Beregning fra steinalderen!

mamasan

Glad i forumet
Sommerfuglene 2017
Jeg var hos jm i går. Når hun fylte ut helsekortet så skulle hun beregne hvor langt jeg var på vei, og da sa hun at de måtte alltid ta utgangspunkt i 28 dagers syklus. Hun var selv enig i at dette var veldig gammeldags. Så nå har jeg plutselig termin 29 januar i stedenfor 2 februar, fram til oul iallefall. Jeg føler bare på meg at jeg kommer til å bli satt mange dager tilbake :-P Er det slik overalt? At de må beregne ut fra første mensdag og en 28 dagers syklus?

Håper de kan ta utgangspunkt i eggløsning. Jeg har full oversikt fordi jeg har tempet det siste halvåret, så man ser jo veldig tydelig når EL var. I tillegg har jeg kun 7-9 dager mellom mens og EL, men 16-17 dagers lutealfase, så det blir helt feil å ta utgangspunkt i første mensdag.

Det blir alltid beregnet ut i fra første dag i siste menstruasjon og en syklus på 28 dager, som er et gjennomsnitt.
Dette gjelder selv når man er sikker på når befruktningen har vært, som ved Ivf/ICSI.
Enig at det er gammeldags. Men det et bare for å få en ca-dato. Så får man den eksakte på oul.

Her kan de ikke ta utgangspunkt i siste Mensdag pga aih.... Samme blir der med IVFerene kan ikke regne fra siste mens, iom at stimuleringspeosessen har endret sykluslengden... Er også derfor det er kontroll så tidlig (med ul) for oss fra assistert... ;-)

Her kan de ikke ta utgangspunkt i siste Mensdag pga aih.... Samme blir der med IVFerene kan ikke regne fra siste mens, iom at stimuleringspeosessen har endret sykluslengden... Er også derfor det er kontroll så tidlig (med ul) for oss fra assistert... ;-)

Da jeg var gravid sist sa jeg til legen at jeg viste når befruktningen hadde skjedd, siden det var ICSI. Spilte ingen rolle, for han regnet det ut i fra siste mens.

Da jeg var gravid sist sa jeg til legen at jeg viste når befruktningen hadde skjedd, siden det var ICSI. Spilte ingen rolle, for han regnet det ut i fra siste mens.
hahaha då blir terminen min flyttet LAAAANGT frem... hahaha og LAAANGT tilbake ved ordinær ul... :P hahahahaha... Godt jeg skal på hausken før jeg skal til fastlegen... :P

Da kommer jeg til å si at jeg ikke vet når siste mens var, bare når siste eggløsning var. Noe som også til en viss grad stemmer, fordi jeg har hatt mye spotting og kun en halv dag med det som kan kalles mens i det siste. Så vet ikke helt hva jeg skal regne som første mensdag faktisk. Eggløsningsdagen derimot, den er bankers, i og med at tempen stiger markant rett etterpå.

Sniker fra November.
Fortalte legen når el var, men var fortsatt første dag i siste mens som var "gjeldende". Etter å ha vært på tidlig ultralyd og blitt flyttet flere dager fram, tok jeg med ul-bilder med nøyaktige mål osv med til legen, men han ga fortsatt blanke i det.. Dette til tross for at ul-mål i uke 12 er mer nøyaktig enn oul-målene.. Fortsatt er det den mens-datoen som gjelder. Så jeg er spent på hvilken dato det til slutt ender på etter oul :-)

Sniker fra November.
Fortalte legen når el var, men var fortsatt første dag i siste mens som var "gjeldende". Etter å ha vært på tidlig ultralyd og blitt flyttet flere dager fram, tok jeg med ul-bilder med nøyaktige mål osv med til legen, men han ga fortsatt blanke i det.. Dette til tross for at ul-mål i uke 12 er mer nøyaktig enn oul-målene.. Fortsatt er det den mens-datoen som gjelder. Så jeg er spent på hvilken dato det til slutt ender på etter oul :-)
Hva om man sier at man ikke vet når siste mens var?

Så egentlig burde jeg bare sagt at jeg ikke visste når sist mens var :-P

Så egentlig burde jeg bare sagt at jeg ikke visste når sist mens var :-P
Det gjør jo ikke noe hva som står på helsekortet nå, du kan jo selv regne utfra el, eller hva som helst fram til oul, når du får din endelige termindato :-)
Jeg selv regner nå utfra målingen på tidlig ultralyd (17+3), så får det bare stå noe annet på helsekortet (17+0). Ut fra el så er jeg foressten bare 16+9.. :-) Når jeg har vært på oul om ett par uker så kommer jeg til å ta utgangspunkt i det resten av svangerskapet :-)

De regner på gamlemåten der jeg går hvertfall, men jeg tenker at dette er jo bare et utgangspunkt fram til oul. Da bestemmes terminen man skal gå etter.

Back
Topp