Besteforeldre som forskjellsbehandler barnebarna

Mammaen til Malin

Forelsket i forumet
Noen andre som opplever at besteforeldrene forskjellsbehandler barnebarna?

Malins far hadde to gutter på 11 og 13 år fra før av da Malin ble født. I tillegg har han kun en bror, så Malins farmor hadde en ren guttefamilie før Malin ble født, så jeg trodde det skulle bli stor stas da det endelig ble født en jente. Men så feil kan man ta...

Hun kom ikke for å besøkte barnebarnet sitt før Malin var nesten en måned, da fikk jeg beskjed om at noen barselsgave det hadde hun ikke råd til. Uken etterpå var Malins eldste halvbror på besøk hos farmoren og kom hjem med en mobiltelefon til 4000 kroner som han hadde fått av farmoren. Såom hun hadde dårlig råd kan vel diskuteres.

Malin er 20 1/2 mnd no og har kanskje sett farmoren sin 6-7 ganger siden hun ble født og da alltid på initiativ fra oss. De to andre barna ringer hun å spør etter stortsett ukentlig. Ber de på helgebesøk, kjøper de klær, leker osv. I tillegg setter hun inn penger til de på sperret konto som de skal få når de blir voksne. Men ikke noe til Malin. Ringer hun og jeg svarer telefonen spør hun alltid hvordan det går med guttene, men ikke Malin. Dette sårer meg noe enormt, og det skjærer meg i hjertet å tenke på hvordan Malin vil oppleve dette etter hvert, hvis ting ikke forandres.

gamle folk er merkelige,har selv en frarmor som alltid har favoritisert gutter.
Hadde jeg vært deg ville jeg kanskje prøvd å snakket med henne om det! det er ikke sikkert hun tenker over det selv engang!

Håper det ordner seg!

Vet ikke riktig hvilket råd jeg skal gi, håper bare dere får ordnet opp i det før Malin blir så gammel at hun skjønner det selv.

Jeg og bror min ble skikkelig urettferdig behandlet av farmor og farfar! ALLE barnebarna deres har vært med på utenlandsreiser, både de som er eldre og yngre enn oss, men skulle vi være med måtte vi skrape sammen penger selv! Dette var bare ett av flere eksempel!
Vi vet grunnen til denne forskjellsbehandlingen, og har lært oss å ikke bry oss om det. (de er døde nå da)
Men der og da var vi ikke så gamle, og det var virkelig sårende!

Vet ikke helt hva jeg skal skrive...blir bare sint, vi har det også sånn som du forteller. At voksne mennesker kan oppføre seg sånn!!!!![:@]

Sånt gjør meg sint [:@][:@] Mine foreldre har 9 barnebarn (10. på vi[:D]), og der er det aldri forskjellsbehandling.

Først og fremst må du snakke med mannen din om det, og han ta tak i moren sin og fortelle henne at sånn kan hun ikke holde på. Jeg tror det er viktig at han gjør det og ikke du, iså fall at dere gjør det sammen. Greit nok at gamle folk er rare, men sånn oppførsel er rett og slett ikke akseptabel.

Har en slik bestemor jeg og. Som har favorisert mine brødre. Da jeg var liten var det ikke no gøy, men nå er det værre for henne. Hun har selv sagt at hun føler at hun har lite kontakt med meg. Da spurte jeg henne om hun kanskje ante hvorfor det var blitt slik.... men akk, det kunne hun ikke begripe [:-] Så da spilte det ingen rolle lenger....

Er trist at det er slik, men har ikke no forhold til henne. Verken surt eller godt. Vet at slik blir det ikke med han gutten jeg skal få! Man får heller satse på å bryte mønsteret og ikke bli slik selv[;)]

i vår familie hadde vi det samme problemet. farfar, har egentli bare kjeftet på meg! det er vel bare de 3 siste årene han levde at han pratet med meg, på vanlig måte. bestemor og bestefar har bestandi likt min største bror best, han får mest oppmerksomhet, han og den andre broren min får de dyreste gavene og det er bestandi de som det er synd på eller som gjør en god jobb. og det er den største som får mest besøk. det er provoserende, men man lærer seg at sånn er det. men heldivis er det kjempestas med oldebarn da, og de gleder seg til det kommer en til, så selv om jeg ikke er så populær, så går ikke det utover mine barn, for de prater om christoffer hele tiden hvor stor å flink han er. men er litt skeptisk på hvordan det blir når de andre får barn da. håper vi slipper å oppleve at det blir forskjellsbehandling der.
jeg har en morfar, og han har vært veldi flink med oss alle 3, der har vi betydd like mye alle sammen.

jeg har 3 besteforeldre ja, men mamma vokste opp hos sin tante og onkel pga at mormor ble syk, og siden har hun bodd der. bestemor og bestefar fikk aldri noen barn pga kreft, så derfor valgte mamma at de skulle kalles bestemor, og bestefar. fin tanke synes jeg, men veldi innvikla til folk som ikke kjenner oss.

det kan hende det forandrer seg når Malin blir større da. det ble litt bedre når jeg ble ca 16. men skjønner at det er veldi frustrernde når man må se på at det ene barnet ikke er like mye verd som de andre, men du kan jo prate med henne om det, eller at han du bor sammen med prater med moren sin om det.

dere får ha lykke til uansett

Skjønner at det er mange som opplever det slikt.. Opplevde det vel egentlig selv også når jeg vokste opp, for min Mormor ga alltid mest oppmerksomhet til sønnen til den yngste tanta mi, men hun hadde også mest kontakt med Mormor, bodde der til hun var godt voksen, så det var liksom greit på en måte at det var slik. Reagerer mye mer på det nå når det går ut over datra vår. Har pratet med samboeren min om det, men han viser egentlig ikke helt den store forståelsen for det. Han sier at hun er redd for at de eldste gutta skal bli sjalu og at hun sikker vil gi Malin det samme når hun blir eldre. Men jeg vet jo at hun har gitt gutta alt dette helt fra de ble født. Så jeg synes apsolutt ikke det er noe godt argument. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med dette når ikke han vil ta et skikkelig oppgjør med henne. For hun er i forsvarsposisjon nesten før jeg har åpnet munnen uansett hva jeg skal til å si, så det er nesten umulig for meg å ha en normal samtale med henne

Huff, dette var vanskelig! Det er jo trist når det blir sånn. Synes ikke hun har noen rett til å behandle noen av barnebarna annerledes. Skikkelig dårlig gjort!

Men jeg vet ikke om jeg hadde turt å si fra til henne hvis det var meg, men det er kanskje det beste egentlig? Å si fra mener jeg. Synd at samboeren din ikke reagerer for han hadde kanskje kunnet sagt fra.

Håper det bedrer seg før datteren din blir større.

Sender en trøsteklem!

M

Back
Topp