Bestemt oss for å begynne å prøve

LykkeHare

Blir kjent med forumet
Vi har nettopp bestemt oss for å begynne å prøve. Sluttet på desirett (cerazette) i starten av juli. Hadde EL rundt 15. juli tror jeg? (eggehvite utlfold) da hadde vi ikke bestemt oss for å prøve sikkelig.

Jeg har gått på prevensjon av og på i mange år og vet ikke hvordan syklusen min har vær uten. Har lastet ned fertility friend og har termometer som skal komme i posten denne uken. Håper det hjelper med å få mer oversikt over syklusen min.

Er det noen som har gått på desirett (cerazette) og kan fortelle om hvor lang tid det tok før dere fikk mensen, ble gravid og hvordan kroppen har endret seg etter pille slutt?

Jeg vil jo egentlig ikke stresse med å bli gravid men blir sånn gal av å ikke vite, så hvis noen har tips om hvilke tester så gir positivt svar først så tar jeg gjerne imot det også.

Vet allerede at jeg vil ha all oppfølging hos jordmor. Så når jeg evnt blir gravid, ringer jeg da rett til helsestasjon eller sykehus? Eller må det gå via fastlege uansett?

Vi har nettopp bestemt oss for å begynne å prøve. Sluttet på desirett (cerazette) i starten av juli. Hadde EL rundt 15. juli tror jeg? (eggehvite utlfold) da hadde vi ikke bestemt oss for å prøve sikkelig.

Jeg har gått på prevensjon av og på i mange år og vet ikke hvordan syklusen min har vær uten. Har lastet ned fertility friend og har termometer som skal komme i posten denne uken. Håper det hjelper med å få mer oversikt over syklusen min.

Er det noen som har gått på desirett (cerazette) og kan fortelle om hvor lang tid det tok før dere fikk mensen, ble gravid og hvordan kroppen har endret seg etter pille slutt?

Jeg vil jo egentlig ikke stresse med å bli gravid men blir sånn gal av å ikke vite, så hvis noen har tips om hvilke tester så gir positivt svar først så tar jeg gjerne imot det også.

Vet allerede at jeg vil ha all oppfølging hos jordmor. Så når jeg evnt blir gravid, ringer jeg da rett til helsestasjon eller sykehus? Eller må det gå via fastlege uansett?
Jeg gikk på vanlige p-piller, og da tok det ganske akkurat 6 mnd før alt av hormoner var ute av kroppen (merket det fordi depresjonen slapp taket nesten på dagen etter 6 mnd). Er vel litt mindre hormoner i Cerazette, så tar forhåpentligvis ikke like lang tid :) og man får jo gjerne fort syklus tilbake selv om hormonene ikke er i balanse enda. Mener syklus kom i gang ganske med en gang etter slutt. Ble dog, den gang, ikke gravid før etter 18 mnd, men det handler jo om min egen fruktbarhet, regner jeg med.

Hvis du hadde EL ca 15 juli, bør du vel få menstruasjon nå i disse dager, så du får bare se det an. :)
Fint at du har kjøpt termometer, det er full å ha kontroll!
Ang tester, anbefaler jeg å bestille babyplan. Må kjøpes på nett, men både EL og gravidtestene deres er bra. Om du skal kjøpe tester NÅ for å teste om du er gravid eller ikke, kan du like godt kjøpe Clearblue digital (evt digital tidlig). Det gir et konkret svar, og om du hadde EL ca 15 juli, vil de kunne gi et ganske korrekt svar nå. Men til når prøvingen er ordentlig i gang, er babyplan sine knall. De er pålitelige og gir svar relativt tidlig.

Og ang jordmor, bestilles dette på helsestasjon. Men godt mulig du må ha en legetime for blodprøver osv.. Men dette kan du tenke på etter positiv test ❤️

Jeg gikk på vanlig p-pille (loette 28) i ca 15 år, sluttet i slutten av oktober 2020. Positiv test januar 2021, så det tok 3 mnd uten aktiv prøving, bare sengemorro når vi følte for. Jeg var da 30år.

For min del, med tokofobi (ekstrem frykt for graviditet og fødsel), så ble jeg jo livredd! Hadde beregnet 9-12mnd på å bli gravid... Fødsel endte med ks. Jeg ville ikke begynne på prevansjon etter ks, for jeh ville bli kjent med kroppen min uten hormoner . Vi skulle bare være forsiktige.

Sååå… jeg ble uplanlagt gravid 8 mnd etter ks, til tross for angrepille, det ble en kjemisk, og 2 mnd etter ble jeg gravid igjen. Barna er nå 2 og straks 4år.

Hvor fort man blir gravid varierer fra person til person, mye kan spille inn som blant annet alder.

Lykke til med prøving :Heartpink

Er litt i samme situasjon selv :happy: gått på cerazette i mange år. Sluttet på den i slutten av april, fikk mensen tilbake i slutten av mai. Ny runde med mensen 5 juli! Først denne perioden jeg har begynt å tracke syklus, så vi får se om mensen kommer på nytt ila uka:happy:

Oi vi står i helt lik situasjon!
Jeg slutte på desirett 09/07.
Hadde positiv ET 17/07.
Fikk mens på DPO 10, 27/07.

Så er kjempe spent på neste positiv ET.

Vi hadde ikke samleie før 24 timer etter positiv ET. Det viste seg å være forsent.

Ellers begynt på folat + tran.

Nå satser jeg på at neste PP blir lettere å planlegge. Blir spennende å følge her :D

Jeg bruker ChatGPT + Flo appen for oppfølging. Ikke tenkt jeg skulle måle noe temp foreløpig. For meg blir det for mye stress.

Ja, jeg gikk på desirett i 3 år sammenhengende før jeg tok siste pille 26. mai et år fordi vi skulle begynne prøvingen. Kan gi et utfyllende svar på hvor lang tid det tok å bli gravid og hvordan pilleslutt påvirket kroppen.

Fikk en bortfallsblødning tre dager etter jeg tok siste pille, den 29. mai - 3. juni. Tror ikke det var mensen, fordi det var for tidlig. Fant ikke EL den første syklusen etter pilleslutt, men samtidig kjente jeg ikke syklusen min i det hele tatt, så den kan ha vært rett før/rett etter jeg tok siste pille. Ikke godt å si.

Deretter fikk jeg mensen 19.-25. juni, som varte mye lengre enn det jeg var vant til. Det ble også starten på første hele syklusen med aktiv prøving. Den måneden fikk jeg EL etter ca. 14 dager, deretter mensen igjen etter en 28-dagers syklus. Mensen 17. juli- 21. juli. Altså to dager kortere blødning. Ganske standard syklus egentlig, men klaffet ikke enda.

Andre måneden kom EL også rundt CD 14, men denne måneden ble syklusen mye lengre, og mensen kom ikke før CD33.

Tredje måneden startet med en kort blødning på tre dager, fra 18. august - 20. august, så det var fortsatt krøll med syklusen. Jeg klarte ikke å finne EL den tredje prøveperioden, og mensen kom brått på CD 26. Jeg hadde åpenbart ikke fått stabil syklus etter pilleslutt.

Fjerde måned startet med en relativt standard 5-dagers blødning. Fikk EL på CD 12, og syklusen varte i 26 dager. Virker som det var litt mer stabilt siden forrige syklusen endte på 25 dager.

Femte måned hadde også en 5-dagers blødning, med EL på CD 12 igjen, og den måneden ble jeg faktisk gravid! Dessverre endte det i SA i uke 5+3/4. Rakk å få masse symptomer, som sensitiv luktesans og ekstremt ømme bryster. Det var derfor ingen tvil når mensen ikke dukket opp rundt CD 26-30. Men testet ganske svakt positivt på 5+3, og begynte å blø samme dagen.

Sjette måned startet derfor med blødning fra SA og smerter, blødningen varte i totalt 5-6 dager. Jeg var egentlig glad for at kroppen fikset opp alt selv. Fikk EL rundt CD 14, litt senere mest sannsynlig pga. SA, men ble gravid igjen!!! Deretter blødde jeg ikke en eneste dråpe blod på 9 måneder, før jeg fødte en frisk og fin jente dagen etter EL-termin❤️

Det var altså litt krøll de første 4 månedene før jeg ble gravid to måneder på rad☺️

Oi vi står i helt lik situasjon!
Jeg slutte på desirett 09/07.
Hadde positiv ET 17/07.
Fikk mens på DPO 10, 27/07.

Så er kjempe spent på neste positiv ET.

Vi hadde ikke samleie før 24 timer etter positiv ET. Det viste seg å være forsent.

Ellers begynt på folat + tran.

Nå satser jeg på at neste PP blir lettere å planlegge. Blir spennende å følge her :D

Jeg bruker ChatGPT + Flo appen for oppfølging. Ikke tenkt jeg skulle måle noe temp foreløpig. For meg blir det for mye stress.
Selv om du treffer akkurat på eggløsningen, så er det likevel bare ca 20-25% sjanse for klaff - i gjennomsnitt (gitt at dere begge er friske og fertile). 24t etter positiv EL test er ikke for sent i den forstand, men det er ikke gitt at man blir gravid med en gang likevel; spesielt ikke når hormonene ikke nødvendigvis er i fullstendig balanse enda. :)

Selv om du treffer akkurat på eggløsningen, så er det likevel bare ca 20-25% sjanse for klaff - i gjennomsnitt (gitt at dere begge er friske og fertile). 24t etter positiv EL test er ikke for sent i den forstand, men det er ikke gitt at man blir gravid med en gang likevel; spesielt ikke når hormonene ikke nødvendigvis er i fullstendig balanse enda. :)
Ja, du har helt rett i det. :D Har lest at egget lever i 12-24 timer. Så siden jeg ikke er i balanse med hormonene mine så skulle det vært veldig flaks om vi var innafor den levetiden. Derfor hadde jeg ikke så store forventninger av at det skulle være full klaff i utgangspunktet.

Håper hormonene stabiliseres så de neste månedene kan være mer spennende. :hello2

Ja, du har helt rett i det. :D Har lest at egget lever i 12-24 timer. Så siden jeg ikke er i balanse med hormonene mine så skulle det vært veldig flaks om vi var innafor den levetiden. Derfor hadde jeg ikke så store forventninger av at det skulle være full klaff i utgangspunktet.

Håper hormonene stabiliseres så de neste månedene kan være mer spennende. :hello2

Er mye som skal til :)
Med hormoner i ulage, så er det jo ikke helt sikkert at man har fertilt nok miljø i forkant, at egget blir i ypperste kvalitet, at slimhinnen bygges tykk nok... Eller så har man bare uflaks..!
Men er jo uansett spennende å prøve, for det KAN jo skje når som helst! Men om man nettopp har sluttet på pillen, så er det jo også greit å være innstilt på at det kan ta litt tid. Så får man bare ta det som en bonus om det går før :)

Back
Topp