best før....!

linusgullet <3

Elsker forumet
holder på å skal bake sjokoladekake, og oppdaget at på pakken med egg, så står det best før 21.03.09 altså i dag... kan jeg bruke de tilomed i dag da?! eller er de gått ut?!

hadde dere brukt dem, eller hadde dere bakt sjokoladekake uten egg(har oppskrift på de og)?! har ikke mulighet til å komme meg t butikken nå...!

ORIGINAL: Melancholia

egg står seg lenger enn holdbarhetsdatoen sier.
Best før, betyr jo at de ikke er farlige en liten stund etter den "anbefalte" datoen er gått ut.

MHM :) Egg er holdbare leeenge etter holdbarhetsdatoen, jeg har brukt egg som gikk ut for flere uker siden, fortsatt like fine. Så jess, hadde nok brukt dem, med mindre de lukter vondt da, er iikke så vanskelig å finne ut om egg er gått ut, for å si det sånn, hihi, DET luker man [:D]

når jeg hadde mat og helse på skolen, så var det ei dame fra prior på besøk..
og ho sa at egga var faktisk bedre etter de hadde "gått ut på dato"..

egga holder seg lenge...
ho brukte egg som hadde gått ut for 4mnd siden, og de var like gode..

det har bare noe med at de er pålagt å skrive på dato "så og så lenge" frem i tid..

så ville brukt de ja, uten tvil![:)]

De hadde jeg brukt[:)]

Jeg hadde brukt dem, de 'holdbare' fram til idag, hadde det vært 2 dager over hadde jeg vært mer skeptisk

Du kan mest sansynlig bruke dem ganske lenge enda. Test hvert egg i ett glass først, så er du sikker.

Hørte på P4 at egg kan brukes lenge etter best før datoen har gått ut siden vi oppbevarer de i kjøleskap.

De restriksjonene for egg er satt fordi de fleste land oppbevarer egg i romtemperatur [;)]

ORIGINAL: Snøkrystallen

Best før, betyr jo at de ikke er farlige en liten stund etter den "anbefalte" datoen er gått ut.

MHM :) Egg er holdbare leeenge etter holdbarhetsdatoen, jeg har brukt egg som gikk ut for flere uker siden, fortsatt like fine. Så jess, hadde nok brukt dem, med mindre de lukter vondt da, er iikke så vanskelig å finne ut om egg er gått ut, for å si det sånn, hihi, DET luker man [:D]

kan trygt bruke de..egg holder seg veldig lenge...

Rett rundt påsken i 2001 gikk norge over til noen EØS krav i forhold til holdbarhet. Da fikk plutselig egg 3 uker kortere holdbarhet enn før.... Altså egg som var produsert 1 dag med nye regler hadde 2 uker og 6 dager kortere holdbarhet enn egg som var produsert dagen før.....

egg bruker jeg selv om de er gått ut.

ORIGINAL: *bekkibjarnoll*

egg bruker jeg selv om de er gått ut.

ja det gjør jeg og...[:)]

hørte en "egg-ekspert" på radion for en stund tilbake, han sa at holdbarhetsdato`n på eggkartonger bare er tull[;)] de holder mange mnd etter det som står..så bak ivei[:D]

ORIGINAL: aubergine

når jeg hadde mat og helse på skolen, så var det ei dame fra prior på besøk..
og ho sa at egga var faktisk bedre etter de hadde "gått ut på dato"..

egga holder seg lenge...
ho brukte egg som hadde gått ut for 4mnd siden, og de var like gode..

det har bare noe med at de er pålagt å skrive på dato "så og så lenge" frem i tid..

så ville brukt de ja, uten tvil![:)]

Back
Topp