Bestille NIPT?

Jeg skal :)
Er 35, 36 ved fødsel, og kjenner at jeg ikke vil gå til ordinær ul for å finne ut om det er alvorlig sykdom/avvik som kunne vært oppdaget tidligere. Har også en 2 åring å ta hensyn til hvis noe skulle være galt...
Sendte epost til ultralydklinikken i Danmark i går og fikk svar på noen mindre spørsmål. Min stefar er lege så jeg får han til å ta blodprøve antar jeg. Men har foreløpig ikke sagt til familien at jeg er gravid (kun 5 uker)
 
Jeg skal :)
Er 35, 36 ved fødsel, og kjenner at jeg ikke vil gå til ordinær ul for å finne ut om det er alvorlig sykdom/avvik som kunne vært oppdaget tidligere. Har også en 2 åring å ta hensyn til hvis noe skulle være galt...
Sendte epost til ultralydklinikken i Danmark i går og fikk svar på noen mindre spørsmål. Min stefar er lege så jeg får han til å ta blodprøve antar jeg. Men har foreløpig ikke sagt til familien at jeg er gravid (kun 5 uker)

Takk for at du delte :)
Vi tok ikke testen ved baby1, men føler litt på ansvaret nå når vi allerede har en sønn fra før. Sendte også mail dit og tenker jeg skal bestille time/kit veldig snart. Slik jeg har forstått det på noen så er det jo også lovlig av norske leger å ta blodprøve som blir brukt til en NIPT test også, så det er jo flott! :)
 
Jeg ska ta. Er 41 år denne mnd. :p:cool:
 
Trudde desse var mulig å få tatt offentlige i Norge no..?
 
Trudde desse var mulig å få tatt offentlige i Norge no..?

Nei det tar litt tid før tilbudet blir tilgjengeligt her... Norge vettu :shifty:
Tror de hadde frist til november eller slutten av november til å få landet på hvordan de skal løse det her.
Men har hørt at siden nipt nå er lovlig så er det lovlig å ta blodprøve her i Norge og så sende den til utlandet. Før gjorde jo legene noe ulovlig...
 
Takk for at du delte :)
Vi tok ikke testen ved baby1, men føler litt på ansvaret nå når vi allerede har en sønn fra før. Sendte også mail dit og tenker jeg skal bestille time/kit veldig snart. Slik jeg har forstått det på noen så er det jo også lovlig av norske leger å ta blodprøve som blir brukt til en NIPT test også, så det er jo flott! :)
Vi tok heller ikke ved nr 1, men kjenner på at det er annerledes nå ja :)
 
Korleis fungerer dette da? Bestiller ein eit kit, får nokon til å ta prøven, og så sender ein inn? Eller må ein fysisk møta opp?
 
Korleis fungerer dette da? Bestiller ein eit kit, får nokon til å ta prøven, og så sender ein inn? Eller må ein fysisk møta opp?

Er slikt jeg har forstått det ja, men jeg er nyskjerrig jeg også på hvordan det faktisk fungerer!
Men fysisk oppmøte trenger man ikke :)
 
Vi har snakket om det, har bestemt oss for at vi skal ikke ta den. Med mine andre to var det ikke et alternativ da jeg faktisk ikke visste om denne testen, så tenker, hvorfor skal jeg ta den nå..
 
Hei! Sniker fra mars. Vil bare gjøre oppmerksom på at det kan være litt styrete å få tatt blodprøven ettersom legene faktisk ikke har lov å ta den ennå (se vedlagte skjermdump fra helsenorge), til tross for at det ble vedtatt fra 1. juli.

Det er likevel en del ulik praksis ute og går. Noen fastlegekontor gjør det, andre nekter. Så her tror jeg rett og slett man må ha litt flaks. Eller kjenne noen som er helsepersonell :)
 

Vedlegg

  • 5DF444E0-8020-4732-81F0-B9CC8CC1D561.jpeg
    5DF444E0-8020-4732-81F0-B9CC8CC1D561.jpeg
    42,3 KB · Visninger: 29
Hei! Sniker fra mars. Vil bare gjøre oppmerksom på at det kan være litt styrete å få tatt blodprøven ettersom legene faktisk ikke har lov å ta den ennå (se vedlagte skjermdump fra helsenorge), til tross for at det ble vedtatt fra 1. juli.

Det er likevel en del ulik praksis ute og går. Noen fastlegekontor gjør det, andre nekter. Så her tror jeg rett og slett man må ha litt flaks. Eller kjenne noen som er helsepersonell :)

Interessant!
Jeg ble fortalt at det nå var lovlig. Kjipt at det fremdeles er ulovlig når de har vedtatt at det er lovlig. Norge altså... :mad:
 
Jeg får sende en melding til fastlegen når jeg nærmer meg og høre om det er mulig for hun å ta blodprøven. Så får jeg se hva hun sier:eek:

Krysser fingrene for deg! Så ei i en annen termingruppe som slet voldsomt med å finne noen, både fastlege, aleris, volvat osv. nektet å ta blodprøven. Usikker på hva enden på visa ble der:bored:
 
Krysser fingrene for deg! Så ei i en annen termingruppe som slet voldsomt med å finne noen, både fastlege, aleris, volvat osv. nektet å ta blodprøven. Usikker på hva enden på visa ble der:bored:

Utrolig kjipt at det er slik bare noen mnd før det skal bli helt lovlig. Når det er bestemt at det skal bli lovlig...
Ikke alle som har tid til å vente :wideyed:
 
Back
Topp