beregning av foreldrepengar

Bruker00ma

Betatt av forumet
Hei!
på nav sine sider kan man jo beregne foreldrepengar ved å fylle inn lønn dei siste 3 åra. eg har vore student dei siste tre åra, og ikkje jobba særleg mykje. Det var først etter sommaren 2013 eg byrja å jobbe litt meir, men eg er berre deltidsarbeidar. korleis kan eg då beregne foreldrepengar? kan man ta med lønns og trekkoppgåva for 2013 og lønnslippar man får etter nyttår til eit navkontor?

Men du må jo ha jobbet 6 av de 10'siste mnd, så kanskje det holder å sende inn lønnsslipper fra sommeren .

https://www.nav.no/Familie/Relatert+innhold/Beregning+av+foreldrepenger.346418.cms

"Hovedregelen for beregning av foreldrepenger for arbeidstaker

Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du faktisk har når stønadsperioden din starter. Din inntekt må dokumenteres av din arbeidsgiver ved at arbeidsgiver fyller ut inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 og sender dette til NAV. NAV skal sammenligne denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. NAV legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.

Eksempel:

Søkeren opplyser at hun nettopp er ferdig med studiene og har begynt i fast jobb med en årsinntekt på 350 000 kroner. Søkeren hadde en deltidsjobb mens hun studerte, slik at gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene er 130 000 kroner. NAV konkluderer med at inntekten når stønadsperioden starter, er representativ for arbeidsinntekten. Ved avgjørelsen er det lagt på vekt på at søkeren er ferdig med studiene og er i fast jobb. Grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes derfor til 350 000 kroner."

Jeg ville tatt en telefon og hørt hvordan beregningen blir i ditt tilfelle :)

Ja, de er veldig behjelpelig på tlf :) de med mest kompetanse innen dette feltet kan en ikke få møtt på kontorene, de er på tlf eller chat ;)

Back
Topp