Besøk etter fødselen

Siv_85

Flørter med forumet
Begynner å bli litt småbekymret for mas etter fødselen, i en periode der jeg bare vil nyte tiden med prinsessa. Svigermor er snill og god å ha og vil kun det beste for oss, men frykter at hun vil mase mye. Har tidligere fått beskjed om at hun vil se lillemor 2 ganger i uken, jeg svarte at det holder med en gang. Jeg får heller ikke lov til å ha trillepike, for det skal hun være. I dag sa hun igjen at hun må få se lillemor ofte, og at det er veldig viktig å ha god kontakt med barnebarnet. Jeg forstår selvfølgelig at det er viktig med en god relasjon, men orker ikke mas. Vi mistet vår første sønn da han var 5 uker gammel, så det er ekstra viktig å nyte tiden sammen bare oss tre. Andre som opplever mas allerede før barnet er født?

Det forstår jeg godt.... Ja i begynnelsen bør folk og familie ha forståelse for at vi foreldre vil bli kjent med lille selv først og komme inn i rutiner osv.. Ellers synes jeg det er flott med engasjerte besteforeldre, men foreldrene må kunne gi beskjed om det ikke passer uten at besteforelderen skal bli fornermet....

Begynner å bli litt småbekymret for mas etter fødselen, i en periode der jeg bare vil nyte tiden med prinsessa. Svigermor er snill og god å ha og vil kun det beste for oss, men frykter at hun vil mase mye. Har tidligere fått beskjed om at hun vil se lillemor 2 ganger i uken, jeg svarte at det holder med en gang. Jeg får heller ikke lov til å ha trillepike, for det skal hun være. I dag sa hun igjen at hun må få se lillemor ofte, og at det er veldig viktig å ha god kontakt med barnebarnet. Jeg forstår selvfølgelig at det er viktig med en god relasjon, men orker ikke mas. Vi mistet vår første sønn da han var 5 uker gammel, så det er ekstra viktig å nyte tiden sammen bare oss tre. Andre som opplever mas allerede før barnet er født?

Uff- skjønner bekymringen din, særlig når dere har den erfaringen fra tidligere. Prøv å si klart i fra (lettere sagt enn gjort- hvertfall med min svigermor), nå med en gang. Mine svigerforeldre bor et lite stykke unna, så jeg tror ikke hun vil renne ned dørene. Samtidig er jeg redd hun skal komme med "jeg vet best, for jeg har oppdratt tre barn"- greia når hun først kommer på besøk. Derfor er jeg opptatt av at vi skal finne våre rutiner før hun skal blande seg inn.

Det kan være vanskelig å si hvor mye eller lite hun skal se barnebarnet sitt- kanskje det er lettere å si at det må vi forholde oss til når den tid kommer(?) Den ene uken passer det kanskje at hun er med vesla to-tre ganger, mens andre uken ingen ganger.

ImageUploadedByBV Forum1372972885.368349.jpg

Ah kjip situasjon men det høres ut som hun mener det godt? Mine svigerforeldre bor ett godt stykke unna så de rennet ikke akkurat ned dørene her. Men svigerfar er den verste på sånn "jeg vet best" ekstra irriterende når jeg VET at han ikke tok i barna i den alderen!!

Jeg skjønner hva du mener, men prøv å se på svigermor som en ressurs. Kanskje det kan være godt at hun kommer en times tid så du kan ligge deg litt nedpå, ta en dusj, gjøre husarbeid osv osv. Men jeg tenker at det må også være lov å gi beskjed at det ikke passer, uten at hun skal bli fornærmet av det. Har du prøvd å lufte det for hun?:)

Syns du skal forklare henne akkurat det, at siden dere har opplevd et så stort tap så tidlig må hun respektere roen dere trenger første tiden. Det er GOD tid å få en bra relasjon på når baby blir eldre.. Det er jo uansett godt kjent at man bør og skal ha ro i barseltiden! Her skal alle få en titt og er ellers velkomne når de vil men så har jeg 3 andre barn som trenger oppmerksomhet. I din situasjon skal man ha ro!

Skjønner det. Men du får bare forklare hun rett ut at den første tiden er det aller viktigst at dere får hvilt dere litt, komt inn i rutiner og bli kjent med den lille før alt annet :) lett å bli for ivrig, bare vær klar i talen :)

<3 odine <3 27/10/11
Venter en prinsesse 11/09/13

Takk for svar. Hun mener det bare godt, men kjenner at når jeg er lei av mas allerede før fødselen blir det sikkert ikke bedre etter fødselen. Den første tiden er det veldig viktig med mye ro for å nyte tiden, så blir det enklere etter hvert som lillemor ikke er like avhengig av meg. Tror jeg foretrekker å gå på besøk, enn å ha besøk, for da kan vi gå når vi vil..

Jeg forstår bekymringen, men syns du skal slutte å bekymre deg før det faktisk er et problem...
Dessuten er du fantastisk heldig som har en så engasjert svigermor! Her er vi heldige om svigers ser barna en gang i måneden, og de bor rett i nærheten.
Du får ta opp problemet med henne, HVIS det faktisk blir et problem, og forklare at dere har behov for alenetid.

Back
Topp