Best bæresjal

Bubblebliss

Andre møte med forumet
Er det noen som har erfaring med Ergobaby Aura bæresjal eller andre lignende typer?
Ser også at det er mange som sier de ikke fikk dreisen på elastiske bæresjal, og lurer på hva som er utfordringen med disse i forhold til andre ikke-elastiske sjal?

Er det noen som har erfaring med Ergobaby Aura bæresjal eller andre lignende typer?
Ser også at det er mange som sier de ikke fikk dreisen på elastiske bæresjal, og lurer på hva som er utfordringen med disse i forhold til andre ikke-elastiske sjal?

Jeg synes elastisk til nyfødt var veldig lett. Kan knytes på forhånd før du putter baby oppi og bæreglede har gode instruksjoner på YouTube. Elastisk varer ikke så lenge, babyen siger fort etter 5-6kg, da kan man gå over til vevd bæresjal. Og det er uendelig mye å velge i v kvaliteter, mønster osv. Synes Bæreglede sin side har gode beskrivelser av ulike sjal. Bor du i nærheten anbefaler jeg å ta en tur innom. Ellers, velg noe som passer for nybegynnere også kan du heller selge og kjøpe noe annet etterhvert. Knyting av vevd sjal krever litt tålmodighet og øving, men med bratt læringskurve og så verdt tiden man bruker på å det :) https://www.bereglede.no

Edit vevd bæresjal kan såklart brukes fra fødsel også

Eneste elastiske jeg har prøvd er caboo close. Det er enkelt, ferdig knyttet, og du må bare stramme. Det fungerer supert fra fødsel til 6-7 kg. Da begynner baby å sige og det blir ukomfortabelt. Til baby nr 2 gikk jeg rett på vevd sjal, og det syns jeg er like greit :) gå gjerne innom Bæreglede eller et bæretreff i nærheten (oversikt over lokale bæregruppe finner du i filene på Norsk bæregruppe på Facebook). Det er helt innafor å gå på treff som nybegynner eller gravid. Bærefolk elsker å lære fra seg :)

Brukte vevd sjal fra fødsel og elsket det.

Prøvde elastisk til storesøstera og det falt aldri. I smak hverken hos meg eller pappaen...

Tror mange syns sjal som må knytes er utfordrende uavhengig av om de er elastisk eller ikke. Og smaken et som baken, delt i to. Er et enormt utvalg av sjal så masse og velge i og vanskelig å si hva som er best. Både fordi ulike sjal har ulike kvaliteter og bærere er ulike :)

Vi har brukt det her og er veldig fornøyd. Måtte da prøve et par ganger for å få dreisen på det, men sånn er det vel med det meste nytt:) Tynt og fint er det også, men likevel solid kvalitet, så baby ikke blir for varm.

Utfordringen er vel at man skal knytte det selv, men hvis man sammenligner med caboo Close som er litt krysning av sjal og sele, så synes jeg egentlig ikke det er så mye mer problem med sjalet jeg altså. Er en fin video fra ergobaby om aurasjalet på youtube. Til gjengjeld krever jo vevd sjal litt mer trening fordi det krever litt øvelse å få det stramt nok (og lære ulike knyttemetoder), men der synes jeg i hvert fall at det elastiske var en veldig god start for en nybegynner:)

Jeg synes elastisk til nyfødt var veldig lett. Kan knytes på forhånd før du putter baby oppi og bæreglede har gode instruksjoner på YouTube. Elastisk varer ikke så lenge, babyen siger fort etter 5-6kg, da kan man gå over til vevd bæresjal. Og det er uendelig mye å velge i v kvaliteter, mønster osv. Synes Bæreglede sin side har gode beskrivelser av ulike sjal. Bor du i nærheten anbefaler jeg å ta en tur innom. Ellers, velg noe som passer for nybegynnere også kan du heller selge og kjøpe noe annet etterhvert. Knyting av vevd sjal krever litt tålmodighet og øving, men med bratt læringskurve og så verdt tiden man bruker på å det :) https://www.bereglede.no

Edit vevd bæresjal kan såklart brukes fra fødsel også

Sier meg enig her. Snuppa runder snart 6 kg og jobber nå med andre alternativer fordi hun har begynt å sige i sjalet etter kort tid. Men jeg synes det har vært topp som "myk" intro til sjal:) Jeg har begynt å snuse litt på mei tai som alternativ til vevd sjal også, hvis jeg ikke får taket på sitsnevnte:P

Brukte Aura da lille var nyfødt. Mannen brukte det mer enn meg for jeg syns det var vanskelig å få plassert han i det da han var så bitteliten, men fikk dreisen på det etterhvert. Her var utfordringen å få det stramt på de riktige plassene, og stramt nok. Etter litt øving så funka det bra! :)

Vet ikke hvordan det sjalet er i forhold til andre elastiske sjal da, vi har kun prøvd det. :)

Anbefaler aldoria bæresjald i bambus, brukte fra nyfødt av og det er mykt, puster godt og siger ikke slik som de elastiske sjaldene så brukstiden er lenger.

Enkelt å lære seg å knytte selv etter feks youtubefilm, men på aldoria skjaldet fulgte det også med ark med bilde og tekst som viste ulike knyttemetoder:-)

Mange sliter med å stramme elastiske sjal nok, og riktig. Om man bare drar, så er det litt som en strikk, bare den delen rett ved hånda di strammes. Så man må flytte slakken rundt, for å få det stramt nok. Veldig mange knyter dermed alt for slakt, og føler ikke at ungen sitter noe godt.

Til gjengjeld er elastisk veldig praktisk når det først er knytt ordentlig. Kan ta ungen inn og ut uten å knyte opp.
Men som nevnt så begynner elastiske sjal å sige rundt 7-8kg.

Vevd sjal er noe helt annet. Krever litt mer trening å få til ordentlig, kanskje ikke like tilgivende for dårlig knyting som et elastisk. Men kan til gjengjeld brukes til ungen begynner på skolen. :D Jeg gikk rett på vevd sjal med min første og angret aldri på det.

Anbefaler å dra på et bæretreff med din lokale bæregruppe, eventuelt kontakte et lokalt Bærebibliotek. Norsk bæregruppe har oversikt over alle de lokale gruppene, tror jeg.
Anbefaler også å lese på nett, f.eks. butikken Bæreglede sin nettside.

Back
Topp