Beste fuktighetskrem for tørr hud (som ikke svir)?

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Vi har til nå prøvd den blå apobasen og den gule locobasen, men jeg syntes ikke de gir nok fukt. Vi har også brukt en fra decubal junior krem, men den syntes jeg blir litt ekkelt klissete også gir den heller ikke nok fukt. Den siste vi har prøvd er en fra La Roche-Posay som heter lipikar baume ap+m etter anbefaling fra apoteket. Jeg syntes denne er litt kliasete, men den funker greit, syntes ikke den er så mye bedre enn de andre, men den svir på tørr hud.

Nå om vinteren er det få dager uten tørr hud, selv om barna smøres hver dag, så canoderm er egentlig ikke et alternativ da den er best som forebyggende og ikke skal brukes på utslett. Vi klarer ikke holde utslettene i sjakk med de andre vi har prøvd, men det er likevel ikke ille nok til at vi får noe hjelp fra lege ifht eksem. Så jeg er litt rådvill.

Dere med eksembarn med utbrudd, hvilken krem bruker dere som ikke svir?

Canoderm er eneste som holder eksemet i sjakk her. Men den svir med aktiv eksem. Den brukes også på eksem (sammen med kortison under utbrudd).

Bytt lege om dere ikke får hjelp :)

Jeg har meget tørr hud og eksem. Det eneste som funket for meg var Apobase fet krem 60% fettinnhold, og fungoral sjampo noen ganger i uken. Oppleves som mild mot huden, annet jeg har testet har bare svidd. Brukte tidligere en krem på resept som jeg ikke husker navn på, og synes det er verdt å ta en tur til legen hvis man plages mye med tørr hud eller noe form for eksem og man fortsetter å irriteres av kremer man tester ut.

Canoderm brukes også på tørr hud. Men det svir ja. Vi har brukt locobase mye, i kombinasjon med kortison. I tillegg til canoderm når det ikke svir. For tiden har vi bare tørre (røde, såre, sprekker, vonde ) hender, så da går det i kortison og locobase og hvite hansker på natta, da er kremen litt klissete og de klorer seg ikke.

Men vi har hatt perioder med smøring av hele kroppen med det krem morgen og kveld så vi har vært gjennom apobase og locobase og canoderm og miniderm og mange andre. Der blir litt sånn hver til sitt bruk.

Mildison og locoid ville jeg bedt om resept på fra lege. Bruker den ved stort utbrudd og locobase jevnlig nå på vinteren.

Canoderm er eneste som holder eksemet i sjakk her. Men den svir med aktiv eksem. Den brukes også på eksem (sammen med kortison under utbrudd).

Bytt lege om dere ikke får hjelp :)
Legen sier at så lenge man ikke må bruke kortison flere ganger for å få det bort og at det går bort av å smøre med fuktighetskrem 3x daglig så er det ikke ille nok. Problemet er bare at vi ikke får smørt 3 ganger, vi får smørt om morgenen og kvelden. Det er ikke super ille, men nok til at huden blir lett rød og det blir en patch med tørr hud. Spesielt på hender og hake/kinn. Det eneste legen kan gjøre er jo å gi resept på canoderm og eventuelt kortison, men vi kan jo kjøpe canoderm og mildison eventuelt. Så det er jo ikke et problem, men problemet er å smøre ungene når det svir, og jeg ville jo helst hatt det bort og heller holdt det borte med gjentatt smøring fremfor å bare holde det i sjakk for at det ikke skal bli verre.

Mildison og locoid ville jeg bedt om resept på fra lege. Bruker den ved stort utbrudd og locobase jevnlig nå på vinteren.
Mildison er jo reseptfritt så det kan jeg kjøpe og prøve først. Er det den gule eller den oransje locobasen dere bruker?

Jeg har meget tørr hud og eksem. Det eneste som funket for meg var Apobase fet krem 60% fettinnhold, og fungoral sjampo noen ganger i uken. Oppleves som mild mot huden, annet jeg har testet har bare svidd. Brukte tidligere en krem på resept som jeg ikke husker navn på, og synes det er verdt å ta en tur til legen hvis man plages mye med tørr hud eller noe form for eksem og man fortsetter å irriteres av kremer man tester ut.
Legen sier at så lenge vi klarer å holde det i sjakk med hyppig smøring så er det ikke noe hjelp å få. Dette har vi fått beskjed om både fra vår lege og vikar.

Mildison er jo reseptfritt så det kan jeg kjøpe og prøve først. Er det den gule eller den oransje locobasen dere bruker?

Vi bruker gul. Hadde på et tidspunkt eksem på hele kroppen i vår, men ikke da vi var hos lege. Jeg tok bilde av kroppen med eksem og da fikk vi locoid til bruk ved utbrudd. Bruker den ikke så ofte.
Har du prøvd å unngå at de har ull innerst, unngå skyllemiddel og vaskemiddel og såpe led parfyme?

Legen sier at så lenge man ikke må bruke kortison flere ganger for å få det bort og at det går bort av å smøre med fuktighetskrem 3x daglig så er det ikke ille nok. Problemet er bare at vi ikke får smørt 3 ganger, vi får smørt om morgenen og kvelden. Det er ikke super ille, men nok til at huden blir lett rød og det blir en patch med tørr hud. Spesielt på hender og hake/kinn. Det eneste legen kan gjøre er jo å gi resept på canoderm og eventuelt kortison, men vi kan jo kjøpe canoderm og mildison eventuelt. Så det er jo ikke et problem, men problemet er å smøre ungene når det svir, og jeg ville jo helst hatt det bort og heller holdt det borte med gjentatt smøring fremfor å bare holde det i sjakk for at det ikke skal bli verre.

Ville dratt til en annen lege dersom barnet faktisk har utslett/eksem, og ikke bare tørr hud. Normal hud skal ikke trenge smøring 3xdag, så syns det høres rart ut det legen sier...

• Liker
Reactions: HCS
Legen sier at så lenge vi klarer å holde det i sjakk med hyppig smøring så er det ikke noe hjelp å få. Dette har vi fått beskjed om både fra vår lege og vikar.
Da får du ikke hjelpen du trenger fra lege og vikar. Høres ut som de har ikke kompetanse og kan ikke utrede det, men det er derfor leger henviser videre til hudspesialist...
Det gjorde legen min - ble henvist. Hos hudspesialist undersøkte om jeg hadde allergier og sjekket for ulike eksemtyper, og fikk til slutt landet på en. Derretter fikk resept på blant annet krem som man smører tynt lag med som funket ypperlig for meg.

Synes du må prøve igjen og forhør om hvilke muligheter du har, og at du gjerne ønsker utredning for å finne ut om det er en type eksem eller noe annet (helst henvisning til noen som har kompetanse i området).

Vi bruker gul. Hadde på et tidspunkt eksem på hele kroppen i vår, men ikke da vi var hos lege. Jeg tok bilde av kroppen med eksem og da fikk vi locoid til bruk ved utbrudd. Bruker den ikke så ofte.
Har du prøvd å unngå at de har ull innerst, unngå skyllemiddel og vaskemiddel og såpe led parfyme?
De får ikke så mye på kroppen under klærne. Har ikke merket noen forverring av ull heller. Det er hovedsaklig på områdene som går utenfor klærne. Hender og armer opp til albuen, ansikt og hals.

De får ikke så mye på kroppen under klærne. Har ikke merket noen forverring av ull heller. Det er hovedsaklig på områdene som går utenfor klærne. Hender og armer opp til albuen, ansikt og hals.

Ja samme her. Har dere prøvd kuldekrem før dere går ut. Vet det er litt omdiskutert, men det har fungert bra for mine. Og smører bhg jevnlig?
Testet matvarer? Min får sinnsykt eksemutbrudd av Kiwi. Sitrus og jordbær er ting som en del reagerer på sa barnelege til oss!

Ja samme her. Har dere prøvd kuldekrem før dere går ut. Vet det er litt omdiskutert, men det har fungert bra for mine. Og smører bhg jevnlig?
Testet matvarer? Min får sinnsykt eksemutbrudd av Kiwi. Sitrus og jordbær er ting som en del reagerer på sa barnelege til oss!
Nei, men jeg har bedt dem småre med decubal, den som heter lips and dry spots før de skal ut, men jeg føler ikke de bruker den. Den er jo ikke noe kuldekrem akkurat, men den gir fukt og legger seg som en beskyttende barriere mot sikkel i hvert fall.

Det kan hende det er noe i det, han hadde et veldig nuppete utslett på begge beina og deler av kroppen for noen uker siden, men det gikk bort etter en uke og to med smøring. Ellers er det bare vær og vind tror jeg. For det er veldig sesongbetont. Han minsten har arvet min sensitive hud. Tåler lite av parfymerte ting og kremer generelt og reagerer veldig på å bade i klor spesielt. Husker da vi var på babysvømming så måtte han smøres umiddelbart fordi hele ungen ble rødprikkete. Nå er ikke det så ofte vi drar i svømmehall akkurat, men vi har en god rutine på å vaske godt av og smøre i hvert fall :) Vi har det ikke i nærheten så ille som andre med eksem så jeg er jo takknemlig for det, men det er kjipt likevel når det står på.

Vi fikk tips om A-derma sin fuktighetskrem og miniderm som alternativ til canoderm under utbrudd. Det var hudlegen som kom med de forslagene, hun var veldig tydelig på at canoderm var bare forbyggende og svir sinnsykt om den brukes ved utbrudd.

Vi fikk tips om A-derma sin fuktighetskrem og miniderm som alternativ til canoderm under utbrudd. Det var hudlegen som kom med de forslagene, hun var veldig tydelig på at canoderm var bare forbyggende og svir sinnsykt om den brukes ved utbrudd.
Vi har prøvd A-derma før, men eldste fikk en allergisk reaksjon på den. Det kan jo ha vært tilfeldig da så vi kan jo absolutt prøve den igjen. Med en patch test først selvfølgelig :p

Vi har prøvd A-derma før, men eldste fikk en allergisk reaksjon på den. Det kan jo ha vært tilfeldig da så vi kan jo absolutt prøve den igjen. Med en patch test først selvfølgelig :p
Aaa ja da ville jeg hjort det ja. Var de to vi fikk som forslag, men hun sa også at det var litt prøv å feil på hvilken som passer under utbrudd. Det var litt forskjellig hva som passet. :smiley-ashamed004

Aaa ja da ville jeg hjort det ja. Var de to vi fikk som forslag, men hun sa også at det var litt prøv å feil på hvilken som passer under utbrudd. Det var litt forskjellig hva som passet. :smiley-ashamed004
Vi må bare prøve! Jeg tenker jeg kjøper litt forskjellige så får vi prøve og feile! Takk for tips i hvert fall! Plutselig blir det reddningen her!

Vi har bare måttet stå i det mens ungen gråter fordi det svir :wacky:
Hun reagerer voldsomt på såper osv også og nå er vi faktisk tom for dusjoljen hennes så hun dusjet bare uten såpe igår :hilarious:
Så ville sjekket typen såpe dere bruker og prøvd å bytte.
Hun har også egen såpe i bhg, samt leppepomade og krem.

Back
Topp