Bestille legetime - hva sier jeg?

linegj

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Har telefonangst og hater derfor å ta kontakt med ukjente på telefon. Hva skal jeg si når jeg skal bestille time? Er redd for å bli avvist, hører mange får beskjed om å ta kontakt etter uke 12... hjelp?

Bare si hvilken uke du er i, og så får du en time for når du er i uke 12. Vil du ha noe før, så er det fordi du vil sjekke HCG eller trenger en sykemelding, og da forklarer du bare det. [emoji6]

Det er helt normalt at de tar imot gravide rundt uke 12. Det er ikke noe viktig som skjer i den timen som haster. Til gjengjeld blir det mye ekstra jobb og utgifter til staten hvis legene skal ta imot/registrere i ukene før da en god del graviditeter sies å slutte før uke 12.

Mine fastleger har egen nettside der det står hvordan man bestiller time på sms. Det er også mulig å bestille time og velge tidspunktet selv på Minhelse.no, men det er mulig ikke alle fastleger bruker dette systemet.

Jeg sa at jeg var gravid og ville bestille time til første svangerskapskonsultasjon :) hun spurte da hvor langt jeg var på vei og vi ble enig om en passende dag i uke 12 [emoji1]

Takk for svar, skal ringe i morgen :-) men mener jeg har lest noe om at det anbefales tidligere første svangerskapskontroller nå? At det tredde i kraft i juni eller noe sånt.. finner det såklart ikke igjen

Takk for svar, skal ringe i morgen :) men mener jeg har lest noe om at det anbefales tidligere første svangerskapskontroller nå? At det tredde i kraft i juni eller noe sånt.. finner det såklart ikke igjen

Når du sier selv at du er redd de sier du bør ringe på et senere tidspunkt, så anbefaler jeg deg heller å bestille time når du er 10-12 uker på vei. Da blir det også mindre å vente på neste gang. Bare tell frem når du er 10-12 uker og si at du ønsker å sette opp time i for eksempel uke 36-39, altså det som gjelder deg.

Du trenger ikke å gå før uke 12 hvis det ikke er noe som haster (at du trenger sykmelding eller kjenner på svangerskapsdepresjon eller noe). Hvis de i resepsjonen har fått med seg de nye retningslinjene kommer de helt sikkert til å tilby deg time raskt, men det har ikke noe å si for babyen om du går nå eller når du er 12 uker på vei. Jeg fikk time når jeg er 13 uker på vei, det går egentlig greitt for meg.

Jeg fikk heller ikke time hos lege før uke 12 (uke 7 i dag). Måtte krangle meg til legetime i morgen for å få henvisning til duotest på St.Olavs ;) 39år ved termin o_O

Min lege bekreftet i dag at de ikke tar svangerskapskontroller før uke 12 på grunn av at en av blodprøvene de skal ta på kontrollen ikke skal tas før det.

Det kan være at noen tar noen av prøvene før uke 12, og venter med å gjøre ferdig papirene til den siste prøven er tatt. Men jeg syns det er like greit å vente.

Back
Topp