Besteforeldrene sine plikter

nitalita

Gift med forumet
Siden min mamma bor i lillehammer er det ikke så mye hun får vært med på,men når vi møtes er hun skikkelig bestemor. Hun har jo to barnebarn fra før men jeg fødte jenta[;)]
Så er det Kim sine foreldre,vi fødte dem deres første barnebarn og di er svært så delaktig i Linea..(til tider litt for mye)..hehe,men det er vel noe med at det er den første.

Hvordan er deres foreldre og svigerforeldre i forhold til det å være besteforeldre?? Oppfører di seg noen ganger som det er demmers egne barn? Bryr di seg? Eller er det noen som gir blanke?

Min mamma blir kalt bestemor av min søsters barn. Men vi ville ha mormor osv.. Kims ine foreldre hadde akurat det som du sier at di ville ikke være bestemor/far..men farmor/farfar var bra[:D]

Jeg har bare kontakt med mamma, og hun kan nesten ikke vente til jeg blir gravid! Jeg bruker å fortelle henne at jeg har fått mensen, og da sier hun: "Neeei! Du må ikke fortelle meg når du får mensen, du kan heller fortelle meg når du ikke får den!"
Hun sier det jo som en spøk, men jeg vet jo hun ønsker seg et barnebarn. [:)]
Hun vil ikke hete betemor eller mor, eller mormor heller. Hun vil hete "Bætti", og det skal hun få hete. Så det er ingen tvil om at hun allerede har tredd inn i bestemorrollen! Hehe![:)]

Når det gjelder min kjæres familie så vet jeg ikke hvordan de blir.. De er så annerledes fra familien min. Litt følelseskalde.. Håper de vil holde barnet iallefall! [&:] (overdriver jo litt da..[;)])

mammaen min bor ganske langt unna, men hadde hun hatt muligheten, hadde hun tatt unga, når vi hadde trengt det.. mens mammaen til typen er nesten 70 år, og ikke helt go i beina...så er ikke så mye hjelp der.. søskna hans er og et ork å spørre, hvis vi har lyst å gå ut en tur.. så nå har vi skaffet oss en barnevakt vi kan stole 100% på.. og det funker bra sånn... i hvertfall for oss!! men det er jo klart svigermor er glad i unga, selv om hun ikke orker så mye som andre bestemødre gjør..og hadde hun kunnet, hadde hun tatt dem, når det hadde passa for hu!! [:D][:D]

begge her blir malt for mommo, for svigermor hadde kun jenter til barnebarn, før vi fikk noen, og mammma vil ikke bli kalt bestemor.. så mamma er mommo mona, og svigermor er mommo [:D][:D]

Mine barn ha farmor og farfar, mormor og besse (min stefar) og morfar og besto( mi stemor) Dei er alle veldig flinke til å stille opp og hjelpe med pass og andre ting vist det trengs. Farmor og farfar er vel kanskje eksta flinke.. Markus har fått vera med på mykje kjekt i lag med dei..
Men so har me alle besteforeldrene her me bur.

Hos oss vil vi ha 4 besteforelde som stiller opp når det måtte være. Kanskje mest svigermor i den gården, men svigerfar er jo hjemme han og. Mamma kommer nok til å være den beste støtten for meg, mens pappa (som har ny samboer) er nok en jeg ikke kommer til å be så mye om hjelp. (Dete r så møkkete hos dem)

Svigers kommer til å bli kalt farmor og farfar, mine foreldre blir mormor og bestefar.

Vi har mormor, morfar, farmor og farfar. Har flytta hjemmefra, bor i samme by som svigers... De er til tider slitsomme... De vet hva som er best for å si det sånn, protesterer på det jeg sier og kjenner selvfølgelig gutten best... De er psykologer...analyse på høyt nivå. Skikkelig etter boka. De går og sier han er skeptisk, ser ikke helt den når han kaster seg i armene på folk han ikke kjenner! Syns det er mye stress, alt skal planlegges, gjerne 1 mnd på forhånd[:@]

Her omkring er det veldig vanlig å kalle alle besteforeldrene for mor og far. Dette ville ikke jeg, synes ikke alle trenger å være det samme, det blir jo bare surr. Derfor la vi føring på hva de enkelte blir kalt, til svigermors fortvilelse. Hun er mor til fem andre barnebarn, men til våre er hun farmor og svigerfar er farfar. Fungerer utmerket, når de ble vant til det. Følte at hun saboterte en stund med å kalle seg mor, men det kunne jo være en forsnakkelse... Mamma og hennes nye mann er bestemor og bestefar, pappa er morfar.

Mine foreldre ble besteforeldre for første gang til mine barn, mens svigerforeldrene hadde erfaring! Det er nok svigerforeldrene som er enklest å spørre om hjelp fra, men alle stiller opp på sin måte. Pappa er ikke så opptatt av babyer, men kommer sterkere tilbake når de vokser til! Mamma er nok den som har overrasket mest i bestemorrollen. Vi har ikke noe nært forhold, og det er mye jeg har savnet i min oppvekst. Trodde heller ikke jeg kom ti å spørre henne om å passe dem. Men du og du hun har tatt bestemorrollen med glans. Tar nok igjen en del på barnebarna som vi barna ikke opplevde. Det er stort sett hun som styrer når hun vil ha dem og ikke når vi trenger det, men det viktigste er at barna får denne kontakten med besteforeldrene. Vi har alle i nærheten, så det er greit![:)]

har ikke barn selv enda,menvar ute og feiret svigermors busdag ihelgen, da spurte hun meg om jeg var blitt gravid enda(hun vet at vi prøver)
Hun gledet seg til det kom en liten en, og hun ville så gjerne få lov å passe og dulle. Hun har flere barnebarn,men de fleste er nesten voksne, og ettersom jeg har skjønt har hun ikke fått slippe til noe særlig.

Jeg har ingen foreldre så det er dårlig med besteforeldre på den sida.. Bestemoren min derimot, gleder seg kjempe masse! Hun har vært mye her i Tromsø (hun bor i hammerfest) for å ta vare på oss nå som jeg er gravid[;)] Nå reiser hun hjem på lørdag, så kommer hun tilbake 15 desember å drar hjem igjen 3 januar.. Åsså kommer hun når ungen melder sin ankomst[:D] (Hun skulle pakke "fødsels-baggen" hun også[8D])

Svigers derimot er en helt annen historie.. Svigerfar har ikke sagt no særlig egentlig å svigermor sa de første 5 månedene at vi ikke måtte bli for glad, for det var mye som kunne gå galt.. Men nå har hun visst endra mening å har begynt å strikke babytøy tilogmed!! Hun sa en kveld at hun SKULLE bli kalt mor, men det kommer ikke på tale fordi vi har allerede en mor i min familie.. Hun ble rimelig snurt, men synes til slutt at besta var et fint navn[;)]

Våre foreldre er akurat slik vi vil ha dem...passe!!

Eva

Min mamma var veldig "imot" i begynnelsen, men nå prater hun ikke om annet. Pappa også. Det er deres første, og de kjøper ting i hytt og pine, og er veldig i syvende himmel nå om dagen. Koselig det, men noen ganger blir det litt mye. Svigers var litt mer reservert, og prøver å ta ting over tid. Men hun gleder seg hun også. Selv om gubben har to fra før. Barnevakt for oss sin del, tror jeg ikke blir noe problem hvertfall! [;)]

[:D]Er så koselig å høre om besteforeldre som bryr seg, og som gleder seg! Mine svigerforeldre(mammo og faffa) var helt fantastiske,men de har desverre gått bort. Mine foreldre er ikke besteforeldre! (Men Michael bestemte,da han var liten at de heter Be, og Pa-Be.-betyr bestemor og pappa-bestefar. Han ble vel litt forvirret av at jeg sier mamma og pappa.)

Her er det bare lykke og gamme hos besteforeldrene. Min pappa får nesten tårer i øynene når det blir nevnt at han blir bestefar, men så er han litt sentimentalt anlagt[:D] Min stefar er litt mer reservert, men da han fikk vite at knotten sparka i magen min, gikk et lite lys opp for han. Det ble mer virkelig. Nå er det ikke måte på hva han skal gi meg i julegaver!

De har omtrent allerede satt opp dager de skal være trille-piker. For de mener at det er viktig at jeg får litt tid til å slappe av innimellom[&:]
Synes det er supert at de engasjerer seg såppas. Vet at jeg kan be om hjelp hvis det går over styr for meg

Vi har ikke barn enda, men jeg har en ide om hvordan det blir.

Vi bor i Oslo og her bor svigers også. De kommer til å bli gode besteforeldre som vil stille opp når det trengs. Vi får første barnebarn på den siden av familien, så det blir sikkert stas!

Mamma bor i Sverige og Tønsberg, og kan ikke stille opp så mye. Hun har ikke gjort det med barna til broren min heller, men det er mest fordi hun har vært veldig travel håper jeg. Hun ble farmor i en alder av 36 år!

Men det er ingen tvil om at familiene våre øsnker seg barnebarn fra oss, og de vet IKKE at vi prøver, for vi har så lyst til å overraske!

M

Mamma og pappa kaller seg for bestemor og bestefar her[:)]
Har kalt alle min besteforeldre for bestemor og bestefar oxo.

(mie83)-Gammel er moren din!? Siden ho ikke vil bli kalt bestemor/mormor...
Må jo være topp å få bli bestemor i "ung" alder!!![;)]

Ellers det når det har gått på det å kalle opp besteforeldre,så har vi egentlig ikke sagt noe annet enn det som er "logisk"- også lot vi tassene her få begynne å si det dem ville.
Har ikke så mange her,men har nå blitt Oldemor/Oldemo (til min bestemor)- også har vi farmor/famo og farfar/farfa. Eldste sier nå hele navnene,mens lillegutt har kutta ut noen bokstaver...[;)]

Hehehe... plikter er vel et ufint ord....

Uansett.... mine foreldre er kjempeflinke med sønnen vår. Vi leier under dem nå så vi ser de hver dag (nesten ). Siden han ble født har de stilt opp hele veien med barnevakt og hjelp pengemessig i tunge tider. Dette er deres første barnebarn så det er stas, men vi er så taknemmelige for hjelpen vi har fått.
Hans foreldre bor så langt unna ( ca 7 timer ) så der har vi ikke vært så mye. Det er som regel vi som drar dit og sjelden de kommer ned hit. Syntes det er dumt for de har bedre tid enn oss til og komme nedover. Det er deres 5 barnebarn så det er kanskje ikke så stas?? Lille Alexander i magen blir nr 7 så vi får se hva som skjer.

Klem

Back
Topp