Besøkshjem (samme som generelt)

Want2bemom

Blir kjent med forumet
Hei

Lurte på om det er noen her inne som har erfaring med å være besøkshjem?

Jeg kunne tenke meg å bli det, men har ikke så mye informasjon om dette.
Kreves det noe spes ang bosted? Hvor stor plass man har?
Alder?

Takker for svar

Dere bør vel ha et ekstra soverom kanskje? Slik at barnet som skal være hos dere har et eget soverom, eller hvertfall muligheten til det..
Ellers tror jeg de fleste barneverntjenester lager avtaler som er spesielle for det enkelte hjem.
Jeg tror dere i første omgang godkjennes som besøkshjem, så vil man foreta en matching, slik at dersom det er et barn som trenger godt voksne mennesker, vil det få det, og de som trenger yngre vil få det, osv..
Dersom du tar kontakt med stedlig barneverntjeneste vil du få utfyllende informasjon der. Det er normalt sett stort behov for besøkshjem, så de blir sikkert glad for interesserte.

Bare husk at de aller fleste barneverntjenster avlønner besøkshjem i henhold til gjeldende KS- satser, noe som innebærer at dere sitter igjen med ca. 600 kr. døgnet.
Så dersom motivasjonen er å tjene penger, bør dere finne på noe annet!! Men det er en fin måte å være sammen med barn på, og gjøre en innsats for de har behov for et pusterom fra hverdagen.

Jeg har bare vært støttekontakt for en liten gutt, men da fant vi kun på ting 2 ettermiddager i uka..var ikke noe overnatting. Men jeg har ei venninne som sammen med sin samboer har en liten gutt 1 ettermiddag i uka og har  han hos seg hver 3 helg. De har ikke eget soverom til han, så han sover på en oppblåstbar madrass i stua...noe som i hans øyne er veldig stas! Men det er jo en fordel med et ekstra soverom så man selv kan sitte i stua uten å måtte være musestille.

Takker for alle svar. Tenkte jeg skulle sjekke ut litt på mandag kanskje.

Penger er absolutt ikke målet med dette, trodde faktisk ikke man ville få noe penger for det.

Hei. Ser at du er 21 år. Ei på jobben er besøkshjem for et barn og hun fortalte at de måtte være over 25 år. Nå er hun 24, men gift med en mann som er 30 så de fikk lov. De må ikke ha egne barn som er yngre enn besøkshjem barnet( besøkshjem barnet deres var 2 når det begynte.) De har h*n en helg i måneden.
Så var det en viss tid de måtte ha vært samboere/ gift..
Men ta kontakt i allefall.[:)]

Du må nesten bare høre med barnevernstjeneseten der du bor. Det er alltid manko på avlastere, så behovet er der.

Jeg er støttekontakt for ei jente på 14, og står også som beredskapshjem om det skulle være noe. Jeg var vel 22 da jeg begynte med det, hadde ikke ekstra soverom da og var singel. Men jeg hadde hatt jenta på skolen tidligere, og jobba tett med henne da, så kjente jo godt til både jenta og mammaen hennes fra før. Var de som lurte på om ikke barnevernet kunne spørre meg.

Betalinga er ikke mye.. Er ca 1500 i godtgjørelse og inntil 500 kroner i utgiftsdekning. Men folk som gjør dette, gjør det ikke for pengene sin skyld. Man får så utrolig mye annet igjen for det.

takk snuppelura mi!! [:)]

sånn, da har mange nok lest "min" bagasje [&:]

Back
Topp