Bestemor ellr mormor?

Luxx

Glad i forumet
Det er kanskje et dumt spørsmål men det har seg slik at jeg alltid har vært veldig nær mine besteforeldre mens når det kommer til min mormor og morfar så har jeg egentlig ikke vært så mye hos de og har derfor masse gode minner med bestemor/far. Min far har det likedan og ser på seg selv som en kommende bestefar, noe jeg er enig i. Men så har du min mor som mener hun er alt for ung og nekter og bli kaldt bestemor så det må bli mormor (hennes ord - hun er 48). Mitt spørsmål er da, er jeg frekk om jeg insisterer? Uansett om jeg skulle bestemme så kommer hun definitivt til å gå bak ryggen min og kalle seg selv mormor, men min manns foreldre blir farmor og farfar (hennes mann blir bestefar da de har vært gift så lenge vi kan huske).

Flere som har lignende problemer eller hvordan tenker dere?

Last edited:
Har ikke problemstillingen da både jeg og mannen har vokst opp med bestemor og bestefar på begge sider. Det er det for ungene våre også. Slenger på et navn eller stedsnavn av og til for å forklare hvem av de vi snakker om

Vi bruker mormor og morfar, men det kom bare automatisk siden jeg bruker det selv til min mormor :) synes det er opp til deg som foreldre å bestemme. Bestemor eller mormor, burde vær glad uansett hva barnet kaller hun mener jeg

Vi bruker mormor og morfar, men det kom bare automatisk siden jeg bruker det selv til min mormor :) synes det er opp til deg som foreldre å bestemme. Bestemor eller mormor, burde vær glad uansett hva barnet kaller hun mener jeg

Ja er det vi også mener, men vet selv at vi kommer til å høre at vi er urimelige om vi insisterer så greit å få høre andres meninger :) Takktakk

Har ikke problemstillingen da både jeg og mannen har vokst opp med bestemor og bestefar på begge sider. Det er det for ungene våre også. Slenger på et navn eller stedsnavn av og til for å forklare hvem av de vi snakker om

Ja min mor sa det senest i går som et argument at om man kaller begge partene det samme vil det lett bli forvirring hvor jeg svarte det samme som deg. Er jo bare å slenge på et stedsnavn evt.:)

Jeg har latt dem bestemme selv :) så lenge de er fornøyde, er jeg fornøyd. Her blir mamma bestemor, pappa morfar (de er gift), svigermor farmor og svigerfar grampa. En salig blanding :)

Her blir det brukt farmor, farfar og mormor. Men usikker om faren min skal bli kalt bestefar eller morfar

Har ikke selv den problemstillingen ettersom mannens foreldre er farmor/farfar. De ser vi ca 1 gang i året. I utgangspunktet skulle mine foreldre kalles mormor/morfar, men snuppa har helt fra hun kunne snakke kalt de mimmim og besse, så da blir de det :)
Synes din mor burde høre på deg :)

Her har de også bestemt selv:-) Mamma ville være bestemor (samboeren/mannen hennes kaller hun bestefar, mens jeg kaller han ved navn:-P ), pappa er morfar og svigermor er farmor (det hadde hun gledet seg til, da hun er bestemor fra før, mens vår datter er hennes første biologiske barnebarn) :-)

Vi er vant med bestemor og bestefar fra vi var små både jeg og gubben, så blir det for knøttenher og:-) Evt blir min mor bare kalt for mor, siden vi i søskenflokken min alltid har kalt vår mormor for mor.

Ikke noe problem med det her, de har fått bestemt selv hva de vil kalle seg :)
Mamma å pappa et skilt, å mamma kaller seg mormor pga at hennes foreldre var mormor/morfar til oss. Pappa kaller seg bestefar pga samme grunn :)
Foreldrene til sambo skal kalle seg bestemor og bestefar pga av at sambo har ei søster, å istede for å bli kalt både mormor/morfar og farmor/farfar, vil de at alle barnebarna skal kalle de bestemor/bestefar :)

Vi bruker mormor og bestefar, bestemor og bestefar. Dette er jeg vant til. Min mann har aldri hatt en morfar. Men datteren vår kaller sin bestemor for mokka. De finner på egne navn og er veldig flinke til det. Hu kaller ikke noen noe hu ikke vil selv. Men så har jeg skilsmisse familie også. Så det med mormor og bestefar blir litt spesielt. De begge er sammen med noen andre.

Her har vi mormor og bestefar på samme siden. Farfar på andre. Fungerer helt fint for oss

Her har de fått bestemme selv. Ikke viktig for oss hva de skal kalles. Egentlig bare svigers som var veldig tydelige på hva de ville, så der er det farfar og besta. Mine foreldre er bestemor og bestefar. Det er jeg også vant med.

Ja ser ut som det er veldig variert, trur vi må sette oss ned og snakke om det men kjenner at det er en diskusjon jeg rett og slett ikke orker om det ikke er nødvendig. Min mor er et stabeist og uansett hva vi sier blir det en diskusjon uten like og min mor og far er skilt så blir vel bestefar og mormor, farmor, farfar og bestn. (Med mindre tøtta har andre planer ;D )

Oki jeg må bare si at dere har et luksusproblem ! Her lever kun mormor så hva dere bruke tid på å finne hva de skal kalles synes jeg er waist of time. Ikke meningen å fornærme noen altså. Men selvfølgelig skulle jeg ønske jeg også hadde då ne luksusproblemer.

Litt både og... Jeg ville helst at min far skulle være morfar, men han ville helst være bestefar fordi det betydde mer for han. Da var det selvfølgelig helt greit! Min svigermor har sagt tidligere at hun ville være bestemor, men hennes første barnebarn har sagt "mimmi". Jeg liker absolutt ikke sånne "babynavn" (sorry alle jeg tråkket på tærne, men det er min mening!), så mine barn sier bestemor. Jeg bruker konsekvent bestemor, og hun har også gått over til det selv nå, selv om det tok litt tid... :-P

Vi bruker bare mormor/morfar og farmor/farfar. Ikke bestemor å bestefar. Men det har falt mest naturlig for oss å ha det sånn. Men jeg tenker at hun må godta dine ønsker om hva dine barn skal kalle de :-)

Eg tenkte heilt fra start at det blei mormor/morfar og farmor/farfar, det va jo det eg va vokst opp me. Men mine svigerforeldre va vant me besta/besten så det blei det. Viktigaste for meg e at alle vill ta del i livet te ongane våras, så akkurat den problemstillingen brukte eg ikkje mye energi over :) Av oldeforeldre har me kun mi mormor og mi farmor, og der sa eg oldemor fra start om begge, men farmor kalte seg olla te jentå vår, så det blei olla og oldemor, egentlig heilt greit, då e det lettare å vita kim me snakke om :)

Back
Topp