Beste Ammeinnlegg?

Klistremerke

Blir kjent med forumet
hei! Dere som driver med amming nå i 2017. Hva er de aller beste ammeinleggene mot brystbetennelse? Jeg håper at det er noe nytt og fantastisk på markedet!

Med min første slet jeg nemlig med brystbetennelse i månedsvis, inn og ut av sykehuset. Denne gangen skal jeg utruste meg til de grader (var totalt uforberedt forrige gang) jeg vil kjøpe alt som fins for og prøve og unngå dette! :bored:

Har lest så masse forskjellig så det går helt rundt for meg. Ull er bra for og holde brystet varmt, men skal ikke legges inntil brystvorten pga sopp og infeksjons fare. Mens det dumme med papir innlegg er at de kan feste seg inntil puppen og kan være vonde og få av. Bambus skal være bra, men kan de vaskes på 60 grader?

Mitt problem sist var at jeg fikk stygge sår på brystknoppen, men også at jeg hadde tette melkeganger, altfor mye melk og fikk harde klumper i brystene bare jeg gikk inn i fryserommet på joker eller hentet noe i fryser'n.

Har også lest at chicco ammeinnlegg og multi mam compress skal være bra? Noen som har erfaring med disse eller evt. Andre tips som kan forhindre infeksjon, sopp og brystbetennelse? :happy:
 
Hei!

Det er nok ingen innlegg som forhindrer noen av de tingene, og hvilke innlegg som er best kommer an på hva du tåler.
Natusan sine funket best for meg å ha innerst, også evt. ull utenpå.

Renslighet (rene hender, bytte innlegg ofte), ikke være kald (varme ben og pupper), ikke gå med våte innlegg, amme ofte og lenge nok, pumpe om nødvendig, adressere overproduksjon tidlig (men ikke før produksjonen er stabil), og riktig sugetak er alfa og omega.
Få hjelp av en ammehjelper fra begynnelsen av, så du lærer gode teknikker, og ikke vent med å gå til legen om du mistenker sopp.
Husk at både mor og barn skal behandles.
Brystbetennelse og tette melkeganger bør også løses så fort du merker tegn til symptomer.

:)
 
Hei!

Det er nok ingen innlegg som forhindrer noen av de tingene, og hvilke innlegg som er best kommer an på hva du tåler.
Natusan sine funket best for meg å ha innerst, også evt. ull utenpå.

Renslighet (rene hender, bytte innlegg ofte), ikke være kald (varme ben og pupper), ikke gå med våte innlegg, amme ofte og lenge nok, pumpe om nødvendig, adressere overproduksjon tidlig (men ikke før produksjonen er stabil), og riktig sugetak er alfa og omega.
Få hjelp av en ammehjelper fra begynnelsen av, så du lærer gode teknikker, og ikke vent med å gå til legen om du mistenker sopp.
Husk at både mor og barn skal behandles.
Brystbetennelse og tette melkeganger bør også løses så fort du merker tegn til symptomer.

:)

De fra Natusan får man enkelt tak i, gjør man ikke? For det er noen typer som folk anbefaler som man bare får bestilt på nett.

Når jeg ammet første gang så fikk jeg beskjed om og legge ull innleggene helt inn mot brystet. Og da oppstår det jo gjerne problemer siden jeg lakk sinnsykt mye melk hele tiden og var konstant klissvåt.

Tusen takk for gode råd! <3
 
De fra Natusan får man enkelt tak i, gjør man ikke? For det er noen typer som folk anbefaler som man bare får bestilt på nett.

Når jeg ammet første gang så fikk jeg beskjed om og legge ull innleggene helt inn mot brystet. Og da oppstår det jo gjerne problemer siden jeg lakk sinnsykt mye melk hele tiden og var konstant klissvåt.

Tusen takk for gode råd! <3

Ja, de selges på matbutikken. Så lenge du er tørr og tåler innlegget spiller det nok ikke så stor rolle hvilke merke du bruker. :)
Når du går hjemme kan melkeoppsamlere være en god investering også, særlig hvis du er sår. :)
 
Vet du hvorfor du fikk lett betennelser? Fikk du lett tette melkeganger? Isåfall skal et kosttilskudd ved navn lecitin være effektivt, du kan lese om det på ammehjelpens sider og endel skriver om det på ammehjelpsgruppen på Facebook :)

Sopp - hygiene og lufting :)

Om du får bakterierelatert betennelse er det viktig at legen tar melkeprøve så du får riktig behandling :)
 
Vet du hvorfor du fikk lett betennelser? Fikk du lett tette melkeganger? Isåfall skal et kosttilskudd ved navn lecitin være effektivt, du kan lese om det på ammehjelpens sider og endel skriver om det på ammehjelpsgruppen på Facebook :)

Sopp - hygiene og lufting :)

Om du får bakterierelatert betennelse er det viktig at legen tar melkeprøve så du får riktig behandling :)

Å ja! Licetin, det hadde jeg glemt! Tusen takk, det skal jeg anskaffe meg :)

Jeg hadde sår i begynnelsen som det gikk betennelse i, men hovedproblemet var tette melkeganger og over produksjon av melk. Men mitt inntrykk er at de aldri var helt sikre på akkurat hva som forårsaket det? Alle ga jo forskjellige råd. De tok røntgen og alt mulig av brystene, men kan ikke huske at de tok melkeprøve, det skal jeg be om hvis det oppstår igjen.

Husker en gang på legevakten når jeg satt/lå der med sky høy feber og vanvittige frost anfall. Det var midt på natten og jeg klarte ikke stå og nesten ikke snakke (pga frostanfallene) Legen som jeg møtte trodde jeg var narkoman eller noe. Han trodde meg ikke når jeg sa det var brystbetennelse og ba meg om og gå. Han googlet brystbetennelse og kikket på puppene mine og sa bare at det var nok ikke det. Jeg krabbet omtrent ut av legevakta. Dagen etter ble jeg hentet i ambulanse og ble lagt inn på lukket avdeling på Ullevål med intravenøst i dagesvis. Det virker som det er utrolig lite opplysning rundt dette her :-/
 
Back
Topp