Berner sennenhund

Ikke for å si noe negativt, men de er kjent for å ha en del sykdommer, men hunden i seg selv er fin[;)]

Nydelige hunder.
Slike store hunder har ofte hofteproblemer,men det må man regne med.

Vi driver også å ser på denne hunden, fantastisk fin :)

Hadde vell en del problem med kreft før, men dyrelegen her hjemme så at dette ikke var et problem lengre.
Hofter og ledd er jo alltid et problem med store hunder, men tar men sine forhåndsregler skal det går fint.
(Har nettopp måttet avlive hunden vår som var en boerboel på 60 kg så har fin erfarign med store hunder på det området)

Har hørt mye positivt om denne rasen, men hørte nettopp at noen mente lynne kunne vært litt "skjørt" (fått noen historier der de har bitt), men dette har jeg ikke fått sjekket noe mer ut, så får du vite noe må du gjerne dele :)

Har en NYYDELIG berner sennen hannhund!! Han er vår første "baby" og er nå snart 6 år. Han er en ordentlig kosehund, som elsker familien sin, også vår lille datter på snart 8 mnd. Lett å dressere, blir veldig knyttet til sine eiere. Glad i å bli med på turer i skog og mark og på trilleturer! Ikke så veldig glad i joggeturer, hehe.. men ligger gjerne å passer på huset/stallen til vi er tilbake. Går alltid løs hjemme, og går ingen steder. Finnes ikke aggressiv og holder seg alltid til sine eiere. Vår hund har alltid vært litt skeptisk til nye voksne mennesker, og kan bjeffe litt på avstand, men gjør aldri noe mer enn det, går iallefall ikke bort til noen han ikke kjenner, og det er veldig praktisk synes jeg. Elsker dyr og barn. Jeg møter av og til barnehagen på tur i skogen, og de kaller han verdens største hund, og alle får lov til å stå rundt han og klappe og kose... du ser gutten min nyter oppmerksomheten fra de små!!
Selfølgelig spiser de mer enn små hunder. Vi gir kun hundefor av godt merke, og bruker vel ikke mer enn ca 500kr i mnd, og han har fri tilgang på mat, og er i normalt hold, får jo godt med masjon da.

I den årstiden som er nå med søle og grus, er det mye vask og støvsuging. Men i vinter har det vært perfekt for en berner å kose seg ute i snøen, han graver snøgroper og storkoser seg.

En stor hund med et stort hjerte!!

Og hvis du kjøper av oppdrettere, gjerne gjennom kennelklubben, så er de kjempe flinke til å følge opp. Det er ikke lov¨å bruke hunder med hoftedysplasi i avl, så dette er så og si ikke noe problem hvis du kjøper av seriøse oppdrettere. Alle avkom må sjekkes for HD, og hvis det er forekomst av HD, blir ikke Tispe Evt hannhund brukt mer i avl.
Vår er helt HD fri og det samme er alle 7 søsken og deres foreldre...

Jeg hadde en berner sennen for noen år siden, jeg elsket den hunden så utrolig mye, den var utrolig fin og veldig snill mot meg. Men det ble desverre aggressiv og bet faren min opp til flere ganger. først så trodde jeg at det var fordi faren min ga ut feil singnaler til han så han ble frykrelig usikker, og det er nok noe av grunnen, men så fikk jeg høre at to av brødrene til min hun ble avlivet på grunn av at de var aggressive og hadde angrepet noen. så det var nok noe med akkurat det kullet. Men det sise at de er fantastike familiehunder og er veldig snille og lette å ha med å gjøre. Om jeg hadde fått viljen min når vi skaffet oss hund for to år siden hadde jeg valgt berner sennen, for jeg digger de hundene så utrolig mye. Men det fikk jeg ikke så vi fikk en blanding i steden, men hun er også helt fantastisk [:D][:D][:D]

Åååååå de er jo bare herlige!!!![:D][:D][:D]
Vi vurderte også å kjøpe oss en slik, for de er jo bla en perfekt fam hund og er en av de roligere rasetypene[:D]
Tror aldri jeg har sett en annen rase stått 14 stk samlet sammen i en klynge hvor ingen av de bjeffet, knurret eller gav annen neg atferd mot hverandre, jeg ble så utrolig fasinert av rasen på den hundeutstillingen....
Det eneste jeg ikke ser på som positivt med en slik hund er jo den perioden de har voksesmerter og må bæres(for å bla unngå skjev stillinger i kroppen ol), for den er jo ikke akk den letteste hunden å bære på[;)]

Det endte opp med at vi venter med å anskaffe oss hund for vi føler ikke at vi har nok tid til den nå.....

Masse lykke til [:D]

Back
Topp