Bestille første time

frkreal

Forelsket i forumet
Når ringer dere til fastlegen for å avtale første legetime? Og når skal man søke fødeplass? Gjøres det hos legen? Jeg har akkurat byttet fastlege, så har ikke en gang møtt henne :)

Jeg har ikke så mye erfaring her, har spurt om det samme. Men jeg hadde en time ventende på meg i midten av oktober, som ville blitt første timen min. Nå blir det en ekstra i morgen pga blødninger. Høres ut som at mange venter til de er 11-12 uker på veg hvis det ikke er noen komplikasjoner eller grunn til å dra tidlig. Jeg har problemet med stoffskifte så måtte uansett ha blitt fulgt opp før 12 uker :)

Jeg bestiller første time i uke 11-12. Her har vi bare et sykehus, så her søker man ikke om fødeplass, så det vet jeg dessverre ingenting om.

Jeg mener å som mange her at det er normalen med uke 11-12.. og hvis jeg ikke får noe plager kommer jeg nok til å vente til noe sånt jeg å.. men forrige gang så visste jeg ikke noe.. så begynte med å gå fast til JM/Lege fra uke 8 tror jeg... Ring og hør... gjør det som føles best for deg :)

Jeg fikk beskjed om å bestille første time hos legen uke 12 eller litt senere. Når de skal ta blodprøve å sånn så skal du ha kommet så og så langt i svangerskapet. Men vet ikke om det er forskjellig fra sted til sted? Og søking av fødeplass gjøres hos legen her vært fall:)

Jeg ble kanskje litt overivrig, og har fått time hos lege i det jeg tror er uke 7. Jeg aner egentlig ikke hvilken uke jeg er i, fordi jeg bare ble gravid rett etter jeg slutta på pilla, og har ikke hatt noen mensen å regne ut i fra. Jeg har også stoffskifteproblemer, så må sjekke litt ift det og sånt.

De på legekontoret hvor jeg går sa de til meg at det er vanlig å ha første timen fra 8-10 uke en gang

Hm, jeg klarer ikke å huske selv, det er jo nesten sju år siden sist jeg var gjennom dette, men mener jeg var til ekstra tidlig UL pga store smerter i starten, og da hadde hjertet akkurat begynt å slå.

Tenker kanskje jeg bestiller til uke 10. Vurderer tidlig ul i uke 12, så fint med litt spredning:)

Tror jeg vil gå til jordmor hovedsakelig, bør man dra til henne rundt samme tid?

Sist gikk jeg i uke 9+ noe. Fikk fint beskjed om å komme tilbake i uke 12.

Denne gang 10+3 og er en ny lege så håper det er ok for henne at jeg kommer da og ikke senere!

Tenkte å bestille time hos jordmor første gang jeg. Det står på sida til jormora der jeg bor at første time bør være tidlig i svangerskapet mellom uke 8-10.

Var hos legen idag å søkte om fødeplass. Legen min sa at kontrollene de gjør der er som oftest ca uke 12 for søking og utfylling av papirer og deretter uke 24, 28, 32,36,38 og 40. Men vil anta det er for de uten komplikasjoner med smerter eller medisinsk historie som trengs å følges. Jeg synes egentlig det var litt få kontroller.. tror jeg skal finne frem papirene fra yngste gutten min å se der.. riktignok 9 år siden men alikevel :)

Var hos legen idag å søkte om fødeplass. Legen min sa at kontrollene de gjør der er som oftest ca uke 12 for søking og utfylling av papirer og deretter uke 24, 28, 32,36,38 og 40. Men vil anta det er for de uten komplikasjoner med smerter eller medisinsk historie som trengs å følges. Jeg synes egentlig det var litt få kontroller.. tror jeg skal finne frem papirene fra yngste gutten min å se der.. riktignok 9 år siden men alikevel :)
Det stemmer det. Også kommer oul i uke 17-19.

Mener jeg var så tidlig som i uke 8 hos fastlegen forrige gang. Var faktisk helsesekretæren jeg snakket med da jeg bestilte time som sa jeg bare skulle komme så tidlig :p
Denne gangen venter jeg nok til nærmere uke 12, siden jeg føler meg rimelig trygg på dette og ikke har noe spesielt jeg trenger å ta opp :)

Synes forøvrig det er rart at det ikke er obligatorisk for førstegangsgravide å få informasjon om feks kosthold. Er litt sent å komme til legen i uke 12 og få høre om viktigheten med folat i første trimester...

Eg va te lege i veke 6 for å snakke om medisiner og henvisning til tidlig ul da eg blei gravid på Pergo! Men skal tilbake i uke 10 (han sa mellom 10-12) for første skikkelige kontroll :-)

Bestillt time i uke 7. Skal følges opp tidlig pga komplikasjoner forrige svangerskap. Tryggt å vite at man er blir passet på :)

Legen min fikset meg første kontroll i uke 8, altså 2.nov :) hun sa det var vanllig i uke 8- 10

Dette lurer jeg også på. Rart at man skal gå rundt å vente helt til uke 10-12 før man får det "bekreftet" at man er gravid. Tror jeg kommer til å ringe legen og høre om jeg kan få time i midten av uke 7 (er 5+2) nå. Skal besøke svigers i slutten av uke 7 og da vil vi fortelle det. Greit å ha fått det bekreftet på et vis ;)

Back
Topp