Beregning av termin

Trine.sa

Flørter med forumet
Julibarna2014
Hei,

Jeg blir helt forvirret av alle terminkalkulatorer, men vil gjerne vite hvilken uke jeg er i! Særlig med tanke på å fortelle det til venner og familie, så er det greit å vite når man nærmer seg "ute av faresonen" for spontanabort.

Mensdato: lørdag 28 september
Positiv eggløsningstest: lørdag 19 oktober
Befruktning: mandag 21 oktober

Beregnes termin fra mensdato selv om jeg hadde sen eggløsning, slik at jeg er i uke 5? Eller er jeg bare i uke 4, siden jeg er en uke etter "normalen"?

-Trine

Hei på deg :-)

Dette med beregning av termin kan noen ganger være ganske forvirrende, så jeg kan godt forstå at du lurer litt......

De aller fleste kalkulatorer beregner termin ut ifra en regelmessig syklus på 28 dager. Du skriver ikke noe om, om du alltid har en lang syklus, eller om det bare var denne ene gangen. Hvis du vanligvis har en syklus som er ca èn uke lenger en 28 dager, kan du legge til èn uke når du beregner termin ut ifra kalkulator.

Hvis du til gjengjeld akkurat har sluttet med p-piller eller er uregelmessig i syklusen, så er det vanskelig å si mere nøyaktig hvor langt du er i svangerskapet. Da er det i grunnen kun en tidlig ultralyd som kan gi et klarere svar.

Lykke til den den lille spiren da :-)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Ok, det vil si at jeg regner litt over fire uker? Siden embryoet er litt over to uker gammelt nå?
Hvis jeg setter termin til 14. juli (en uke etter legen) får jeg opp 4+6 på ukene.

Jeg har gått på minipille, men sluttet for 4 måneder siden. Har egentlig hatt 28 dagers sykluser, så er den siste som er lenger enn vanlig for min del.

Back
Topp