Bestille fødeplass

Venterispenning 24

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Her i Oslo må fødeplass bestilles tidlig og jeg skal til fastlegen for å bestille dette i morgen. Valget står mellom vanlig fødeavdeling og ABC-klinikk(naturlig fødsel med vann som smertelindring/ikke mulighet for epidural) på Ullevål. Er det noen som har erfaringer med de ulike avdelingene, og som har noen anbefalinger? Er førstegangsfødende.

Last edited:
Her i Oslo må fødeplass bestilles tidlig og jeg skal til fastlegen for å bestille dette i morgen. Valget står mellom vanlig fødeavdeling og ABC-klinikk(naturlig fødsel med vann som smertelindring/ikke mulighet for epidural) på Ullevål. Er det noen som har erfaringer med de ulike avdelingene, og som har noen anbefalinger? Er førstegangsfødende.
Jeg har vært på begge. Første gang på vanlig føden og med nr 2 på abc. Jeg kan anbefale abc på det sterkeste. Godt å få oppfølging og treffe jordmødrene som skal være med på fødselen, samt at man er på samme sted etterpå også. Rolig og fin stemning! Anbefales!!

Jeg har hørt mye fint om begge. Selv fødte jeg på riksen selv sist og skal det nå også. Syns de er så proffe. Det betrygger meg.

Når det kommer til søking. Det stemmer at vi må gjøre det raskt i oslo. Derfor trenger man ikke å vente til time hos legen. Bare å printe ut skjema på nettet og søke selv. Fikk selv svar etter 3 dager [emoji4]

Men hvor raskt må man gjøre det egentlig? Jeg gjorde det også tidlig sist, men da jeg sa det til legen min i uke 11 ca sa hun at jeg helt fint kunne ventet til jeg hadde timen hos henne. Selv om hun i skranken hos legekontoret hadde sagt at det kunne være lurt å gjøre det tidlig.. (dette var i mars, hadde en MA men er gravid på nytt nå). Så nå er jeg egentlig litt usikker på om det holder å vente til den første kontrollen. Dere har hørt at det er lurt å gjøre det før 1.kontroll? Bor i Oslo, og ønsker Ullevål.

Legen min har sagt at uke 9 er perfekt timing[emoji6] Han mener at tom. uke 7 er for tidlig og uke 11 kan være litt sent igjen.

Om man ønsker riksen må man søke med en gang da de har færre plasser. Men siden april ikke er en rush periode kan man sikkert søke typ uke 7-9 :):)

Jeg har heller ikke søkt ennå. Har ikke klart å tenke i de baner engang. Er altfor nytt dette "prosjektet" [emoji5] men bør vel holde om jeg tar kontroll og bestiller i uke 8-9?

Hjelp, må man søke så tidlig?! Jeg tenkte å vente til uke 12.

Er det noen som har født tidlig, som vet om det er andre fødeplasser i Oslo der man er sikret enkeltrom annet enn ABC-klinikken? Tenker i utgangspunktet at jeg vil ha epidural, men så har jeg veldig lite lyst til å dele rom med noen etterpå (og vil helst kunne ha pappaen der...).

Ja, det er i følge legen min anbefalt å søke i uke 8-10. På vanlig fødeavdeling på Ullevål blir du flyttet over på hotellet dersom alt er bra[emoji4] Der får du være alene(mannen kan og sove der) og har eget bad. Har hørt at du får alenerom på Bærum sykehus også, men at du der må dele bad.

Ja, det er i følge legen min anbefalt å søke i uke 8-10. På vanlig fødeavdeling på Ullevål blir du flyttet over på hotellet dersom alt er bra[emoji4] Der får du være alene(mannen kan og sove der) og har eget bad. Har hørt at du får alenerom på Bærum sykehus også, men at du der må dele bad.

Det høres jo helt perfekt ut! Tusen takk! :)

Det er vel det samme på Ahus. Er du og babyen i form flytter man til hotellet. Det som kan være verdt å merke seg er jo at om man havner på barsel får man ikke ha med far hverken på Ullevål eller Ahus slik jeg har forstått det. Men det er jo som regel kanskje snakk om en natt, så vektlegger det ikke all verden.. og så er vel lystgassen i sving på Ahus igjen?

Jeg har søkt i dag[emoji4] Satt opp Ullevål som alternativ 1 og Riksen som alternativ 2. Da regner jeg med å få Ullevål siden det er flest plasser der[emoji6][emoji1303] Tok de to alternativene som er nærmest der jeg bor.

Kan man søke på egenhånd uten henvisninger? Har første kontroll hos jm i uke 10 og tenkte søke da. må mest sannsynlig søke Ahus og vet ikke om det blir for sent å søke i uke 10[emoji848]

Men har hørt at det koster penger å bo på sånn sykehushotell for far og mat?

På Bærum får du alenerom ja, og far får sove med dere :) det ligger to barselrom "mot" hverandre med et felles bad utenfor, men du får jo ha det for deg selv [emoji23]

Jeg skal føde på Bærum for 3. gang [emoji1376]
(Skal ikke søke før 12+0, har da første time hos lege)

Back
Topp