Besteforeldre og gaver

Rakel1976

Elsker forumet
Hvordan er barnas besteforeldre i forhold til leker og gaver til barna?

Min svigermor har ei venninne som er mye yngre og har ei jente som er noen år eldre enn Heid. Svigermor tar i mot så mye leker etter denne jente på Heid sine vegne. Mange av disse lekene er veldig fine, men jeg synes Heid er litt i minste laget for mange av de. I tillegg så mener svigermor at vi skal ha alle disse lekene hjemme hos oss. (Svigermor vil ikke ha noen leker hjemme hos seg). Både pappa'n til Heid og jeg har prøvd å si i fra at vi ikke ønsker å ha alle disse lekene hjemme, men at hvis ho tar i mot så kan ho ha de lekene hjemme hos seg selv så Heid har noe å leke med når ho er der.

Nå har svigermor fått det for seg at ho skal kjøpe elektrisk lekepiano til Heid til bursdagen hennes (ja, jeg vet det fremdeles er lenge til). Vi har ordentlig piano her hjemme som Heid synes det er veldig gøy å spille på, er mest bare trykking og slikt, men ho sitter og spiller og synger ofte for seg selv. Jeg har prøvd å si at jeg synes det er helt unødvendig å kjøpe et slikt piano så lenge vi har et ordentlig et.

Nå har jeg mest lyst til å si at neste gang ho tar imot leker på Heids vegne eller hvis ho kjøper det pianoet så får ho ha de lekene stående hjemme hos seg selv. Er dette frekt eller kan jeg gjøre det?

Mine foreldre er helt annerledes og ville ikke drømt om å kjøpe eller ta imot noe vi ikke har samtykket i.

Hvordan er deres foreldre/svigerforeldre?

nei jeg synes ikke det er frekt å si ifra til de.
mamma har 8 barnebarn og er alene,så det er ikke ofte ho kjøper leker ol til ungene.men til gjengjeld så finner ho på ting med de og passer de innimellom når vi trenger det!!
og svigers bor i et annet land så det sier jo sitt[;)]
men jeg hadde blitt mektig irritert om mine foreldre/svigers hadde holdt på som dine.....er snakk om respekt og vanlig folkeskikk[:)]

Nå har jeg fantastiske svigerforeldre som til tross for at mini er det 8. barnebarnet, så er han gullklumpen deres. De er pensjonister begge to, det har de ikke vært når de andre barnebarna var små. Så de sitter ofte barnevakt og låner han så jeg får hvilt meg når mannen er på jobb hele helgene[:)]

Når det kommer til å kjøpe ting, så hører hun som oftest med meg først om hun kan kjøpe det og det.
På lørdag ville hun kjøpe vår/sommer-jakke til han, men jeg måtte være med å finne en jeg likte[:D]

Leker kjøper de av og til, og det er kjempe koselig synes jeg[:D]

Rakel1976: Jeg tror ikke jeg ville tatt den kampen jeg. De lekene dere ikke vil ha, kan dere jo gi videre til andre som trenger det.
Når det gjelder pianoet, så er det jo en stund til bursdagen hennes. kanskje dere kan lage en ønskeliste og gi til henne når det nærmer seg? Hvis hun alikevel skulle kjøpt pianoet, så kan vel Heid ha det på rommet sitt etterhvert. Sikkert stas for henne å ha et helt eget piano[:)]
Håper du ikke blir fornærmet for svaret mitt, bare skriver slik jeg ville gjort det[:)]

Det er jo litt rart at hun ikke kan ta noen av de lekene hjemme hos seg, siden hun tar dem imot.

Og så er det jo fint for barna å ha noe å leke med hos besteforeldre [:)]

Katey: Blir ikke fornærmet av svaret ditt, spør jo hva dere mener og må forvente å få alle mulige slags svar.
Har også tenkt de samme tankene selv.

ORIGINAL: *trinemor*

Det er jo litt rart at hun ikke kan ta noen av de lekene hjemme hos seg, siden hun tar dem imot.

Og så er det jo fint for barna å ha noe å leke med hos besteforeldre [:)]

Det er slik jeg også mener, og det er også slik mine foreldre gjør det.

Både mine foreldre og svigers har kjøpt leiker som dei har til barnebarna heime hos seg. Når det er snakk om å kjøpe noko til ho, uansett om det er jule-/bursdagsgaver, eller berre sann ellers, så spør dei alltid først. Når det har vore store/dyre ting, som dukkevogn, ski, trehjulssykkel, vognpose, vintersko osv har vi gjort det slik at eg plukkar ut, eller kjøper det, og så får eg pengar av dei for det. Maren er heldig som har veldig snille og spandable besteforeldre på begge sider, som gjerne vil kjøpe dersom det er noko ho treng.

Synest ikkje du er frekk om du seier ifrå, det er jo ho som er frekk som held på slik? Må vere måte på!

Hva syns mannen din? Hvis han ikke bryr seg noe særlig, bare la det skli forbi som en familieforskjell, en av mange i de fleste forhold. De lekene dere ikke vil beholde kan på mystisk vis forsvinne over natta, og hvis ikke Heid savner dem dagen etterpå kan de falle ned i søpledunken ute, eller kanskje gå til krisesenter eller Fretex :)

Back
Topp