Det finnes ikke en universell god. Det anbefales å prøve, for seler sitter ulikt på ulike kropper og det er ulike preferanser. "Best i test" og sånn blir derfor litt misvisende!
Bor du i nærheten av Oslo kan jeg anbefale et besøk på butikken Bæreglede, der kan du prøve seler og få god veiledning. (På barnas hus og babyshop er utvalget dårlig og kunnskap om ergonomisk bæring sterkt varierende). Evt om det arrangeres bæretreff der du bor, det arrangeres mange plasser

Meld deg inn i "norsk Bæregruppe" på FB og spør
Det finnes utrolig mye gode seler. Blant ergonomiske har du ergobaby, angelpack, Manduca, tula, Lenny Lamb, beco, kokadi, emeibaby.. Etc etc. Du har mei taier av uante produsenter som er gode.
Dog, jeg vil på det sterkeste anbefalelse sele hvor du ikke trenger nyfødtinnlegg, mange opplever det knotete og varmt. Ergobaby Adapt og angelpack er fine for de helt små. Har selv angelpack. Ellers er elastisk sjal kjekt helt i starten, sele er lettere å få til når babyen er bittelitt større. Jeg brukte caboo close (ferdigknytt, elastisk sjal) fra dag 1 (var med på barsel) til han var litt over to måneder, så begynte vi med angelpack. Har og en Manduca som er fin når han blir enda større