Best å reise med baby 3mnd eller 7 mnd til syden?

Guttemamma050819

Andre møte med forumet
Tenker litt på ferie neste år. Har tre store sønner i hus fra 10-13 år, så føler det er så synd for dem om vi må droppe sydentur for dem pga baby neste år. Av ulike grunner ble det ikke noen «ordentlig» ferie på oss denne sommeren heller. Jeg er lærer og har for første gang anledning til å reise utenom skoleferie og dermed få MYE billigere billetter pga permisjonen.. Så har jo lyst av den grunn også. Vil ikke reise på den varmeste tida pga baby (og oss;)) så tenker enten i slutten av mai eller i slutten av sept. Termin månedsskiftet jan/feb 2019. Tenker Spania/Italia/Hellas/Mallorca med tanke på kortest mulig flytur.. Erfaringer med syden med baby? Best ved ca 3 mnd alder eller 7-8 mnd?
 
Jeg tror jeg hadde valgt ved 3mnd, både fordi man ikke trenger å tenke på fast føde. Men også fordi her har minsten reist seg og falt utrolig mye mellom 7-8mnd (nå er han 9mnd og går rundt bordet):) mye mer å holde styr på, og mye me aktiv i den alderen, og som regel er det mye fliser rundt forbi. Tenker med fallfaren:)

Med førstemann dro vi da hun var 4mnd, og med minsten dro vi da han var 6mnd :)
 
Det kommer helt ann på hva du selv foretrekker. Det er mindre jobb med en på 3 mnd. Med det mener jeg at de generelt sover mer og ikke er så mobile. Ammer du er det helt klart enklest ift mat når de er 3 mnd, men har du flaske barn synes jeg personlig at det ble mye enklere å reise bort når de kunne få fast føde.
På den andre siden vil en baby på 7-8 mnd ha mye større glede av oppholdet.
Flyturen kan være en drøm eller et mareritt uavhengig av alder.
 
Begge deler er fint og slitsomt på hver sin måte. En på 3 mnd spiser jo ikke, sover mer og er kanskje lettere sånn sett. Men kan jo ha kolikk... hvis man ammer er jo også babyen beskyttet mot det meste. Men så små kan også reagere mer på varme, uvante lyder som gjør at man ikke sover osv så man kanskje må ta det rolig noen dager.

En 7-8 mnd har mer rutiner, er lettere å tolke fordi man kjenner de bedre. Gir bedre uttrykk for hva som er galt. Kan være med å bade og sånt. Men kan være utfordrende med krabbing/gå og plukke på alt. Og vil jo også være mer våken og vil underholdes mer.

Men med riktig innstilling og at man er forberedt på en litt rolig ferie så anbefales begge.
 
Back
Topp