Beste bæresele

mrs.g

Glad i forumet
Jeg tenkte å ønske meg bæresele til bursdagen min nå i oktober. Har termin i februar med første barnet, så kan ikke så mye om utstyr.

Har tenkt på ergobaby, men ser det finnes så mange ulike varianter. Hvilken er best for både spedbarn og større barn?

Jeg er over 180 cm og mannen er over 190 cm, så vi trenger en som passer høye folk :-)

Her har jeg ergobaby original og mannen har baby bjørn one, mannen klarer ikke bruke ergobaby :( den blir rett og slett for liten så her har vi en hver :p funker ypperlig begge to og er like gode for mini :)

Ergobaby adapt, den nyeste, er veldig populær nå. Men det kan være greit å vite om andre gode, ergonomiske seler også. F.eks tula, angelpack og manduca. Hvis du kan teste dem først ville jeg gjort det. Angrer litt på at jeg ikke gjorde det selv. Det jeg syns er best fra fødsel er elastisk sjal, som caboo carrier, heller enn sele. Syns babyen satt mye bedre i det. Selen fungerte best når baby var noen mnd, men det er kanskje litt smak og behag.

Det finnes ikke en universell god. Det anbefales å prøve, for seler sitter ulikt på ulike kropper og det er ulike preferanser. "Best i test" og sånn blir derfor litt misvisende!

Bor du i nærheten av Oslo kan jeg anbefale et besøk på butikken Bæreglede, der kan du prøve seler og få god veiledning. (På barnas hus og babyshop er utvalget dårlig og kunnskap om ergonomisk bæring sterkt varierende). Evt om det arrangeres bæretreff der du bor, det arrangeres mange plasser :) Meld deg inn i "norsk Bæregruppe" på FB og spør :)

Det finnes utrolig mye gode seler. Blant ergonomiske har du ergobaby, angelpack, Manduca, tula, Lenny Lamb, beco, kokadi, emeibaby.. Etc etc. Du har mei taier av uante produsenter som er gode.

Dog, jeg vil på det sterkeste anbefalelse sele hvor du ikke trenger nyfødtinnlegg, mange opplever det knotete og varmt. Ergobaby Adapt og angelpack er fine for de helt små. Har selv angelpack. Ellers er elastisk sjal kjekt helt i starten, sele er lettere å få til når babyen er bittelitt større. Jeg brukte caboo close (ferdigknytt, elastisk sjal) fra dag 1 (var med på barsel) til han var litt over to måneder, så begynte vi med angelpack. Har og en Manduca som er fin når han blir enda større :)

Back
Topp