Beregnet som førstegangs fødende?

gubben&gamla

Glad i forumet
It's gonna be May 2019
før i tiden når det var 5-6 år siden sist fødtsel ble en beregnet som førstegangs fødende. Er det slik ennå? Eg var i fødtsel i tjue timer og revna opp i kryss og tvers. Ska minne meg på og nyte å kunne pisse uten planlegging videre i så fall haha
 
Det sies forskjellig. jeg har prøvd å finne ut av deg siden det er 9 år siden siste fødsel når vi kommer til Mai. Men utifra det jeg har lest fra jordmødre er at har man født før så er man ikke førstegangsfødende. man kan aldri bli det når kroppen har født før. Kroppen veit hva den skal gjøre pga at man har født før så spiller ingen rolle hvor lang tid det har gått. Og jeg holder meg heller til den teorien siden jeg hadde en fødsel fra helvete første gangen hvor sønnen vår kunne ha dødd hvis det ikke hadde vært for ei fantastisk dyktig jordmor og team som var rundt meg. Og så er den teorien mer fornuftig siden vi faktisk har født før. skjønner ikke hvordan noen kan mene at vi er som førstefødene igjen bare fordi at det har gått så mange år.
 
13 år siden sist for min del, håper ikke kroppen min har glemt hvordan den skal føde :)
 
Og så er den teorien mer fornuftig siden vi faktisk har født før. skjønner ikke hvordan noen kan mene at vi er som førstefødene igjen bare fordi at det har gått så mange år.
Hvordan stiller det meg da? Planlagt keisersnitt uten å ha kjent på en eneste rie? Kroppen min vet jo ikke noe om utdrivning annet enn ved aborter.. må jo bli klassifisert som ikke født før jeg da?
 
Hvordan stiller det meg da? Planlagt keisersnitt uten å ha kjent på en eneste rie? Kroppen min vet jo ikke noe om utdrivning annet enn ved aborter.. må jo bli klassifisert som ikke født før jeg da?
Ja det skulle eg tru... men skal du føde normalt nå? Kjenner ei som har tatt fire keisersnitt
 
Det sies forskjellig. jeg har prøvd å finne ut av deg siden det er 9 år siden siste fødsel når vi kommer til Mai. Men utifra det jeg har lest fra jordmødre er at har man født før så er man ikke førstegangsfødende. man kan aldri bli det når kroppen har født før. Kroppen veit hva den skal gjøre pga at man har født før så spiller ingen rolle hvor lang tid det har gått. Og jeg holder meg heller til den teorien siden jeg hadde en fødsel fra helvete første gangen hvor sønnen vår kunne ha dødd hvis det ikke hadde vært for ei fantastisk dyktig jordmor og team som var rundt meg. Og så er den teorien mer fornuftig siden vi faktisk har født før. skjønner ikke hvordan noen kan mene at vi er som førstefødene igjen bare fordi at det har gått så mange år.
Har jo absolutt pressa ut ein baby. Har sett på både fødeavd og jordmødrene disse ukene. Herregud så mye eg ikke vet. Hadde de opplyst om pressing og pusting på den tiå(16 år siden) så hadde eg kanskje ikke revna sånn. Pressa som fa.. da det var vondt å eg bare ville ha hu ut. Hadde eg tatt det med ro slik de ba om kunne mye vært gjort anderledes. Måtte ha lokalbedøvelse hver gang eg skulle tisse i 14 dager
 
Ja det skulle eg tru... men skal du føde normalt nå? Kjenner ei som har tatt fire keisersnitt
Jeg håper jo virkelig det da. Har så lyst til å kjenne at kroppen jobber med dette. Følte meg litt snytt for fødsel sist men det var det tryggeste med seteleie og barn som begynte å bli stort.
 
Eg ska ikkje fø i seteleie i hvert fall.... fødtsel var vond nok som den var! Men uansett så får en jo ikke planlagt alt og eg vil gjøre det de anbefale og som e best for ungen min. Ville ikke følt det som en mindre verdt fødtsel om det blir ks. All ære til de som må gjennom det.
 
Hvordan stiller det meg da? Planlagt keisersnitt uten å ha kjent på en eneste rie? Kroppen min vet jo ikke noe om utdrivning annet enn ved aborter.. må jo bli klassifisert som ikke født før jeg da?
du har jo født før sjøl om det var med keisersnitt:) Mulig man blir klassifisert som førstegangs vaginalt? Men født før har du jo absolutt:)
 
Hvordan stiller det meg da? Planlagt keisersnitt uten å ha kjent på en eneste rie? Kroppen min vet jo ikke noe om utdrivning annet enn ved aborter.. må jo bli klassifisert som ikke født før jeg da?

Førstegangsfødendes kropper vet jo også hva den "skal" gjøre,det er ikke slik at kroppen trenger trening på dette med rier og utdrivning. Jeg tenker du ikke er førstegangsfødende, men du er førstegangsfødende vaginalt. Hva det har å si praksis aner jeg ikke. :p
 
Har og hørt at det er en myte:happy: Har man født før, så har man født før :D Noe som for min del er veeeldig bra siden fødsel nr.2 for 6 år siden var myyye bedre enn den for 8.. :signs003 Så i mine drømmer nå vil jeg ha en vannfødsel hvor babyen bare SKLIR ut.... :laughing5
 
Leste/hørt på snapchaten til hjemmefødsel (jordmor) igår at uansett hvor lenge det er siden forrige fødsel, så er man ikke førstegangsfødende. Og keisersnitt er jo en fødsel det og. Men om det er andre forhold som har noe å si for fødselen din aner ikke jeg, som faktisk ER en hjelpesløs førstegangsfødende :hilarious:
 
Førstegangsfødendes kropper vet jo også hva den "skal" gjøre,det er ikke slik at kroppen trenger trening på dette med rier og utdrivning. Jeg tenker du ikke er førstegangsfødende, men du er førstegangsfødende vaginalt. Hva det har å si praksis aner jeg ikke. :p
Jada, den vet jo det. Får bare la hodet henge med kroppen så godt det lar seg gjøre
 
før i tiden når det var 5-6 år siden sist fødtsel ble en beregnet som førstegangs fødende. Er det slik ennå? Eg var i fødtsel i tjue timer og revna opp i kryss og tvers. Ska minne meg på og nyte å kunne pisse uten planlegging videre i så fall haha
Hva vil det si og bli beregnet som førstegangs fødende da? har det noe å si for fødselen og oppfølgingen fra sykehuset? hva slags kategori de putter deg i liksom?
 
Hva vil det si og bli beregnet som førstegangs fødende da? har det noe å si for fødselen og oppfølgingen fra sykehuset? hva slags kategori de putter deg i liksom?
Det vet jeg ikke helt hehe... men vet jo at fødtsel 2-3 osv pleie gå fortere og lettere. Aner ikke hvordan fødtsel blir selvsagt og må ta ting litt på sparket. Sliter med ryggen alt nå og vet det vil gå hardt utover den. Begynner med fysio på mandag og må fortsette å trene opp musklene
 
Man får ligge lengre på barsel som førstegangsfødende.
Har man barn fra før, om det nå er ved vagnial fødsel eller ks, har man betraktelig mer erfaring enn en førstegangsfødende. Det er mye man ikke opplever for første gang. Få 100% ansvar for et hjelpeløst lite nurk, pleie av navlestreng-stump, amming, bleieskift på nyfødt, i dele tatt alt stell av en som et så liten…
 
Eg husker jo ikke noe av dette.... kun bad! Det er mange år siden eg hadde tante barn også. De er eldre enn jentungen jo. Eg må faktisk skrive ned ei liste over alt som må vises på ny hehe...
Får vi dra hjem etter fødtsel? Kan partner evt sove på sykehus hotellet med meg?
 
Eg husker jo ikke noe av dette.... kun bad! Det er mange år siden eg hadde tante barn også. De er eldre enn jentungen jo. Eg må faktisk skrive ned ei liste over alt som må vises på ny hehe...
Får vi dra hjem etter fødtsel? Kan partner evt sove på sykehus hotellet med meg?
Mye og huske på uansett om det er mange år siden, eller bare noen få år siden :p
Jeg fikk ikke dra hjem før etter 2 dager med den yngste, uansett hva, selv om fødselen var helt normal og ingen komplikasjoner.
Som normalt så skal man kunne dra hjem etter noen timer, så lenge fødselen var normal, men så kan det også være lurt og bli en stund til, for barnet må ta den føling prøven etter 48 timer(tror jeg det var)
Jeg er usikker på dette med sykehushotell da vi ikke har det her, men har fått tilbud om at mannen kan få bli over natten på familie rom. Men her har vi ikke så mange fødende, så sykehuset har bestandig masse plass. Var den eneste på føden når jeg fikk minste.
 
Mye og huske på uansett om det er mange år siden, eller bare noen få år siden :p
Jeg fikk ikke dra hjem før etter 2 dager med den yngste, uansett hva, selv om fødselen var helt normal og ingen komplikasjoner.
Som normalt så skal man kunne dra hjem etter noen timer, så lenge fødselen var normal, men så kan det også være lurt og bli en stund til, for barnet må ta den føling prøven etter 48 timer(tror jeg det var)
Jeg er usikker på dette med sykehushotell da vi ikke har det her, men har fått tilbud om at mannen kan få bli over natten på familie rom. Men her har vi ikke så mange fødende, så sykehuset har bestandig masse plass. Var den eneste på føden når jeg fikk minste.
Kan dra hjem etter 6t og i Bergen får en da jordmor hjem hver dag de første dagene som tar alle nødvendige prøver :)
 
Jeg møtte på en kollega på Babyshop bare timer etter hun fødte. De trengte en ny stelleveske siden de ikke fant den de hadde etter storesøster o_O
Ser ikke for meg at jeg kommer til å gjøre noe lignende.
 
Back
Topp