Besteforeldre...

Matja

Betatt av forumet
Trenger litt utløp for frustrasjon her, og om mulig litt tips.. Har en 6 mnd gammel baby og det er mine foreldre sitt første barnebarn. Det er selvsagt STOR stas. Jeg er veldig glad de er engasjert og vil vel helst treffe barnet hver dag. Mulig det er jeg som er vanskelig her, men jeg syns det har vært veldig utfordrende nesten fra dag en.. Når de vil treffe barnet er det gjerne på dens bekostning, når de selv vil ha litt babykos. Kommer på besøk, blir servert kaffe etc og drar mens de lar oppvasken stå. Jeg føler det er generelt lite forståelse for at det kan være tøffe tider med baby. Vi har heldigvis en forholdsvis grei baby som for det meste sover godt, men vi har jo i likhet med alle andre tøffe perioder. Jeg savner så sykt tilbud om hjelp, trille med babyen, tilby seg å handle mat eller lignende. Jeg har prøvd å hinte mange ganger om at det er litt heftig til tider, og vil jo egentlig bare høre «skjønner det er tøft, men du gjør en kjempe jobb». Men opplever heller at når jeg hinter om at det er litt tøft, så blir det sett på som klaging..
Jeg har veldig lyst til å ta det opp med dem, fortelle hva jeg mener og føler, men redd de tar seg nær.. Bør jeg bare ta meg sammen og være glad de vil treffe barnebarnet? Eller kan jeg forlange litt mer? Kjenner det er ganske sårt og at jeg bruker mye tid og energi på å irritere meg over situasjonen. De har i hvertfall helt klart glemt hvordan det er å ha baby, og husker vel bare de gode stundene..
 
Jeg ville sagt det rett ut, enten så hjelper dere til, eller så kommer dere ikke. Det er sykt hardt å være nybakte foreldre og hvis de bare vil ha kos får de vente til dere inviterer...
 
Jeg ville sagt det rett ut, enten så hjelper dere til, eller så kommer dere ikke. Det er sykt hardt å være nybakte foreldre og hvis de bare vil ha kos får de vente til dere inviterer...
Ja, tror faktisk at jeg må det. Føler de trenger en liten reality-check på hvordan det egentlig er å ha baby.. Hadde de passet ungen en hel dag hadde det kanskje gått opp litt for dem hvordan det egentlig er, men vil jo ikke utsette ungen bare for å kunne vise dem... Må nok bare kvinne meg opp og si det som det er. Vi blir jo også stadig bedt til dem på middag, noe jeg også har forsøkt hinte om kan være litt utfordrende til tider. I starten med kveldsuro osv, og nå med leggetider. De skjønner liksom ikke at det ikke nødvendigvis passer så bra for oss å komme på middag kl 18..
 
Trenger litt utløp for frustrasjon her, og om mulig litt tips.. Har en 6 mnd gammel baby og det er mine foreldre sitt første barnebarn. Det er selvsagt STOR stas. Jeg er veldig glad de er engasjert og vil vel helst treffe barnet hver dag. Mulig det er jeg som er vanskelig her, men jeg syns det har vært veldig utfordrende nesten fra dag en.. Når de vil treffe barnet er det gjerne på dens bekostning, når de selv vil ha litt babykos. Kommer på besøk, blir servert kaffe etc og drar mens de lar oppvasken stå. Jeg føler det er generelt lite forståelse for at det kan være tøffe tider med baby. Vi har heldigvis en forholdsvis grei baby som for det meste sover godt, men vi har jo i likhet med alle andre tøffe perioder. Jeg savner så sykt tilbud om hjelp, trille med babyen, tilby seg å handle mat eller lignende. Jeg har prøvd å hinte mange ganger om at det er litt heftig til tider, og vil jo egentlig bare høre «skjønner det er tøft, men du gjør en kjempe jobb». Men opplever heller at når jeg hinter om at det er litt tøft, så blir det sett på som klaging..
Jeg har veldig lyst til å ta det opp med dem, fortelle hva jeg mener og føler, men redd de tar seg nær.. Bør jeg bare ta meg sammen og være glad de vil treffe barnebarnet? Eller kan jeg forlange litt mer? Kjenner det er ganske sårt og at jeg bruker mye tid og energi på å irritere meg over situasjonen. De har i hvertfall helt klart glemt hvordan det er å ha baby, og husker vel bare de gode stundene..


Virker som du bare må si det rett ut da hinting ikke fungerer. Synes de skulle forstått det uten å måtte bli verken hintet til eller fortalt rett ut men folk er forskjellige. Du har full rett til å velge hvordan det skal være for deg og ditt barn. Det er stas for besteforeldre ja, men de har hatt sitt/sine barn og er nå på sidelinjen og må respektere de grensene du setter.

Først tror jeg det er lettest å få ned på papir , mobil eller hvor enn du føler er lettere å få det ned og skrive hvor dine grenser går og hva du ønsker å kunne forvente så du har det tydelig og klart for deg selv og dermed også lettere å formidle dette til besteforeldrene. Så er det opp til dem hvordan de forholder seg til det. Du setter ikke krav, bare forklarer hvor grensen din går:) Masse lykke til!:Heartred
 
Virker som du bare må si det rett ut da hinting ikke fungerer. Synes de skulle forstått det uten å måtte bli verken hintet til eller fortalt rett ut men folk er forskjellige. Du har full rett til å velge hvordan det skal være for deg og ditt barn. Det er stas for besteforeldre ja, men de har hatt sitt/sine barn og er nå på sidelinjen og må respektere de grensene du setter.

Først tror jeg det er lettest å få ned på papir , mobil eller hvor enn du føler er lettere å få det ned og skrive hvor dine grenser går og hva du ønsker å kunne forvente så du har det tydelig og klart for deg selv og dermed også lettere å formidle dette til besteforeldrene. Så er det opp til dem hvordan de forholder seg til det. Du setter ikke krav, bare forklarer hvor grensen din går:) Masse lykke til!:Heartred
Tusen takk for fint tips og gode ord! :Heartred
 
Hei, einig med alle her. Dei treng tydelegvis klar beskjed.
Kva med å forsøke:
"Hei, så flott at de kjem. Er det ok at de triller ein tur mens eg legger meg litt nedpå? Eg kunne trenge å kvile meg litt". Også gir du dei det mest nødvendige og flyttar dei ut døra? Lov å håpe at dei tar dét hintet :)
Eller kva med " middag? Det høyrast godt ut. Kanskje de kan levere det på døra hos oss, så kan vi ete når minsten har sovna ? "
Det er jo så flott at dei vil ha kontakt, og så synd at dei ikkje forstår kva du treng. Burde finnest ein podkast eller noko for litt treige besteforeldre :)
 
Trenger litt utløp for frustrasjon her, og om mulig litt tips.. Har en 6 mnd gammel baby og det er mine foreldre sitt første barnebarn. Det er selvsagt STOR stas. Jeg er veldig glad de er engasjert og vil vel helst treffe barnet hver dag. Mulig det er jeg som er vanskelig her, men jeg syns det har vært veldig utfordrende nesten fra dag en.. Når de vil treffe barnet er det gjerne på dens bekostning, når de selv vil ha litt babykos. Kommer på besøk, blir servert kaffe etc og drar mens de lar oppvasken stå. Jeg føler det er generelt lite forståelse for at det kan være tøffe tider med baby. Vi har heldigvis en forholdsvis grei baby som for det meste sover godt, men vi har jo i likhet med alle andre tøffe perioder. Jeg savner så sykt tilbud om hjelp, trille med babyen, tilby seg å handle mat eller lignende. Jeg har prøvd å hinte mange ganger om at det er litt heftig til tider, og vil jo egentlig bare høre «skjønner det er tøft, men du gjør en kjempe jobb». Men opplever heller at når jeg hinter om at det er litt tøft, så blir det sett på som klaging..
Jeg har veldig lyst til å ta det opp med dem, fortelle hva jeg mener og føler, men redd de tar seg nær.. Bør jeg bare ta meg sammen og være glad de vil treffe barnebarnet? Eller kan jeg forlange litt mer? Kjenner det er ganske sårt og at jeg bruker mye tid og energi på å irritere meg over situasjonen. De har i hvertfall helt klart glemt hvordan det er å ha baby, og husker vel bare de gode stundene..
Vi er jo alle ulike, men detter aldri falt meg inn å be besøket rydde eller ta oppvasken. Nå er vi to voksne her hjemme da, så det har jo også noe å si. Vi har to barn, og det har jo vært slitsomme tider, men jeg hadde aldri ønsket de skulle bidra på den måten. Hvis de tar seg av ungene så lager jeg gjerne middag og rydder mm, jeg tenker på dem som gjester.

Men hvis det er slik at de er ofte innom og "lager kaos" og du må vaske opp for hånd, så tenker jeg du må si fra. Det ene er at du kanskje må trappe ned på servering mm til dem hvis det lager mye jobb for deg, det andre er jo å su fra om dine forventninger.

Når det gjelder besøk til dem, må du si tydelig fra at dere har øeggetider og rutiner, og at det er hyggelig å bli invitert men at det må skje tidligere på dagen.
 
Det er jo nettopp slike forventningar som du nemnar her, som gjer trådstartar sliten. Det er ikkje lett å be om hjelp, for det er innarbeidd i dei fleste av oss at vi skal stå på pinne for folk som kjem på besøk. Men barseltid er unntakstilstand, og det er lurt og lov å be om hjelp! Særleg når det er snakk om besteforeldre som er ofte innom. Eg tippar besteforeldra ville dette pris på å vite korleis dei kunne vere til meir glede for datter og barnebarn
 
Vi er jo alle ulike, men detter aldri falt meg inn å be besøket rydde eller ta oppvasken. Nå er vi to voksne her hjemme da, så det har jo også noe å si. Vi har to barn, og det har jo vært slitsomme tider, men jeg hadde aldri ønsket de skulle bidra på den måten. Hvis de tar seg av ungene så lager jeg gjerne middag og rydder mm, jeg tenker på dem som gjester.

Men hvis det er slik at de er ofte innom og "lager kaos" og du må vaske opp for hånd, så tenker jeg du må si fra. Det ene er at du kanskje må trappe ned på servering mm til dem hvis det lager mye jobb for deg, det andre er jo å su fra om dine forventninger.

Når det gjelder besøk til dem, må du si tydelig fra at dere har øeggetider og rutiner, og at det er hyggelig å bli invitert men at det må skje tidligere på dagen.

veldig spesielt å skrive at dere er to voksne hjemme, som i at det er tydeligvis ikke vi.. Poenget her er ikke at jeg vil at de skal komme og rydde og vaske, poenget er at jeg ønsker litt forståelse for situasjonen. Et tilbud om bistand som man evt kan takke nei til. Nå skjer det meste på dens bekostning. De vil gjerne treffe barnebarnet, men de kan feks ikke før etter kl ditt og datt fordi de selv skal trene eller gjøre ærend, og det syns jeg blir litt feil. Jeg har strukket meg langt for å tilpasse dem, og opplever liten forståelse tilbake.
 
Det er jo nettopp slike forventningar som du nemnar her, som gjer trådstartar sliten. Det er ikkje lett å be om hjelp, for det er innarbeidd i dei fleste av oss at vi skal stå på pinne for folk som kjem på besøk. Men barseltid er unntakstilstand, og det er lurt og lov å be om hjelp! Særleg når det er snakk om besteforeldre som er ofte innom. Eg tippar besteforeldra ville dette pris på å vite korleis dei kunne vere til meir glede for datter og barnebarn
Takk!! Problemet her blir jo at jeg kvier meg for å involvere de, fordi det koster meg for mye krefter. Og det er jo synd at de skal få mindre tid med barnebarnet sitt..
 
veldig spesielt å skrive at dere er to voksne hjemme, som i at det er tydeligvis ikke vi.. Poenget her er ikke at jeg vil at de skal komme og rydde og vaske, poenget er at jeg ønsker litt forståelse for situasjonen. Et tilbud om bistand som man evt kan takke nei til. Nå skjer det meste på dens bekostning. De vil gjerne treffe barnebarnet, men de kan feks ikke før etter kl ditt og datt fordi de selv skal trene eller gjøre ærend, og det syns jeg blir litt feil. Jeg har strukket meg langt for å tilpasse dem, og opplever liten forståelse tilbake.
Nå tenker jeg du mistolker meg litt. Det kunne jo feks hende du var alene med barnet, enten permanent eller mye i hverdagen/på tidspunktene med besøk.

Men vi er ulike. For vår del har det aldri vært en aktuell problemstilling å be om hjelp slik, ikke har det vært nødvendig og jeg synes heller ikke det er naturlig. Det kan jo hende at barnets besteforeldre tenker på samme måte, at de ikle finner det naturlig å begynne å styre hjemme hos deg. Kanskje er de feks redde for å overstyre eller overta? Eller redde for å antyde at du og dere ikke klarer med det eller stekker til, eller redde for at du skal tolke det slik?
 
Jeg skjønner godt problemstillingen din :)
Er det mulig å spørre om du kan ta en dusj eller noe sånn mens de er på besøk? Eller har du noe annet du skulle fått gjort mens de er der?
Ellers ville jeg heller bare spurt om konkret hjelp til noe heller enn å si at de tilbyr seg for lite hjelp eller er for lite støttende, selv om det stemmer, for de kan kanskje se på det som er angrep og gå i forsvar heller enn å reagere sånn du ønsker. Om det ga mening :)
Hva ønsker du hjelp til, utenom at de rydder opp koppene etter seg? Be konkret om det, tenker jeg. Eller be om at en av dem setter på kaffen.
For middag hjemme hos dem ville jeg sagt ja, men at det må være på et annet tidspunkt. Eller spørre om de kan lage middag hjemme hos dere.
 
Slik var ene bestemora her og.. jeg sa en stund før fødsel at jeg ikke ville ha folk på døra den dagen vi kom hjem fra sykehuset for da ville jeg at baby, samboer og meg skulle få finne roen hjemme som den lille familien vi var blitt. Bestemora sendte melding til samboer ca hver halvtime: "kan jeg komme nå?":banghead:

Eneste rådet jeg har er å si fra og fortelle dem hva du føler. Som regel så er det småting som man irriterer seg mest over, som feks å sette kaffekoppen/fatet i oppvaskmaskina, legge pålegg tilbake i kjøleskapet osv. Til gjengjeld så er dette også så enkelt å glemme av når man ser den lille at kanskje de ikke tenker over det?
Jeg måtte si fra til tidligere nevnte bestemor at skal vi komme på middag så må det bli til et tidspunkt som passer for baby da bestemor gjerne skulle ha ganske sene middager slik at hun kunne dra på fjelltur først..
Har heldigvis flere besteforeldre rundt oss som gjerne tilbyr både handling, vasking og pass mens jeg tar en dusj for eksempel:)
 
Ja, tror faktisk at jeg må det. Føler de trenger en liten reality-check på hvordan det egentlig er å ha baby.. Hadde de passet ungen en hel dag hadde det kanskje gått opp litt for dem hvordan det egentlig er, men vil jo ikke utsette ungen bare for å kunne vise dem... Må nok bare kvinne meg opp og si det som det er. Vi blir jo også stadig bedt til dem på middag, noe jeg også har forsøkt hinte om kan være litt utfordrende til tider. I starten med kveldsuro osv, og nå med leggetider. De skjønner liksom ikke at det ikke nødvendigvis passer så bra for oss å komme på middag kl 18..
Da hadde jeg bare takket nei og sagt at det blir for sent, for baby skal legge seg klokka da og da. Det gjør jeg når svigermor inviterer eller vi inviterer hit. «Middag passer best i 16tiden, ellers må vi løpe hjem etterpå og det er jo ikke noe hyggelig» :)
 
Hei! Føler med deg! Det er ganske naturlig å ha visse forventninger og forhåpninger om hva familien rundt kan bidra med når man får unger. Vi har 6 besteforeldre til vår lille og merker stor forskjell på hvordan de stiller opp, men alle på hver sin måte. De som bor nærmest er faktisk de som har avlastet minst mtp trilling og barnepass, og det har vært litt sårt. Har dog vært flinke til å bidra på andre måter. Har aldri vært i den situasjonen hvor ingen hjelper til og bare får alt “servert“, men har hent at jeg har måtte sagt nei. Har vært ganske direkte med mine egne foreldre om hva jeg forventer og ønsker og det har de respektert ganske greit. Nei, vær ærlig du. Blir de fornærma eller noe får det være en liten konsekvens av at du/dere får mer energi å bruke på den nye verdensborgeren. I beste fall får de en liten wakeupcall som gjør at dere plutselig får litt mer hjelp og avlastning( i værste fall litt mindre besøk og oppvask)
 
Oppdatering! Jeg har nå hatt en samtale med med min mor! Etter mye om og men.. Det satt langt inne, og det var virkelig ingen lett samtale å ta. Det var ubehandlig og en del tårer, men tror det kom noe virkelig godt ut av det! Vi fikk lettet litt på hjertet begge to, og tror det skal bli veldig mye bedre fremover :) Vi har nå blitt enige om at de skal være litt mer på tilbudssiden og jeg skal være med ærlig og be om hjelp og hva jeg/vi trenger. Det føltes virkelig godt i få lettet litt på hjertet!
Takk for gode ord og råd :Heartred
 
Back
Topp