Bestefar VS morfar - hva skal vi kalle stefaren min og den biologiske faren min?

_Lykkeliten_

Elsker forumet
Oktobermirakler 2013
Junilykke2018
❤ Juliskattene 2018 ❤
Foreldrene mine flyttet fra hverandre når jeg var 3 år. Fra jeg var 4 år har jeg bodd sammen med han som er stefaren min. Han har altså alltid vært som en far for meg, selv om jeg har kalt han ved navnet hans - og ikke pappa. Har hatt et godt forhold til den biologiske faren min også, så har egentlig to farsfigurer i livet mitt.

Nå når det er en liten på vei har jeg tenkt litt på hva barnet skal kalle disse to. I min familie sier vi bestemor og bestefar fremfor mormor og morfar. Min mor blir helt naturlig bestemor, og derfor er det naturlig at stefaren min blir bestefar. Jeg kunne tenkt meg at min biologiske far hadde blitt morfar, men det navnet tror jeg ikke ligger naturlig for han. Han tenker nok "bestefar". Så da ender vi nok opp med to bestefedre, og en bestemor :P Samt en farmor (samboer har ingen kontakt med faren sin, så det blir ingen farfar).

Hvilket forhold har dere til disse navnene? og er noen i samme situasjon som meg når det gjelder to bestefedre? Blir barna forvirret av det? :-)

Her får foreldrene våre velge hva de vil kalles, og så blir kjæresten til sambos mamma kalt ved navn.
Så det blir bestemor og bestefar (mine foreldre) og bestefar og farmor og navn (hans foreldre pluss morens kjæreste)

Samboerens pappa døde da sambo var 20 år og vi kaller Han farfar. Og sambos stefar kalles bestefar siden vi bruker bestemor. Men vi har brukt mye tiden for å forklare dette til datteren vår.

Man har mange muligheter :) Man kan bruke bestefar, morfar, moffa, far. Jeg kalte min morfar for "Far Allan" (han het Allan ;) ) Vi kaller begge bestefedre til mini for "bestefar" fordi barnebarn som ble født før mini på begge sider allerede hadde begynt å kalle begge for bestefar. Jeg har to steforeldre, og begge kalles ved navn. (kom sent inn i livene våre)

Jeg har alltid kalt begge sett med besteforeldre for bestemor og bestefar. Om det ikke var gitt hvem vi snakker om ble det bestemor "eva" eller bestemor "inger".
Jeg har også snakket med en familierådgiver i forbindelse med at min datter har en biologisk far som hun ikke har kontakt med men som vi har navngitt og er åpen med henne om. Og i forhold til da hun da ønsket å kalle min samboer for pappa også. Familierådgiveren fortalte at barn er veldig åpne og aksepterer/oppfatter det vi forteller dem som sant, og de er utrolig godt rustet til å skille mellom personene i livet sitt. Så i vårt tilfelle skulle det ikke være noe problem at hun har flere pappaer, de skilles ved å også bruke fornavn :)
Sånn tenker jeg om besteforeldrene også. De skal få lov til å kalles det de selv ønsker, om min kjæres foreldre også vil være bestemor og bestefar så bruker vi bare navnene i tillegg for å skille mellom de :)

I mannen min sin familie sier de bestemor og bestefar. Jeg er vant med farmor, farfar, mormor og morfar.

Hos meg er det morfar og ####mor, mormor og bestefar. Pappa er ikke gift, derfor ble det navn+mor (hun kom ikke inn i bilde før etter snuppa var født), og stefaren min og mamma er gift, derfor ble det bestefar.

Hos mannen min er det bestemor og ###### og bestefar og ####mor.

Her har vi det ganske enkelt med bare fire besteforeldre, men tenker også at det ikke er noe problem om du har bestefar 1 og 2. Men hvis dere snakker med faren din, som jo er den du lurer på, kanskje han synes morfar er greit, evnt bestefar xxxxx. Våre foreldre valgte navn selv, det ble bestefar og bestemor og farmor og farfar. Hadde alle ville hatt samme navnet hadde vi gjort det sånn jeg sa over. Barn lærer seg fint å skille mellom sånt :)

Takk for gode innspill. De får uansett velge selv, så tar vi det derfra. Regner med det blir to stk bestefar :-)

Her er min pappa død, og mammas kjæreste kom inn i livene våre for bare noen år siden. Så han kalles ved navn, men mamma er bestemor. På samboern sin side er det to bestemødre og en bestefar. Pappaen til sambo har ny kone. Hun kom tili inn i livene deres, så blir bestemor.

Her har vi tre bestefarer! Men det har blitt til at datra kaller han ene for bess, en for bestefar+navn og en for bare bestefar. Funker greit :) Her var det alle som ville kalle seg bestefar selv..

Vi lurte også litt da vi venta førstemann. På gubbens foreldre skilte seg da han var liten, husker ikke alderen. Mora hans gifta seg igjen og gubben og brødrene fikk en atpåklatt bror(som fyller 19 i mai iår) de to eldre brødrene til gubben hadde allerede 2 jenter hver og de kalte mora og mannen til fedrene sine for bestemor og bestefar. Faren som bor aleine kalte jentene for farfar. Da mamma og pappa(som fikk 1år med eldste) gjerne ville bli kalt mormor og morfar så løste igrunn det hele seg enkelt og natulig. Vi omtalte dem som bestemor, bestefar, farfar, mormor og morfar rundt ungene og ungene fortsatte med det. Ingen problemer å skille dem frahverandre. Ellers så tenker jeg ungene hadde klart å løse det selv på et vis... Fx å dikte opp andre besteforeldrenavn.

her er både jeg og sambo skilsmisse barn, så det er altså 4 bestefarer :P
Pappan til sambo blir kalt "Bestefar i Lia(de bor i ei "Li"), stepappan til sambo blir kalt "Bestefar Erik", min pappa døde da lillegutt var 2mnd, men blir kalt "Morfar", min stepappa blir kalt "Far" av eget ønske og det er helt greit :)

Back
Topp