Besteforeldre skal hente i bhg - hva om 1 åringen ikke vil?

linegj

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Litt rar overskrift, men jeg er litt bekymra for mandagen da besteforeldrene skal hente M i barnehagen for første gang. Jeg er ferdig på jobb samtidig som bhg stenger, og kommer hjem så fort jeg rekker. Bf jobber hele ettermiddagen.

Hun blir snart 1.5 år, og har gått i barnehagen siden august. Hun vil som regel ikke bli med hjem fra bhg, og det blir nesten alltid litt gråt når vi skal gå ut av avdelinga.

Vil si at hun har et godt forhold til besteforeldre, og møter de kanskje 1 gang i uka. Blir glad når hun ser de, men trenger litt oppvarming før hun er klar til å sitte i fanget og gå inn i samspill med de.

Jeg er da redd for at komboen med at hun trenger litt tid på å "godta" besteforeldrene og at hun ikke vil bli med hjem skal bli så ille at de ikke får henne med hjem. Og at det blir en ubehagelig situasjon for både M og besteforeldrene.. Noen tips eller innspill?

Det viktigste her må jo være å forberede godt. Snakk med barnet på forhånd, og si at idag skal bestemor hente. Og få barnehagen til å nevne det i løpet av dagen. Hvis de vet ca når de kommer er det også lettere for personalet å forberede rett før de kommer.. Husk å snakk om det som noe positivt! Ikke legg bekymringene dine over på barnet.. Lykke til :)

Forbered barnet på det, spør om personalet kan nevne det et par ganger i løpet av dagen. Men forbered også besteforeldre på hvordan det kan være, at hun ikke vil hjem med dere, så kan hende hun ikke vil med dem. Og hvis de henter på en tid med flere voksne, kan du høre om de voksne kan hjelpe til med å evt få barnet i gangen, vise hva som bli med hjem, og evt kle på.
Og så kan det jo også hende at barnet blir overrasket og glad for at det er besteforeldre, at det går helt fint

Forbered godt så går det bra. Eldste min trenger lang til på å "vende" seg til alle hun ikke ser hver dag til og med besteforeldrene og trenger en myk overgang fra oss til dem før han aksepterer å gå til fanget dems f.eks. Har allikevel ikke vært ett problem å la dem hente selv om han kan bli litt forvirret når mormor og morfar plutselig står i bhg selv om vi prater mye om det før. Kanskje la bhg forberede barnet rett før de kommer om dem vet hvilken kl dem er i bhg til? De er nok vant til slike situasjoner i bhg også og kan være med å myke opp litt.
Her var til og med eldste skeptisk til å være med meg hjem som leverer og henter hver dag fordi jeg hadde vært hos frisøren og endret frisyre. Går nok veldig bra :-)

Viktig og forberede godt og minne barnet på det. Håper det går bra og at det blir en positiv og koselig opplevelse :happy:

Forbered henne godt, og også be bhgpersonalet forberede henne på at det er besteforeldrene som kommer, og forklar relasjonen dem i mellom slik at de også er forberedt på at det er sånn hun er med dem.

Ordner seg nok, og krysser fingrene for at det går bra. Kanskje blir det kjempestas at det er dem som henter?

Litt rar overskrift, men jeg er litt bekymra for mandagen da besteforeldrene skal hente M i barnehagen for første gang. Jeg er ferdig på jobb samtidig som bhg stenger, og kommer hjem så fort jeg rekker. Bf jobber hele ettermiddagen.

Hun blir snart 1.5 år, og har gått i barnehagen siden august. Hun vil som regel ikke bli med hjem fra bhg, og det blir nesten alltid litt gråt når vi skal gå ut av avdelinga.

Vil si at hun har et godt forhold til besteforeldre, og møter de kanskje 1 gang i uka. Blir glad når hun ser de, men trenger litt oppvarming før hun er klar til å sitte i fanget og gå inn i samspill med de.

Jeg er da redd for at komboen med at hun trenger litt tid på å "godta" besteforeldrene og at hun ikke vil bli med hjem skal bli så ille at de ikke får henne med hjem. Og at det blir en ubehagelig situasjon for både M og besteforeldrene.. Noen tips eller innspill?

Hvordan gikk det?

Takk for mange gode tilbakemeldinger Gikk over all forventing, og det var glade besteforeldre og et lykkelig barn jeg kom hjem til etter jobb! Hun hadde til og med lurt dem til å ta frem pepperkakeboksen!

Takk for mange gode tilbakemeldinger Gikk over all forventing, og det var glade besteforeldre og et lykkelig barn jeg kom hjem til etter jobb! Hun hadde til og med lurt dem til å ta frem pepperkakeboksen!
Åhh! Så bra :) typisk at det er lettere for besteforeldre :p

Back
Topp