Beste vogn til grusveier

Novemberbamsen

Forelsket i forumet
Novemberbarna 19
Er begynt på vognjakten og er litt i villrede..

Lurer på om folk har erfaring med vogner på grusveier? Vi bor i byen, men har god tilgang til fine turområder med grusa turstier. Ønsker å trille tur langs disse.

Konkrete anbefalinger tas i mot med stor takk!

Jeg ville tenkt på hjulene først og fremst :) små (fronthjulene) hardplastikk hjul tror jeg passer dårlig langst slike veier. Så store solide lufthjul ville jeg gått for. Hvis det er litt bakker kan håndbrems være godt å ha da man gjerne sklir litt på grus. Håndbremse gir da mulighetene til å holde litt igjen.

Jeg vet baby jogger og tfk har modeller med lufthjul og håndbremse. Selv har jeg tfk joggster Adventure og bruker den ofte langs grusveier og føler den er godt egnet til det. Den har tre store lufthjul hvor det fremste er svingbart og en håndbremse som kan låses i ulike fasthetsgrader. Den har demping så det ikke blir veeeldig risting til ungen (lufthjul hjelper også på det) :) er veldig fornøyd med vogna ellers også! Den virker som har litt større bag og sittedel enn babyjogger (mulig det er forskjell på modellene til BJ der) ellers likner de mye på hverandre fra det jeg kan se ;)

Last edited:
Dobbel

Last edited:
Trippel.

Min erfaring er at så og si alle vogner er fine å bruke på grus veier. Små triller derimot fungerer dårlig fordi det har altfor små hjul. Har hatt både Stokke trailz, emmaljunga viking og babyjogger city elite og ikke merket noe forskjell på disse på grusveier.

Noen av de vognene dere nevner tror jeg er trehjulinger. Er de gode på terrengføre? Alltid tenkt at de var litt ustabile. Hadde en mountain buggy en periode sist, men bodde i by helt uten motbakker eller andre utfordringer.

Er det noe fordel med fire faste hjul vs. To løse foran som eventuelt kan festes ved behov?

Har emmaljunga superviking. Vi bor «landelig» til så her er bare ekstreme humpette traktorveier og grusveier i området.

Super demping, enkel og god å trille:-)

Kjempefornøyd med den:-)

Noen av de vognene dere nevner tror jeg er trehjulinger. Er de gode på terrengføre? Alltid tenkt at de var litt ustabile. Hadde en mountain buggy en periode sist, men bodde i by helt uten motbakker eller andre utfordringer.

Er det noe fordel med fire faste hjul vs. To løse foran som eventuelt kan festes ved behov?
Ikke noe problemer med tehjuling. Min favoritt er thule urban glide 2,det er jo en terreng/jobbevogn med 3 hjul. Det store minuset der er at man ikke kan snu sportsdelen mot den som triller

Jeg synes ikke det er noe forskjell på om det er 3 eller 4 hjul bortsett fra at man sjeldent kan snu sittedelen med 3 hjulinger.
Personlig synes jeg fire faste hjul er noe herk, men vet andre her inne ikke vil ha noe annet. Ved svingbare hjul synes jeg det er mye lettere svinge (trenger ikke å løfte vogna). Så er det bare å låse de ved behov.

Jeg foretrekker personlig store, gode lufthjul, og at forhjulene er svingbare. Forhjulene trenger ikke være kjempestore/like store som bakhjulene, etter min erfaring. I permisjonstiden med førstemann gikk jeg ca. 2–3 timers trilletur på grusvei (lysløype) hver dag. Vi hadde Stokke Trailz da og den synes jeg fungerte veldig godt på grus.

Back
Topp