Besøk utenfor leggetider

Jente88

Elsker forumet
Assistert-jentene
Junilykke2018
JuniJubel2021
Når babyer/ barn har fått faste leggetider. Hva gjør dere da hvis dere er invitert på besøk til noen utenfor sove/ leggetider? Er man kun hjemme og inviterer folk til seg når man har små barn? Eller legger dere barnet der dere er ? Synes det er tidlig å skulle være hjemme 1830 hver dag
 
Frem til gutten vår var ca 1,5 år, holdt vi oss til leggetider. Og holdt oss derfor hjemme. Vi kunne fint ta på pysj og spise kveldsmat borte og kjøre kl 19. Da sovnet han og vi kunne bære han i seng. Så det gjorde oss jo litt friere.
Vi synes det ble styr å legge borte, da gutten vår helst sov i sin egen seng og brukte veldig lang tid på å sove i reiseseng feks. Men vet mange har god erfaring med det. Mange bruker også bagen på vogna og legger barnet inne i den.
Man må nesten prøve seg frem og finne den løsningen som passer seg og barnet.
 
Vi reiser hjem til leggetid. Han på 5 år er det ikke så nøye for lenger, men lillebroren på 15 mnd legger seg til samme tid hver dag. Familien til samboer er flinke til å invitere tidlig, men ikke familien min. Da kommer vi heller litt før.
 
Vi blir ofte invitert borte til andre på middag kl 17. Det er for sent for oss, så vi takker høflig nei. Spør de om hvorfor, så får de svar. Her er middag kl 16 og kveldsmat kl 18.15, og i drømmeland kl 19. Så når du ikke har en unge som sovner i bilen og kam løftes inn i senga, da blir du hjemme. Det kommer til å føles helt naturlig for dere. Jeg hater å reise bort med mini for nærme leggetid, for det er overhodet ikke en hyggelig affære. Da er det hyggeligere å være hjemme med en gutt som sover godt i egen seng :)
 
Her legger lille seg mellom 18.30 og 19.00. Så vil helst være hjemme da. Men hvis det er mulighet for at han kan få legge seg på et soverom det vi er så gjør vi det. Da skifter vi til pysj, tar bilstolposen og legger han i den i senga. Han er jo bare 4,5 mnd, så han spiser jo fortsatt ofte, så når han da våkner for første runde med spising så får han mat, setter han i bilstolen og kjører hjem. Det har gått helt fint de gangene vi har gjort det :)
 
Leah trives best hjemme så akkurat nå er vi utelukkende det og gjør nok det frem til hun klarer sovne godt andre steder, kan flyttes lett (sovende) og trenger den rutinen.
 
Jeg spør av nysgjerrighet, da lillemor fremdeles er i magen.
Men tror dere at hvis dere hadde tilvent barnet det helt fra starten, det å sove borte osv. At de hadde klart det? Eller hadde det ikke hjulpet, for barnet har vært følsom/hjemmekjær/rutineavhengig/e.l fra starten av, så hadde ikke spilt noe rolle uansett hva dere hadde prøvd på?
 
Jeg spør av nysgjerrighet, da lillemor fremdeles er i magen.
Men tror dere at hvis dere hadde tilvent barnet det helt fra starten, det å sove borte osv. At de hadde klart det? Eller hadde det ikke hjulpet, for barnet har vært følsom/hjemmekjær/rutineavhengig/e.l fra starten av, så hadde ikke spilt noe rolle uansett hva dere hadde prøvd på?

Tja. Med Leah er hovedproblemet at hun ikke takler visse situasjoner om hun er trøtt (som bilkjøring), samtidig som hun trenger tryggheten hun har hjemme for å sove.

Jeg ville fra tidlig av fokusert på at hun kan klare sovne flere steder, for eksempel både vogn og seng når det er leggetid. Da legger dere hun bare i vognen når dere er borte.
 
Her er vi ganske firkantet på å være hjemme til leggetid. Enten sier vi nei, drar hjem til leggetid eller så reiser kun en av oss.
For oss handler det ikke om at barna ikke kan sove borte for det er ikke noe problem, men problemet kommer når de må vekkes for å reise hjem og da sovner de ikke med det første når de kommer hjem (kan ta timer). Å holde de våkne er heller ikke noe alternativ for overtrøtte barn er ikke hyggelig å være borte på besøk med og de er et mareritt å legge.

Ja det er tidlig å være hjemme til leggetid med små barn, men for oss er det en liten pris å betale når konsekvensene ved å endre på rutiner ikke er noe hyggelig for verken oss eller barna.
 
Når babyer/ barn har fått faste leggetider. Hva gjør dere da hvis dere er invitert på besøk til noen utenfor sove/ leggetider? Er man kun hjemme og inviterer folk til seg når man har små barn? Eller legger dere barnet der dere er ? Synes det er tidlig å skulle være hjemme 1830 hver dag

Er hjemme. Sånn er det å ha små barn, og det er et valg man har tatt. Da må man være hjemme sammen, eller bytte på å være borte. Det er bare for noen år. :)
 
Jeg spør av nysgjerrighet, da lillemor fremdeles er i magen.
Men tror dere at hvis dere hadde tilvent barnet det helt fra starten, det å sove borte osv. At de hadde klart det? Eller hadde det ikke hjulpet, for barnet har vært følsom/hjemmekjær/rutineavhengig/e.l fra starten av, så hadde ikke spilt noe rolle uansett hva dere hadde prøvd på?

Nei, ikke hvis du vil at barnet skal få en god tilknytning. :)
 
Reiser som regel hjem til leggetid hvis vi er en plass, er det noe spesielt blir vi litt lengre og tar vi med pysj og grøt før vi kjører hjem (for da sovner hun som regel i bilen på vei hjem), så gir vi flaske før hun legges i sengen her. Skal vi overnatte tar vi med reisesengen.
 
Her kan det nok variere mye fra barn til barn ogsp. Jeg tror du bare må prøve deg frem på ditt barn.

I vår familie tåler enkelte barn godt å være borte i sovetiden og at det blir litt forfutning etc, sovner veldig fort til og altid flinke til å legge seg, mens andre av barna blir lettere overstimulert, og har vanskelig for å finne roen når det blir mye farting slik på kveldstid.

Nå ser det ut som mi kanskje blir den andre typen jeg nevnte.


I starten merket jeg det var veldig lett å dra steder på kveldstid. Da var hun mindre var for omgivelser og hadde ikke rutiner. Hun sov godt overalt og reagerte ikke på støy. Men nå som hun har bikket 3 mnd så har dette forandret seg, hun er blitt mye mer var for både lyder og andre omgivelser og mennesker, så nå når vi har prøvd å være litt andre steder i tider hun trenger å sove så kan hun rett og slett ofte bli lett overstimmulert og har veldig vanskelig å finne roen og søvnen, da ender det ofte med hylskrik og urolig søvn. Og ofte finner hun ut at hun skal være våken leeeeeenge når vi kommer hjem, selv om hun er grisetrøtt.

Så en overstimulert, overtrøtt unge som holder meg våken til kl 2-3 på natta er ofte ikke vert det besøket på kvelden.
 
Førstemann ble bare grinete hvis vi prøvde å klusse med kveldsrutinene, så for oss var det nesten umulig å holde han våken etter 19.. det startet allerede da han var 3 mnd gammel. Så vi dro alltid hjem før leggetid. I starten fungerte det heller ikke så bra om han sovnet i bilstolen, for da våknet han da vi flyttet han over til senga og holdt et litt grinete show i 2 timer etterpå. Det fungerte bedre fra han var ca 1,5-2 år, så nå kjører vi ofte hjem så han sovner i bilen og bærer han inn i sengen.

Med yngste som nå er 6 mnd er det akkurat likt, men hun fikk kveldsrutiner allerede ved 2 mnd alder og tar gjerne kvelden i 18 tiden. Prøver vi å holde henne våken ender hun bare som fryktelig overtrøtt og sover urolig. Det fungerer heller ikke å flytte henne sovende.

Så vi har løst det ved at vi enten drar hjem fra gjester før 17.30, vi alle overnatter, eller vi har barnevakt på kvelden til vi kommer hjem igjen :) jeg er nok litt over gjennomsnittet engstelig for å klusse med barnas søvn, men det er nok også fordi jeg alltid har hatt barn som sover godt om natta og ikke ønsker å ødelegge gode rutiner :)

Jeg tror ikke det er noe man kan vende barn til («å sove borte på kvelden når man er på besøk»), men jeg tror at for noen barn går det greit og andre ikke. Jeg har venninner som kunne ha med babyene med bort til «sent» på kveld til de var 7-8 mnd, men det fungerte ikke med mine barn :) men jeg syns det er helt greit at begge tar kvelden i 18-19 tiden, for da har vi voksen-tid på kveldene.
 
Vi drar bort, men reiser hjem når barna skal sove. Da skifter vi til pysj og gjør kveldsstellet der vi er og det fungerer veldig fint for oss :)
 
Vi viket ikle fra leggetid, frøkna la seg 18 fra hun var 4 mnd, så 1730 måtte vi seinest være hjemme. Kjipt på sommeren spesielt men sånn er det å ha barn. Så sa nei til avtaler etter det, ba dem evt til oss
 
Vi holder oss hjemme. Det er ikke verdens undergang.
 
Back
Topp