko for barnet :) Det går helt sikkert fint, det er jo kjempefint at de har funnet det ut såpass tidlig! Ei venninne hadde dette, ble oppdaget med barn nr 2, begge barna gikk det fint med.

Det som står listet opp til slutt er nok bare generelle forslag til medisiner som kan ta den typen infeksjon, det står ofte forslag til legen fra lab.

Høres ut som infeksjonen er under kontroll, kjempebra at vi må levere urinprøver såpass ofte som gravid altså :-)

Takk for svar jenter!! Er litt lettere nå. Blir en tlf til jm i morgen uansett for det som var rart var at det ikke slo noe ut på urinstix hos henne dagen etter jeg leverte urinprøve hos legen.... Kanskje noe galt m stixen..? Sånn ellers så har jeg blitt skikkelig dårlig i magen av antibiotikaen, og i går så tok jeg sånn canesten stikkpille fordi jeg mistenkte soppinfeksjon.. Håper for guds skyld ikke jeg har gjort noe dumt der.. rådførte meg med apotekdama og ho sa det var helt trygt da, men føler meg helt elendig I dag :/

Canesten er ok som gravid, bare det står vel at man skal putte den oppi der uten den plastdingsen. Jeg husker de sa på apoteket at jeg burde ta den esken med flere piller isteden for den pakka med bare en pille. Men jeg har ikke sjekket med lege.

Jeg fikk et godt råd fra lege om underlivet forresten siden jeg følte jeg måtte bruke Canesten hele tiden nesten. Hun anbefalte å prøve slike vaginalkapsler fra apotek, så jeg har brukt vivag balanse i stedet for Canesten og nå har jeg nesten aldri ubalanse nedi der :-) PS jeg har ikke sjekket om det kan tas som gravid da, for jeg har ikke behøvd å ta.

Et annet tips jeg fikk var å ikke barbere så mye nedentil, det også funker veldig bra synes jeg. Mye bedre balanse i underlivet. Føles bra :-)

Canesten er ok som gravid, bare det står vel at man skal putte den oppi der uten den plastdingsen. Jeg husker de sa på apoteket at jeg burde ta den esken med flere piller isteden for den pakka med bare en pille. Men jeg har ikke sjekket med lege.

Jeg fikk et godt råd fra lege om underlivet forresten siden jeg følte jeg måtte bruke Canesten hele tiden nesten. Hun anbefalte å prøve slike vaginalkapsler fra apotek, så jeg har brukt vivag balanse i stedet for Canesten og nå har jeg nesten aldri ubalanse nedi der :-) PS jeg har ikke sjekket om det kan tas som gravid da, for jeg har ikke behøvd å ta.

Et annet tips jeg fikk var å ikke barbere så mye nedentil, det også funker veldig bra synes jeg. Mye bedre balanse i underlivet. Føles bra :-)
Ok, takk for at du tok deg tid til å svare :) , ble selvfølgelig rådet til den ene tabletten jeg da, men det går vel bra håper jeg.... Tror egentlig ikke det var sopp lenger, sikkert den GBS en.. Har hatt sykt mye rennende utflod den siste tiden og klødd som en gal..!

Hmm...ble dette påvist på en urinprøve hos lege? Var du der med mistanke om uvi eller til vanlig kontroll?

Jeg har hatt litt merkelig utflod etter 5 uker med blødning, og nå kløe, så lurer på om det kanskje burde vært sjekka... :confused:

Hmm...ble dette påvist på en urinprøve hos lege? Var du der med mistanke om uvi eller til vanlig kontroll?

Jeg har hatt litt merkelig utflod etter 5 uker med blødning, og nå kløe, så lurer på om det kanskje burde vært sjekka... :confused:
Var bare å tok de blodprøvene etter uke 12, også hadde jeg (heldigvis ) med urinprøve. Hun sa de like greit testa på urinen siden jeg hadde med. Dagen etter testa jordmora urinen min og den var helt fin. .. Men veit ikke om ho har samme apparat/utstyr som laben på legekontoret da. Urinprøven hadde iallfall vist 3+ på leukocytter så de sendte prøva til dyrkning.

Den oppramsingen høres ut som de har testet på lab og ikke med strips bare. Det pleier å testes for resistens på bakterier og kategoriseres "følsom", "moderat-følsom" og "resistent".
Jeg vet ikke om det er vanlig med uvi, men høres ut som det er de har gitt svar på. Betyr jo at all antibiotika funker her :-) ellers er antibiotika veldig tøff på magen og det anbefales kjøre en probiotika kur sammen (jeg vet ikke om det gjelder all antibiotika dog). Den skal jo drepe bakterier og skiller ikke alltid på gode og dårlige bakterier. Om du skal snakke med jordmor kan du jo sjekke hva hun mener, eller lese pakkevedlegget om bivirkninger. Er jo greit å sjekke hvorfor jordmor ikke fanget det opp også. Er jo litt skummelt om gravide går og tror at alt er helt fint og så har de uvi :-S

Var bare å tok de blodprøvene etter uke 12, også hadde jeg (heldigvis ) med urinprøve. Hun sa de like greit testa på urinen siden jeg hadde med. Dagen etter testa jordmora urinen min og den var helt fin. .. Men veit ikke om ho har samme apparat/utstyr som laben på legekontoret da. Urinprøven hadde iallfall vist 3+ på leukocytter så de sendte prøva til dyrkning.
Sist svangerskap når jeg gikk til kontroll hos jordmor stiksa hun bare urinen så gjetter at hun testa kun for uvi, sukker og protein. Legekontoret har sikkert utstyr til å ta en nærmere titt.

Men du har altså uvi og en infeksjon i skjeden?

Sist svangerskap når jeg gikk til kontroll hos jordmor stiksa hun bare urinen så gjetter at hun testa kun for uvi, sukker og protein. Legekontoret har sikkert utstyr til å ta en nærmere titt.

Men du har altså uvi og en infeksjon i skjeden?
Jeg har ikke uvi, men GBS....

Ah, ja, sånn sett ja. Var nemlig det jeg også var egstelig for. Tror jeg skal sende legen en mail og spørre. Har du hatt noen spesielle symptomer annet enn kløe?
Masse rennende utflod og har i grunn hatt vondt i magen hele tida (men ikke sikkert det har noen sammenheng ) Vil ikke være sånn "hypokonder " aktig så jeg er fæl på å ignorere vondter.. :P

Masse rennende utflod og har i grunn hatt vondt i magen hele tida (men ikke sikkert det har noen sammenheng ) Vil ikke være sånn "hypokonder " aktig så jeg er fæl på å ignorere vondter.. :P
Huffds, det høres ikke bra ut. Tror det er lov å være litt hypokonder når man er gravid. ;)

Huffds, det høres ikke bra ut. Tror det er lov å være litt hypokonder når man er gravid. ;)
Hehe ja det er vel egentlig lov :p
Ringte jm men ho har jo ferie ho, så får ringe neste uke igjen:)
Skal ned å kjøpe noe melkesyretabletter nå og håpe magen blir bedre iallfall! :D skal på jakt i helga, ikke helt bra kombo med dårlig mage :eek::cool:

Back
Topp