Beregning av foreldrepenger ved permittering.

My Angel

Glad i forumet
Litt dårlige tider på jobb her nå for tiden, og det er snakk om permitteringer. [:@][:'(][:(]

Jeg vet at for å få foreldrepenger må en ha hatt jobb/inntekt i 6 av 10 måneder før permisjonen starter.
Hvordan blir dette regnet ut om jeg blir permittert før det nå har gått 6 av 10 måneder?
Feks at jeg nå blir permittert den 5. måneden?

Vil det ha noe å si om jeg blir permittert feks den 7. måneden? Tar de utgangspunkt i de 6 beste månedene i denne 10 måneders perioden, eller tar de utgangspunkt i den lønna du har når du søker foreldrepenger?

Ifølge NAV sine sider kan en ikke søke foreldrepenger før etter uke 26, da en må ha jordmor/legebekreftelse på termindato, og den kan ikke være datert før etter din 26. uke.

Jeg blir litt fortvila her. Er så redd for at permitteringen skal føre til at jeg får mindre foreldrepenger.
Det har vi IKKE råd til da min samboer går på skole.

Kan jeg dokumentere hvilken lønn jeg FAKTISK hadde før permittering og at de regner utfra min "ordentlige" lønn?

Noen som vet?

Det der er ikke så lett å vite derssverre. Jeg vil anbefale deg å ringe NAV og spørre dem, da får du det mest korrekte svaret. Jeg tror de regner ut gjennomsnittet av lønna, hvis du ikke har relativ lik lønn hver mnd.
Men spør NAV, de kan svare deg best og mest riktig på dette!

ORIGINAL: My Angel

Litt dårlige tider på jobb her nå for tiden, og det er snakk om permitteringer. [:@][:'(][:(]

Jeg vet at for å få foreldrepenger må en ha hatt jobb/inntekt i 6 av 10 måneder før permisjonen starter.
Hvordan blir dette regnet ut om jeg blir permittert før det nå har gått 6 av 10 måneder?
Feks at jeg nå blir permittert den 5. måneden?

Vil det ha noe å si om jeg blir permittert feks den 7. måneden? Tar de utgangspunkt i de 6 beste månedene i denne 10 måneders perioden, eller tar de utgangspunkt i den lønna du har når du søker foreldrepenger?

Ifølge NAV sine sider kan en ikke søke foreldrepenger før etter uke 26, da en må ha jordmor/legebekreftelse på termindato, og den kan ikke være datert før etter din 26. uke.

Jeg blir litt fortvila her. Er så redd for at permitteringen skal føre til at jeg får mindre foreldrepenger.
Det har vi IKKE råd til da min samboer går på skole.

Kan jeg dokumentere hvilken lønn jeg FAKTISK hadde før permittering og at de regner utfra min "ordentlige" lønn?

Noen som vet?

hvis du blir permittert i 7. måned, så har du jo jobbet 6 mnd i løpet av tiden du har vært gravid, så d skal være grunnlag nok. De skal ta utgangspunkt i de 6 beste måneden. Ta vare på alle lønnslippene dine du. Du søker etter uke 26 og legger ved lønnslippene.
Samtidig så tror jeg at de ike kan permittere noen som er sykemeldt...(tror jeg)..tips.. Vet ihvertfall at de ikke kan sparke noen som er sykemeldt.

Det viktigste spørsmålet er jo - blir du permittert med eller uten lønn? - hvis du blir permittert med lønn er det jo no stress.

Så kommer - før din permisjonsdato (tre uker før termin) har du jobbet 6 av de siste ti månedene? (du kan altså si opp jobben din nesten fire måneder før permisjonen)

så har vi jo, hvis du mister jobben grunnet nedskjæringer, har du jo krav på arbeidsledighetstrygd med en gang - så fremt du hadde trygdgivende inntekt i 2009 (tror det er over rundt 180 000, og det kan ikke være et vikariat men en fast stilling (ekstravakt, fulltid, prosentansatt)men er ikke sikker i det hele tatt)

angående hvordan de regner ut pengene tror jeg varrierer fra kontor til kontor. vet i hvert fall når søstra mi fikk sin første, så tok de gjennomsnittet av de tre beste månedene og gav det. men det tror jeg ikke er en konsekvent måte å gjøre det på, og i tillegg så teller jo ikke dette så mye hvis du har fastlønn - men mer for de som er timesbetalt.

Back
Topp