Besøke familie langt unna

Man skal ikke reise nå, det er klart bare anbefaling, men det blir jo det samme for dere som de som drar på hytta... Det er ikke lov å sove i en annen kommune enn der du har adressen.

Her har vi ikke sett besteforeldrene siden jul, men sånn er det bare. Og det vet de godt alle sammen.

Jeg skjønner ikke at han tar sjansen på å dra til en kommune med smitte.

har du link til noe hvor det står at det ikke er lov til å overnatte i annen kommune? Det jrg finner anslår bare hytter, og at det frarådes og dra på unødvendige reiser. Det bør jo holde, men det gjør tydeligvis ikke det.
 
Du e ikke en dust.
han er ju værre en ett barn :mad:
Vi hade planer att reise til Sverige og besøk familje og venner vi hade planer att gjør masse kjekt på den turen men desværre det blev ikke så og barnen førstår det og grund til viruset . Vi trøster de med att vi kan ta en tur nær ting har normalisert seg igjen. Han din bør ju førstå bedre en voksen man:eek:
 
Du e ikke en dust.
han er ju værre en ett barn :mad:
Vi hade planer att reise til Sverige og besøk familje og venner vi hade planer att gjør masse kjekt på den turen men desværre det blev ikke så og barnen førstår det og grund til viruset . Vi trøster de med att vi kan ta en tur nær ting har normalisert seg igjen. Han din bør ju førstå bedre en voksen man:eek:

ungene på 4 og 6 skjønner at vi ikke kan dra på besøk. Eldste har jo brukket beinet, og han var bekymra for at han ikke fikk dra på kontroll på sykehuset :p jeg forklarte han at han fikk lov til det ;)
 
har du link til noe hvor det står at det ikke er lov til å overnatte i annen kommune? Det jrg finner anslår bare hytter, og at det frarådes og dra på unødvendige reiser. Det bør jo holde, men det gjør tydeligvis ikke det.
Nei har ingen link, men jeg ser for meg at det blir på samme måte som å være på hytta? Det er jo ikke deres hjemmeadresse eller hjemmekommune..
 
Er vel ikke nasjonalt forbud mot å overnatte andre steder enn hjemkommunen (med mindre det er fritidsbolig) - men det er generelt frarådet på det sterkeste. og noen kommuner har egne, strengere regler hvor overnatting med mindre du er bosatt ikke er lov
 
Nei har ingen link, men jeg ser for meg at det blir på samme måte som å være på hytta? Det er jo ikke deres hjemmeadresse eller hjemmekommune..

jeg tenker jo at det er det sammen, men rettmessig er det kun fritidsboliger som er forbudt. Helt tullete, bør jo forby camping og besøk igså.
 
Syns dette var en fin formulering

«
Jeg ønsker å besøke kommunen i påska, for eksempel for å besøke slekt. Jeg har ikke hytte. Da gjelder ikke restriksjonene for meg?

- Det stemmer at forbudet gjelder kun for fritidseiendommer. Samtidig ønsker vi ikke generelt besøk til kommunen, som ikke er strengt nødvendig. Dette gjelder for alle. Fordi dette handler ikke om ordvalgene i en forskrift, og om å lete etter eventuelle smutthull. Dette handler om hensikten med begrensningene, og at kommunen må ha kontroll på situasjonen. Og det er naturligvis like relevant, uansett om man bor på hytte eller ikke. Hvis et titalls mennesker reiser for å besøke slekt i påska, hver for seg, så har ikke kommunen lenger kontroll på smitterisikoen. I tillegg til at eventuelle uhell eller illebefinnende vil gi beslag på helseressursene våre, noe som kan skje hvem som helst. Det ønsker vi ikke. Vi oppfordrer derfor hver enkelt til å sette fellesskapet først, samt respektere forskriften og oppfordringen fra kommunen. I denne situasjonen må vi alle være ekstra tålmodige.»

ergo, dette handler om felles dugnad og felles innsats. Å leite etter smutthull for å finne unntak for seg selv er bare idiotisk, da har man misforstått hva dette handler om
 
Syns dette var en fin formulering

«
Jeg ønsker å besøke kommunen i påska, for eksempel for å besøke slekt. Jeg har ikke hytte. Da gjelder ikke restriksjonene for meg?

- Det stemmer at forbudet gjelder kun for fritidseiendommer. Samtidig ønsker vi ikke generelt besøk til kommunen, som ikke er strengt nødvendig. Dette gjelder for alle. Fordi dette handler ikke om ordvalgene i en forskrift, og om å lete etter eventuelle smutthull. Dette handler om hensikten med begrensningene, og at kommunen må ha kontroll på situasjonen. Og det er naturligvis like relevant, uansett om man bor på hytte eller ikke. Hvis et titalls mennesker reiser for å besøke slekt i påska, hver for seg, så har ikke kommunen lenger kontroll på smitterisikoen. I tillegg til at eventuelle uhell eller illebefinnende vil gi beslag på helseressursene våre, noe som kan skje hvem som helst. Det ønsker vi ikke. Vi oppfordrer derfor hver enkelt til å sette fellesskapet først, samt respektere forskriften og oppfordringen fra kommunen. I denne situasjonen må vi alle være ekstra tålmodige.»

ergo, dette handler om felles dugnad og felles innsats. Å leite etter smutthull for å finne unntak for seg selv er bare idiotisk, da har man misforstått hva dette handler om
For å ikke snakke om egoistisk..
 
Nei har ingen link, men jeg ser for meg at det blir på samme måte som å være på hytta? Det er jo ikke deres hjemmeadresse eller hjemmekommune..

Det er ikke ulovlig å overnatte i en annen kommune. Det er kun ulovlig å overnatte i fritidsbolig.

Noe som jo er helt tullete, da folk bestiller overnatting på hotell, og er på hytten hele dagen likevel.. Jeg kunne helt lovlig tilbragt dagene på hytten til mine foreldre, og overnattet hos søsteren min, som bor i den kommunen.

Grunnen til at det ikke er ulovlig å overnatte i andre kommuner, mens det er ulovlig å overnatte i hytter i en annen kommune, var vel at det er mange små kommuner med veldig mange hytter, så "hyttekommunene" skulle spares hyttegjestene.

Det har vært saker om at hoteller har måttet stenge, for de ble nedrent at hyttefolk som skulle utnytte smutthullet.
 
For å ikke snakke om egoistisk..

egoistisk ja. Jeg tror han nå har skjønt at det ikke blir noe besøk. Eldste skal på sykehuset i morgen for kontroll av brudd i beinet, så jeg tenkte faktisk jeg skulle spørre legen om råd. Hvis jeg kan si at «legen på sykehuset sier du absolutt ikke skal besøke foreldrene» stiller jeg mye sterkere. Gubben er så trassig, og han skal aldri høre på meg om jeg mener noe annet enn han
 
egoistisk ja. Jeg tror han nå har skjønt at det ikke blir noe besøk. Eldste skal på sykehuset i morgen for kontroll av brudd i beinet, så jeg tenkte faktisk jeg skulle spørre legen om råd. Hvis jeg kan si at «legen på sykehuset sier du absolutt ikke skal besøke foreldrene» stiller jeg mye sterkere. Gubben er så trassig, og han skal aldri høre på meg om jeg mener noe annet enn han
Høres ikke bra ut. Håper legen støtter deg. Mannen hadde ett forslag til det, dere kan dra til kommunegrensa og stå på hver deres side og vinke... :p
 
egoistisk ja. Jeg tror han nå har skjønt at det ikke blir noe besøk. Eldste skal på sykehuset i morgen for kontroll av brudd i beinet, så jeg tenkte faktisk jeg skulle spørre legen om råd. Hvis jeg kan si at «legen på sykehuset sier du absolutt ikke skal besøke foreldrene» stiller jeg mye sterkere. Gubben er så trassig, og han skal aldri høre på meg om jeg mener noe annet enn han
Min samboer ville egentlig ikke høre på kommuneoverlegen da jeg måtte sitte isolert. "det kan da ikke være så farlig?" :rolleyes:
 
Min samboer ville egentlig ikke høre på kommuneoverlegen da jeg måtte sitte isolert. "det kan da ikke være så farlig?" :rolleyes:
Jeg har ikke sett den siste oversikten, men tall fra for ca en uke siden viste vel at menn både ble hardere rammet, og at også flest menn var døde. Merkelig at det er de som skal ta minst vare på seg selv. Årsaken er vel at kvinner blir oppdratt til å ta seg av andre, menn oppdras til å bry seg mest om seg selv. Opplever at kvinner jevnt over har vært mer opptatt av å følge reglene i denne unntaksperioden.
 
Jeg har ikke sett den siste oversikten, men tall fra for ca en uke siden viste vel at menn både ble hardere rammet, og at også flest menn var døde. Merkelig at det er de som skal ta minst vare på seg selv. Årsaken er vel at kvinner blir oppdratt til å ta seg av andre, menn oppdras til å bry seg mest om seg selv. Opplever at kvinner jevnt over har vært mer opptatt av å følge reglene i denne unntaksperioden.
Jeg må som regel jage mannen til legen hvis det er noe:bag:
 
Han spør da surt tilbake om hvor lenge jeg skal nekte besteforeldrene å se ungene, og det har jeg jo ikke noe svar på. Det bestemmer jo smitten, ikke jeg.

Du nekter jo ikke besteforeldrene å SE barna. Vi må bare tenke litt annerledes nå for tiden. Jeg sender bilder, videoer og videoringer til bestemor nesten hver dag. Det er en annerledes måte å være sammen på, men barna er ganske oppfinnsomme når det gjelder hva man kan gjøre. Jeg har ei jente på (snart) 3 år, og i går begynte hun å «kaste» ball (med stor innlevelse) sammen med bestemor på video. Hun har også lekt gjemsel på video, og synes det er gøy å ha publikum når hun turner i senga. Besteforeldrene kan få se at barna leker. Det krever jo også et visst engasjement fra besteforeldrenes side. Litt større barn kan kanskje besteforeldrene lese for?

Vi har også luftet tanken på å treffe besteforeldrene ute - gå en tur sammen, et sted hvor det ikke er så mange folk. Vi kan ha med hver vår mat og sitte med god avstand og spise sammen. Det blir en del kjøring for et relativt kort møte, men vi har ikke tenkt å gjøre det ofte. Og det vil gi et oppbrudd i den litt ensformige hverdagen. Vi har ikke landet helt på om vi skal gjøre det eller ikke. Men det hadde vært hyggelig å fått til.

Til slutt vil jeg si, til samboeren din sitt forsvar, at vi er alle mer eller mindre i en presset situasjon akkurat nå. Hverdagen er annerledes, og vi har ulike måter å takle det på. Situasjonen er ny for oss alle. Og det er ikke rart at det kommer opp mange negative følelser. Vi trenger å få ut frustrasjon, og da blir vi noen ganger også litt irrasjonelle. Hvis han er litt sta til vanlig, så blir han ikke mindre sta i denne situasjonen. I vår familie har (vi voksne) snakket sammen om hva vi trenger for å fungere godt i denne perioden.
 
Back
Topp