Besøk og smitte(vern)

Canon_95

Forelsket i forumet
Hva tenker dere rundt besøk og smittevern?
Jeg gnager og gnager på hvordan jeg vil ha det etter fødsel. «Heldigvis» slipper jeg å forholde meg særlig til det på sykehuset, men så kommer en hjem da. Alle vil komme og «titte», fjeset litt nærme som mulig, kanskje holde. At de med symptomer såklart ikke får komme er jo en ting, men det er alle de andre.
Har ingen planer om høy trøkk med besøk, og familie får komme først. Holde, ikke holde? Munnbind?
Ble tante i april, fikk ikke holde før barnet var 3-4 måneder gammelt, og det var jo helt OK for meg, og familien ellers godtok dette.
har jo ett barn fra før, som går i barnehage, så isolert blir vi jo ikke, og smittefaren kan jo være storesøsteren selv.
lurer litt på hva dere andre praktiserer, eller tenker å praktisere når baby kommer.
 
Hva tenker dere rundt besøk og smittevern?
Jeg gnager og gnager på hvordan jeg vil ha det etter fødsel. «Heldigvis» slipper jeg å forholde meg særlig til det på sykehuset, men så kommer en hjem da. Alle vil komme og «titte», fjeset litt nærme som mulig, kanskje holde. At de med symptomer såklart ikke får komme er jo en ting, men det er alle de andre.
Har ingen planer om høy trøkk med besøk, og familie får komme først. Holde, ikke holde? Munnbind?
Ble tante i april, fikk ikke holde før barnet var 3-4 måneder gammelt, og det var jo helt OK for meg, og familien ellers godtok dette.
har jo ett barn fra før, som går i barnehage, så isolert blir vi jo ikke, og smittefaren kan jo være storesøsteren selv.
lurer litt på hva dere andre praktiserer, eller tenker å praktisere når baby kommer.

Jeg har snakket med familien min om det (mamma, pappa, farmor) , og når vi er klare for besøk kan de komme på kort visitt så lenge de er friske, og holder avstand. Vi sier nei til å holde babyen inntill videre noe som det hos oss ble enighet om, da vi ikke engang klemmer hverandre fra før. Jeg tenker gjør det som føles riktig og trygt for deg :)
 
Ser situasjonen litt an. Har så langt aldri vært påvist smitte i kommunen, så er ikke så bekymret for litt venninner osv om de vil titte innom. Men foreldrene mine bor i en kommune med litt mer smitte, så det må jeg tenke litt på. Vanskelige greier om ikke besteforeldre skal få se den nyfødte på mange mnd, eller kanskje til og med 1 års tid om dette drar ut :(
 
Her er alle besteforeldrene fra smittelave/smittefrie kommuner, så de har fått komme og holde. Oldeforeldre blir neste på lista. Alle må vaske hender og ikke har tegn til det minste sykdom når de kommer. Videre familie får vente til han har blitt større.
 
Her er smittetallene lave så vi tar imot besøk. Ber alle vaske hender før de tar på han og ingen får susse han i ansiktet. Ute har jeg han i bæresjal så ingen stikker hodet ned i vogna for å titte på han. Vi bor ganske øde til og familien er langt unna, så blir ikke nedrent av besøk akkurat
 
Vi kommer til å ha det ganske "normalt". Alle som kommer må være friske og alle må vaske hendene når de kommer/før de skal holde babyen. Tenker å legge besøk til helger/slik at folk ikke kommer rett fra jobb (smitte i tøy osv) de fleste som kommer til oss kjører nok bil og slipper unna evt smitte fra kollektivtransport. Blir stas å vise frem den lille og rekner med at de som kommer har forståelse for at vi er redde for smitte..
 
Hos oss har det vært som normalt. Alle må være friske og vaske hender når de kommer, kjenner jeg er litt skeptisk til barn som kommer på besøk men vi får bare håpe at de ikke bærer med seg noen smitte.
Hos oss har alle besøkt baby bortsett fra min bror som har vært syk, negativ koronatest men får ikke komme før han er frisk.

Jeg forstår også de som ikke ønsker særlig besøk pga korona, du må kjenne hva som er greit for deg. At vi tar i mot besøk betyr ikke at du må det.
 
Vi har hatt besøk av nærmeste familie (søsken med barn og besteforeldre) og de som har villet har fått holdt lillebror. De har vasket hendene og vært friske. Vi har omgått alle sammen i tiden før fødsel også og de bor på plasser hvor det er lite smitte. Her er det faktisk jeg som har vært forkjølet før, under og etter fødsel:hilarious: måtte ta coronatest før keisersnittet og den var heldigvis negativ!
 
Takk for svar, greit å se at folk gjør det forskjellig, og jeg ikke er alene om å tenke på dette. Da er det litt lettere å føle på at det er faktisk jeg som bestemmer, selv om det kan fremstå som litt strengt (om jeg ikke forandrer mening når baby har kommet). Kan tilføye at jeg bor i en kommune som har rødt smittenivå. Hadde jeg bodd på en mindre plass, med lite/ingen smitte hadde jeg ikke tenkt så mye over det som jeg gjør nå trur jeg.
Men vi får se hva jeg ender opp med å gjøre :)
Blir nok begrenset besøk, helst ikke av barn, ingen holding den aller første tiden. Håndvask, kun friske. Folk er som regel veldig forståelsesfulle, så tviler det blir ett problem :rolleyes:
 
Her e smitte tallene på vei opp, nye smittede hver dag. Så vi får se hvordan vi gjør det, mange av de som er ivrigst etter å komme er folk som er ute blandt masse folk hver dag i følge av jobb... Så i første omgang blir det bare svigers, de er pensjonister og er stort sett hjemme eller på hytta kun de to
 
Vi bor i rød kommune og har hatt begrenset med besøk, veldig leit at man blir så isolert, men vil virkelig unngå smitte. Både med tanke på babyen, men også fordi jeg ikke vil sette meg i en situasjon hvor jeg er for syk til å ivareta babyen. Besteforeldre har fått lov til å holde etter håndvask, de kommer fra steder med lite smitte og/eller er veldig forsiktige og følger anbefalinger for smittevern. Har hatt noen på besøk som jeg i etterkant har oppdaget er litt mer uforsiktig enn jeg trodde, så nå tar jeg ingen sjanser lenger.
 
Her e smitte tallene på vei opp, nye smittede hver dag. Så vi får se hvordan vi gjør det, mange av de som er ivrigst etter å komme er folk som er ute blandt masse folk hver dag i følge av jobb... Så i første omgang blir det bare svigers, de er pensjonister og er stort sett hjemme eller på hytta kun de to

det er litt av problemet for meg også, de ivrigste som har mest lyst å komme og se, gjerne holde, er de jeg anser som å være mest uforsiktige, og/eller er i jobb med mye kontakt med andre. Det er litt vanskelig å si ja til noen, og nei til andre.
 
det er litt av problemet for meg også, de ivrigste som har mest lyst å komme og se, gjerne holde, er de jeg anser som å være mest uforsiktige, og/eller er i jobb med mye kontakt med andre. Det er litt vanskelig å si ja til noen, og nei til andre.


Enig i at det er vansklig å si ja til noen, mens andre må få nei. Letteste hadde jo vært nei til alle, slik ingen blir lei seg. Men tenker folk må bare respektere vårt valg, og blir de sure får de bare sure seg. Vi må tenke på hva som er tryggest for baby liksom...
 
Vi bor i rød kommune og har hatt begrenset med besøk, veldig leit at man blir så isolert, men vil virkelig unngå smitte. Både med tanke på babyen, men også fordi jeg ikke vil sette meg i en situasjon hvor jeg er for syk til å ivareta babyen. Besteforeldre har fått lov til å holde etter håndvask, de kommer fra steder med lite smitte og/eller er veldig forsiktige og følger anbefalinger for smittevern. Har hatt noen på besøk som jeg i etterkant har oppdaget er litt mer uforsiktig enn jeg trodde, så nå tar jeg ingen sjanser lenger.

Jeg er rett litt skeptisk til de som roper høyest de er sååå flinke med tiltak, som vasking av hender, ingen klemming osv. I min familie hvertfall sier de hva som helst for å få komme å holde baby.

«Ånei, jeg er bare hjemme annet enn jobb, driver ikke å reker ute blandt folk nå i disse tider.»
Så blir vedkommende observert på kjøpesenter mens hun klemmer samtlige veninner :shifty::angelic:
 
Vi har sagt at vi skal være hjemme alene med baby i hvertfall en uke før vi begynner å ta i mot besøk. Og starter da så klart med familie. Men vi tar i mot bare litt og litt isteden for alle på engang.
Vi har også satt ett par regler:
Må vaske seg på hendene
Kan holde baby, men ikke noe kosing i ansiktet på baby
Må føle seg 100% frisk og ha vært frisk i minst en uke før besøket
:happy:
 
Vi hadde masse besøk, husker det var slitsomt men samtidig er jeg glad for det for baby var mye roligere de første 14 dagene. Etter det har det bare vært kaos med besøk, jeg gruer meg hver gang fordi baby er så urolig og MÅ sove når hun sover hvis ikke blir det rabalder. Så er litt vanskelig når besøkende kommer å vekker baby da det er meg det går ut over etterpå.
Så jeg er mest hos mine foreldre som avlaster mye mens samboer jobber, eller har besøk av gode venner som gjerne avlaster meg og som jeg er komfortabel med å si i fra til om at baby må sove i fred.

Nå er smitten verre enn da jeg fødte, så mulig vi hadde hatt mindre besøk om jeg hadde født nå.
 
Back
Topp